۰ نفر

تحریم مجدد، پاسخ آمریکا به توافق تجاری با چین

۲۶ دی ۱۳۹۸، ۴:۱۱
کد خبر: 410028
تحریم مجدد، پاسخ آمریکا به توافق تجاری با چین

تنها ساعاتی بعد از امضای فاز اول توافق تجاری میان واشنگتن و پکن، نمایندگان آمریکا تحریم‌هایی قطعنامه‌ای را برای لغو ممنوعیت‌های خروج آمریکایی‌های زندانی از چین ارایه کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، گروهی از سناتورهای آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بامداد پنجشنبه قطعنامه‌ای را ارائه کردند که طی آن تحریم‌هایی علیه مقامات چینی را که مانع خروج مقامات آمریکایی زندانی از چین می‌شوند،  در برخواهد گرفت.  

این قطعنامه درباره ساندرا هان Sandra Han، زن چینی الاصل و "ویکتور و سینتیا لیو "فرزندان وی از چین است.

"مارکو روبیو" از حزب جمهوریخواه و "اد مارکی" از حزب دموکرات طی نامه‌ای به دونالد ترامپ از وی خواستند تا فشارها بر چین را افزایش دهد تا آنان حاضر به آزاد کردن زندانیان آمریکایی و رفع ممنوعیت خروج آنان از چین شوند.  

سناتور روبیو در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد: این غیرقانونی و ناعادلانه است که دولت کمونیست چین از به اصطلاح "ممنوعیت خروج" استفاده می‌کند تا مانع خروج شهروندان آمریکایی از چین شود. ما باید از شهروندان خود محافظت کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها هنگام سفر به خارج از کشور قادر به بازگشت به خانه هستند.  

سناتور مارکی اعلام کرد که ویکتور و سینتیا لیو دو عضو انتخابیه ماساچوست به طور ناعادلانه از سال ۲۰۱۸ وارد پکن شده و تا کنون دولت چین مانع از خروج آنان شده است.  

سفارت چین تا کنون هیچ موضی نسبت به این تصمیم نمایندگان آمریکا اتخاذ نکرده‌است.  

بیانیه تحریم نمایندگان آمریکا علیه چین در حالی مطرح می‌شود که ترامپ و "لیو هی" روز چهارشنبه مرحله نخست توافق تجاری میان واشنگتن - پکن را در کاخ سفید امضا کردند.  

به گفته واشنگتن بر اساس این توافق، پکن طی یک دوره ۲ ساله، ٢٠٠ میلیارد دلار کالاهای اضافی در مقایسه با سطح واردات ٢٠١٧ از ایالات متحده خریداری خواهد کرد. در عوض، دولت آمریکا از اعمال تعرفه‌های جدید بر روی کالاها و خدمات چینی چشم‌پوشی می‌کند و همچنین نیمی از تعرفه اعمال‌شده در اول سپتامبر گذشته بر روی ۱٢٠ میلیارد دلار کالاهای وارداتی چینی را کاهش می‌دهد.  

توافق تجاری مرحله اول میان آمریکا و چین به منزله پایان گرفتن ١٨ ماه درگیری تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان است. این درگیری، موجب خسارت صدها میلیارد دلاری بر زنجیره تولید کالا، آشفتگی بازارهای مالی، اختلال در زنجیره‌های عرضه و کند کردن رشد اقتصادی جهان شده بود.