۰ نفر

بعیدی نژاد: دلیلی برای جایگزین کردن برجام با توافق ترامپ وجود ندارد

۲۶ دی ۱۳۹۸، ۱:۲۲
کد خبر: 410009
بعیدی نژاد: دلیلی برای جایگزین کردن برجام با توافق ترامپ وجود ندارد

سفیر ایران در انگلیس طرح بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس برای جایگزین کردن برجام با توافق ترامپ را رد و تصریح کرد : مادامی که برجام هست، دلیلی برای توافق جدید وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حمید بعیدی نژاد شامگاه چهارشنبه در گفت وگو با بخش خبر شبکه چهار انگلیس گفت: برجام هنوز وجود دارد و سه کشور اروپایی عضو برجام اصرار دارند که از طریق دیپلماسی اختلاف نظرها را بر طرف کنند. 
وی با اشاره به کمیسیون مشترک برجام یادآور شد که در چارچوب این جلسات می توان به مسائل مربوط به این توافق و اینکه طرف‌های اروپایی چگونه می توانند تعهدات خود را اجرا کنند رسیدگی کرد.
سفیر ایران  یادآور شد  که گام‌های ایران برای کاهش تعهداتش در برجام برای از بین بردن این توافق نبوده و افزود: ما راه را برای دیپلماسی بیشتر بازگذاشته ایم و امیدواریم که شرکای اروپایی ما درک کنند که در شرایط بسیار حساسی قرار داریم  و آنها باید به تعهداتی که دارند عمل کنند.
بعیدی نژاد تصریح کرد اگر طرف‌های اروپایی به حفظ برجام مایل هستند بایستی دست به کار شوند. وی تصریح کرد که عضویت در برجام بدون تعهد داشتن غیر ممکن است و پایدار نیست.
سفیر ایران در  پاسخ به سووالی درباره توافق با ترامپ به عنوان جایگزین برجام هم گفت؛ این موضوع در حد یک ایده است و برای ما ابعاد آن روشن نیست.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که ما اکنون یک توافق داریم و دلیلی ندارد که به فکر جایگزین کردن آن بیندیشیم. ما بایستی تمام تلاش های خود را صرف  اجرای تعهداتمان کنیم که برجام به طور موثر اجرا شود.
 بعیدی نژاد در پاسخ به سووال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران تلاش کرده که به صورت مستقیم با کاخ سفید وارد مذاکره شود گفت: ما هنوز قادر نبودیم صداقت را در رفتار موضع آمریکا درک کنیم. بنابراین تا زمانی که آنها از مذاکرات جامع سخن می گویند ما باور نداریم که آنها صادق هستند.
وی با یادآوری این نکته که برجام یک توافق بین‌المللی و چند جانبه است تصریح کرد که ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای با دولت وقت آمریکا مذاکره کرد. بنابراین به گفته او نباید به موضوع از زاویه گفت وگو با مقامات کنونی کاخ سفید نگاه شود.
او درباره تحولات پس از به شهادت رسیدن سردار سپهبد قاسم سلیمانی هم عنوان کرد که ایران و امریکا در آستانه درگیری نظامی قرار داشتند. وی توضیح داد که نیروهای مسلح ایران این آمادگی را داشتند که اگر آمریکا دست به حمله بزند، پایگاه‌های نظامی این کشور را هدف قرار دهد.
سفیر کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا احتمال درگیری نظامی فروکش کرده است، گفت: پس از اینکه ما به پایگاه نظامی آمریکا حمله کردیم، اعلام کردیم که اگر آمریکا واکنشی نشان ندهد، برنامه‌ای برای حمله به اهداف دیگر نداریم.
بعیدی نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حادثه دلخراش سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین در نزدیکی تهران اشاره کرد و نتیجه تحقیقات را ناگوار توصیف کرد.
هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه (۱۸ دی) تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد. در این حادثه ۱۴۷ مسافر ایرانی و مابقی مسافر و خدمه خارجی جان باختند.
ستاد کل نیروهای مسلح ایران تأیید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین از تهران به مقصد کی‌یف، مورد اصابت قرار گرفته است. این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیرممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با اشتباههای روی داده، برخورد قانونی صورت گیرد.
سفیر کشورمان عنوان کرد که ایران مسئولیت این حادثه بر عهده گرفته و به تبع جوانب حقوقی و مالی آن، از جمله پرداخت خسارت را هم در نظر گرفته است.
وی تکرار کرد که با مقصر این حادثه، چنانچه مردم ایران هم انتظار دارند برخورد قانونی خواهد شد.
بعیدی نژاد درباره حضور غیر قابل توجیه سفیر انگلیس در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران هم توضیحاتی را ارائه داد.
سفیر کشورمان اقدام راب مک‌ایر را در حالی که به گفته او بیشتر سفارت‌خانه‌های کشورهای اروپایی، اتباع خود را از حضور در تجمعات منع کرده اند، یک اشتباه خواند. 
وی ابراز امیدواری کرد که این موضوع از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.