فیلیپین، کشوری است که تعداد زیادی از آتشفشان‌های فعال را در خود جای داده و در روزهای اخیر، فوران آتشفشان تال، شهروندان این کشور را به رعب و وحشت انداخته است.

اقتصادآنلاین مهسا نجاتی؛ هزاران نفر از ساکنان فیلیپن در روز دوشنبه، در پی فوران آتشفشان به همراه خاکستر و گدازه‌های سنگین، خانه‌های خود را تخلیه کردند. کارشناسان هشدار دادند که این فوران در روزهای آتی ممکن است جدی‌تر شود.

گفتنی است که قله آتشفشانی تال که در 105 کیلومتری جنوب پایتخت کشور، مانیل، قرار دارد، از روز یکشنبه فوران کرد و ابرهای خاکستر را از شمال، به داخل شهرها  فرستاد که سبب تعطیل شدن فرودگاه اصلی فیلیپین و لغو 500 پرواز شد.

قابل ذکر است که تا کنون گزارشی از تلفات و خسارات وارده اعلام نشده اما با این حال، بیش از 30 هزار خانه تخلیه شده و  در هر ساعت با پیش‌بینی فوران دیگر، مردم بیشتری منازل خود را ترک می‌کنند.

فیلیپین و جزایر اطراف آن، سابقه‌ای طولانی در فوران‌های فاجعه‌بار آتشفشان‌ها در طول تاریخ دارند. در سال 2006، آتشفشان مایون در همین کشور، با گدازه‌پراکنی‌هایی که  داشت، منطقه را با خاکستر یکسان کرد و 1266 کشته بر جای گذاشت.

آتشفشان پیناتوبو در فیلیپین که در سال 1991 فوران کرد، دومین فوران بزرگ قرن بیستم بود که سبب کشته شدن 847 نفر و بی‌خانمانی بسیاری از افراد شد.

شایان ذکر است که آخرین فوران آتشفشان تال در سال 1977 ثبت شده بود. فیلیپین در حال حاضر دارای 25 آتشفشان فعال است که در یک حلقه در اقیانوس آرام به یکدیگر متصل هستند.

در نمودار ارائه شده، آتشفشان‌هایی که در 20 سال اخیر بیشترین آمار کشته را داشته، مشاهده می‌کنید؛

کشنده‌ترین آتشفشان‌های قرن 21 کدام بودند؟