۰ نفر

حذف نام چین از فهرست متخلفان ارزی

۲۵ دی ۱۳۹۸، ۶:۰۶
کد خبر: 409797
حذف نام چین از فهرست متخلفان ارزی

پس‌از 18 ماه جنگ تجاری نفسگیر بین چین و ایالات متحده امریکا، دو ابرقدرت اقتصادی جهان امروز چهارشنبه در واشنگتن دی سی در اتاقی در ضلع شرقی کاخ سفید در میان بیش از 200 میهمان جشن امضای فاز نخست توافق تجاری دوجانبه را امضا می‌کنند؛ اتفاقی که دولت واشنگتن را آنقدر شادمان کرده است که چین را از فهرست کشورهای دستکاری‌کننده ارزش پول خارج کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در حالی که دولت واشنگتن این روزها نیازمند توافق و دستاورد در هر زمینه‌ای است، این اقدام روز دوشنبه به وقت واشنگتن چند ساعت پس‌از ورود هیأت عالی رتبه تجاری چین به امریکا برای انجام مقدمات توافق تجاری امروز چهارشنبه، صورت گرفت تا موفقیتی برای چین محسوب ‌شود. امریکا تابستان گذشته و در بحبوحه جنگ تجاری‌اش با چین، این کشور را در فهرست کشورهای دستکاری‌کننده ارزش پول قرار داده بود.

به عقیده تحلیلگران، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که این روزها از یک سو، با چالش‌های جدی داخلی و بین‌المللی مواجه است و کارنامه سیاست خارجی قابل قبولی ارائه نکرده و از سوی دیگر، در سال انتخابات قرار دارد و باید برای حفظ و حتی افزایش محبوبیت خود کاری بکند، روی امضای توافق تجاری با چین بسیار زیاد حساب کرده است و خارج کردن چین از فهرست یادشده، نمادی از شادمانی او به خاطر مرحله اول توافق تجاری با چین است.

دو کشور برای رسیدن به این توافق طی کمی بیش از یک سال گذشته، چندین نشست برگزار کردند و حتی از یک قدمی توافق بازگشتند اما این بار گویا تمام مذاکره‌ها انجام شده و تقریباً همه چیز تمام است و مراسم امروز چهارشنبه در واقع مراسم تشریفاتی امضای توافق است که در ضلع شرقی کاخ سفید با حضور بیش از 200 میهمان انجام می‌شود، اما وزارت خزانه‌داری امریکا با این کار می‌کوشد راه را برای فازهای بعدی توافق هموار کند. به موجب مرحله اول توافق تجاری چین – امریکا، چین 200 میلیارد دلار از کالاهای امریکایی را که عمدتاً مربوط به بخش‌های کشاورزی، انرژی و خدمات هستند، طی دو سال خریداری می‌کند و دو کشور تعرفه‌های تنبیهی را که علیه یکدیگر اعمال کرده بودند، به‌صورت مرحله به مرحله حذف یا تعدیل می‌کنند.

برخی ناظران با دیده تردید به این مسأله نگاه می‌کنند و این سؤال را از خود می‌پرسند که آیا چین می‌تواند این حجم از خریدها را از امریکا انجام دهد اما رُزا وانگ، تحلیلگر مستقر در شانگهای می‌گوید، «کاملاً مطمئن» است که چین می‌تواند به این اهداف وارداتی دست یابد.

چین که دومین ابرقدرت اقتصادی جهان پس از امریکا است، در 18 ماه گذشته به جهان ثابت کرد که می‌تواند در جنگ تجاری با امریکا نه تنها پا به پای رقیب پیش رود بلکه رقیب را به چالش بکشد اما آنچه این روزها برای چین چالش برانگیز شده، انتخابات تایوان و پیروزی یک رئیس جمهوری ضد چین در این کشور برای دومین بار است. تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان پس از پیروزی بار دیگر تأکید کرد، تایوان یک کشور مستقل است اما پکن هشدار داد، اتحاد چین و تایوان اجتناب‌ناپذیر است و هر کس بخواهد این اتحاد را نادیده بگیرد، رسوا می‌شود.

دولت منطقه‌ای شانگهای هم دیروز سه‌شنبه در واکنش به اقدام شهردار پراگ، پایتخت جمهوری چک از اخراج دیپلمات تایوانی و همچنین امضای توافق خواهرخواندگی پراگ و تایپه، تمامی روابط رسمی خود با جمهوری چک را به حالت تعلیق درآورد. همچنین میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری چینی در این کشور نیز تحقق نیافته است. تایوان حساس‌ترین مسأله دیپلماتیک چین محسوب می‌شود چون از نظر پکن، تایوان بخشی از چین است و اگر لازم باشد، دولت پکن با توسل به قوه قهریه هم که شده، آن را تحت سلطه خود در می‌آورد.