۰ نفر

وزیر خارجه آلمان:

اروپا می‌خواهد برجام را حفظ کند

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۴۲
کد خبر: 409697
اروپا می‌خواهد برجام را حفظ کند

وزیر امور خارجه آلمان مدعی شد طرف‌های اروپایی برجام خواستار حفظ این توافق هستند و تلاش می‌کنند تا در چارچوب برجام به یک راهکار دیپلماتیک برای حل اختلافات موجود دست یابند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه مدعی شد که طرف‌های اروپایی برجام به دنبال حفظ برجام و دستیابی به راهکاری دیپلماتیک برای حل‌وفصل اختلافات با ایران هستند.

نماینده دائم جمهوری فدرال آلمان در سازمان ملل متحد، در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «ما دیگر نمی‌توانستیم تخلفات فزاینده ایران از توافق هسته‌ای را بدون پاسخ بگذاریم. هدف ما روشن است: ما می‌خواهیم این توافق را حفظ کنیم و به یک راهکار دیپلماتیک در چارچوب آن دست یابیم.»

مقامات سه کشور اروپایی عضو برجام روز سه‌شنبه 24 دی‌ماه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مکانیسم موسوم به «سازوکار حل‌وفصل اختلافات» در برجام را به جریان انداخته‌اند.

سه کشور اروپایی در این بیانیه آمیخته به ادعاهای اثبات‌نشده اظهار داشتند: «ما به‌عنوان وزیران خارجه فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده به‌همراه شرکای اروپایی‌مان منافع امنیتی مشترکی داریم. یکی از آنها، حفظ نظام منع اشاعه هسته‌ای و اطمینان یافتن از این است که ایران هرگز اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌کند.»

آنها در ادامه درباره توافق هسته‌ای برجام نوشتند: «برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همان‌طور که سران کشورهای ما به‌روشنی ابراز کرده‌اند نقشی کلیدی در این خصوص بازی می‌کند. برجام یکی از دستاوردهای کلیدی دیپلماسی چندجانبه و معماری نظم اشاعه جهانی است.»

توافق هسته‌ای برجام سال 2015 میان ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به‌علاوه آلمان (موسوم به گروه 1+5) حاصل شد. دولت آمریکا به‌ریاست دونالد ترامپ، اردیبهشت‌ماه سال گذشته این توافق مورد تأیید شورای امنیت را نقض کرده از آن خارج شد.

آمریکا پس از خروج از برجام تمامی تحریم‌های تعلیق‌شده ذیل این توافق را احیا کرد و کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا به هیچ یک از وعده‌های خود برای جبران تبعات این خروج عمل نکرده‌اند.

بعد از خروج آمریکا از برجام و خلف وعده اروپا در برخوردار کردن ایران از مزایای توافق هسته‌ای، تهران در پنج مرحله با فواصل 60 روزه تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. ایران تأکید کرده است که کاهش این تعهدات ذیل بندهای 26 و 36 توافق انجام شده و به‌معنای نقض توافق نیست.

ایران از اردیبهشت‌ماه سال جاری پس از اعلام نخستین مرحله از کاهش تعهدات هسته‌ای خود، بارها اعلام کرده است که دیگر حاضر به اجرای یکجانبه برجام نخواهد بود و تنها زمانی تعهدات هسته‌ای خود را به‌طور کامل اجرا خواهد کرد که طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کند.