۰ نفر

افشاگری «مارک اسپر» درباره دروغگویی «ترامپ»

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۶:۱۲
کد خبر: 409491
افشاگری «مارک اسپر» درباره دروغگویی «ترامپ»

وزیر دفاع امریکا با تأکید بر اسناد موجود، روایت رئیس‎ جمهوری این کشور درباره دلایل ترور سردار سلیمانی را کذب دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که به خاطر ماجراجویی‌های جنگی و خطرناکش علیه ایران و دست زدن به اقدام تحریک‌آمیز ترور سردار قاسم سلیمانی این روزها با فشارهای داخلی و بین‌المللی جدی مواجه است، طبق عادت؛ به دروغ متوسل شد اما انتظار نداشت این دروغ را یک عضو ارشد دولت خودش یعنی وزیر دفاع امریکا برملا کند. ترامپ ادعا کرد سردار قاسم سلیمانی را به این دلیل به شهادت رسانده که او قصد حمله به 4 سفارتخانه امریکا را داشت اما مارک اسپر، رئیس پنتاگون گفت هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که سردار سلیمانی چنین برنامه‌ای داشته است.

به گزارش سایت روزنامه انگلیسی گاردین، دو روز پس از آنکه ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز ادعا کرد سردار سلیمانی را به خاطر آنکه قصد حمله به 4 سفارتخانه امریکا را داشته به شهادت رسانده، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا با شبکه سی بی اس گفت‌وگو و این ادعا را رد کرد. اسپر که یکشنبه شب به وقت محلی در برنامه «رو در رو با ملت» شبکه سی بی اس شرکت کرده بود، ابتدا کوشید به نوعی از صحبت کردن درباره این ادعای ترامپ طفره برود اما هنگامی که «مارگارت برنان»، مجری برنامه از او پرسید آیا تهدید جدی و ویژه‌ای علیه سفارتخانه‌های امریکا وجود داشت، گفت: بر اساس اسناد و مدارک می‌‌گویم که من هیچ تهدیدی مرتبط با 4 سفارتخانه امریکا ندیدم.

وزیر دفاع امریکا همچنین روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان امریکا گفته بود دولت واشنگتن در جلسه‌ای محرمانه که با یک گروه 8 نفره از نمایندگان و سناتورهای عالیرتبه داشته، دلایل حمله هوایی به کاروان سردار سلیمانی را شرح داده است. پس از این مصاحبه گروهی از نمایندگان مجلس نمایندگان امریکا و سناتورهای سنا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بیش از پیش خشمگین شده و بر شدت انتقادهای خود از دروغگویی و پنهانکاری ترامپ و دولتش درباره ترور سردار سلیمانی افزودند. مایک لی، سناتور جمهوریخواه از ایالت اوتا در مصاحبه با سی ان ان با اشاره به سخنان اسپر درباره جلسه با نمایندگان و سناتورهای عالیرتبه گفت: در آن جلسه من یک کلمه هم درباره حمله به 4 سفارت امریکا نشنیدم و چندین نفر از همکاران من هم همین را می‌‌گویند. من اصلاً به یاد ندارم که در آن جلسه محرمانه در این باره حرفی زده شده باشد. جاستین آماش، نماینده جمهوریخواه سابق و مستقل کنونی هم با انتقاد از دروغگویی ترامپ گفت دولت ترامپ هرگز در کنگره اشاره‌ای به احتمال حملات به سفارتخانه‌های امریکا نکرد. رند پاول، سناتور جمهوریخواه هم از عدم اطلاع‌رسانی کافی دولت ترامپ درباره دلایل ترور سردار سلیمانی انتقاد کرد اما اشاره مستقیمی به ادعای حمله به 4 سفارتخانه نکرد.

کریس مورفی، سناتور دموکرات ایالت کانکتیکات در یک پیام توئیتری با تأکید بر دروغگویی ترامپ نوشت: بیایید شفاف باشیم، اگر مدرکی مبنی بر حمله قریب‌الوقوع به 4 سفارتخانه [امریکا] وجود داشت، دولت باید در جلسه روز چهارشنبه گذشته آن را با ما درمیان می‌‌گذاشت اما این کار را نکرد. اما آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا که یکی از این گروه 8 نفره بوده، گفت دولت ترامپ به او و دیگر اعضای گروه 8 نفره هرگز هیچ سند و مدرکی که نشان دهد ایران قصد حمله به 4 سفارتخانه امریکا را داشته، نشان نداد.

این میزان نارضایتی از عملکرد رئیس جمهوری امریکا در هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در حالی است که او با چالش جدی استیضاح در داخل سنا در آینده نزدیک مواجه است و بعید نیست با تلاش‌هایی که از سوی جبهه دموکرات برای ترغیب جمهوریخواهان سنا به منظور احضار شاهدان می‌‌شود، محاکمه ترامپ با حضور شاهدان برگزار شود. اتفاقی که به هیچ وجه به نفع ترامپ نخواهد بود و از همین رو، میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا بارها گفته است تمایلی به احضار شاهدان ندارد. میچ مک‌کانل حتی تأکید کرده است قصد ندارد در محاکمه ترامپ به عنوان یک قاضی بی‌طرف ایفای نقش کند و ترامپ را با هماهنگی کامل کاخ سفید محاکمه خواهد کرد. علاوه بر او، گروهی از سناتورهای جمهوریخواه هم از برنامه‌ خود برای تبرئه سریع ترامپ در سنا خبر داده‌اند اما برخی دیگر از سناتورهای جمهوریخواه از جمله سوزان کالینز که البته تعدادشان زیاد نیست، مایل به برگزاری یک محاکمه عادلانه و حتی احضار شاهدان هستند و می‌‌گویند جمهوریخواهان باید پذیرای احضار شاهدان هم باشند و خودشان را برای چنین موقعیتی آماده کنند. اگر دموکرات‌ها بتوانند این سناتورهای جمهوریخواه مردد را با خود همراه کنند و دست کم دو سناتور جمهوریخواه را ترغیب کنند که علیه رئیس جمهور رأی دهند، بعید نیست استیضاح ترامپ در سنا بسیار چالشی و حتی منجر به برکناری او شود و گفته نانسی پلوسی، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان امریکا که بر این باور است، عمر ریاست جمهوری ترامپ بیشتر از یک سال دیگر نیست، محقق شود.