۰ نفر

کاخ سفید: آمریکا به دنبال ارتباط دوباره با کره شمالی است

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۸:۲۰
کد خبر: 409201
کاخ سفید: آمریکا به دنبال ارتباط دوباره با کره شمالی است

مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد روز دوشنبه گفت: آمریکا با هدف از سرگیری مذاکرات خلع سلاح‌های هسته‌ای به دنبال ارتباط گیری با کره شمالی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رابرت اوبراین در مصاحبه با آکسیوس گفت: دولت دونالد ترامپ ارتباط گیری با کره شمالی را از سر گرفته است زیرا ما می‌خواهیم مذاکرات در استکهلم را که آخرین بار در اوایل ماه اکتبر سال گذشته انجام شد را ادامه دهیم.  

اوبراین افزود: ما از طریق کانالهای مختلف به آن‌ها اطلاع داده‌ایم که می‌خواهیم این مذاکرات را از سر گیریم و تعهد کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را عملی کنیم.  

دولت ترامپ در حالی به دنبال از سرگیری مذاکرات با کره شمالی است که "کیم کایه گوان"، مشاور وزارت خارجه پیونگ یانگ روز گذشته (شنبه) اعلام کرد، از نظر کره شمالی پیشنهادهایی که ترامپ در آخرین دیدار با جونگ او" مطرح کرد قابل گفت‌وگو نیست و کره‌شمالی به خاطر لغو نسبی تحریم‌ها، از تاسیسات هسته‌ای‌اشصرفنظر نخواهد کرد و تنها وقتی که آمریکا امتیازاتی بدهد به میز مذاکره برخواهد گشت.  

مشاور وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه منتشر شده از سوی خبرگزاری رسمی این کشور افزود، از سرگیری مذاکرات بین کره شمالی فقط در صورتی ممکن خواهد بود که آمریکا مسایل مطرح از سوی کره شمالی را بپذیرد. ما اطلاع داریم که آمریکا نه آماده این کار است و نه توان انجام این کار را دارد.  

کیم همچنین به کره جنوبی هشدار داد، اگر هم به دنبال ایفای نقش میانجی است، در روابط بین کره شمالی و آمریکا مداخله نکند.  

«چونگ یوئی یونگ»، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری کره جنوبی پس از بازگشت از واشنگتن، روز جمعه اعلام کرد، ترامپ از من خواست پیام تبریک سالگرد تولد کیم را به از طریق «مون جائه این»، رییس جمهوری کره جنوبی، به دست کیم برساند.  

۸ ژانویه (۱۸ دی) روز تولد کیم بود.  

آخرین دیدار رسمی کیم و ترامپ به نشست بی‌نتیجه فوریه گذشته در هانوی برمی گردد. این دو ژوئن گذشته نیز در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره به طور غیررسمی دیدار کردند.  

روسای آمریکا و کره شمالی اولین بار در سال ۲۰۱۸ در سنگاپور دیدار کردند.  

کره شمالی به آمریکا هشدار داده بود، مهلت تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی‌اشتا پایان ۲۰۱۹ است و در صورتی که آمریکا پیشنهاد جدیدی ارایه ندهد باید در انتظار هدیه‌ای به مناسبت سال نو میلادی (۲۰۲۰) باشد.