۰ نفر

روحانی: باید به تمامیت ارضی کشورها احترام بگذاریم

۲۲ دی ۱۳۹۸، ۲۱:۴۶
کد خبر: 409098
روحانی: باید به تمامیت ارضی کشورها احترام بگذاریم

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت تلاش همگان برای توسعه ثبات و امنیت در منطقه، بر لزوم احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه یکشنبه در تماس تلفنی «استفان لُوون» نخست وزیر سوئد با وی، ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از اتباع سوئد در سانحه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تحقیقات کامل را تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه داده و تمامی آنچه بدست خواهد آمد را به روشنی در اختیار افکار عمومی جهان قرار خواهد داد.

رئیس جمهور بیان صادقانه علت وقوع سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی توسط نیروهای مسلح ایران بلافاصله پس از بررسی های اولیه را ارزشمند و حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: باید تلاش کنیم که چنین حوادث تکان دهنده ای در هیچ جای جهان تکرار نشود.

روحانی با تاکید بر اینکه حضور نظامی آمریکا در منطقه و ترور سردار سلیمانی توسط آنها فضای منطقه را متشنج کرده و عصبانیت ملت ها را بدنبال داشته است، افزود: همه باید دست به دست هم داده و امنیت را به منطقه بازگردانیم و اجازه دهیم آرامش بر این منطقه حاکم شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسائل منطقه تنها توسط کشورهای منطقه و از طریق سیاسی و با گفتگو حل و فصل می شود، خاطرنشان کرد: باید به حاکمیت کشورها احترام گذاشته شود.

روحانی حمله ایران به پایگاه عین الاسد را کاملا قانونی و در راستای ماده 51 منشور ملل متحد و برای دفاع مشروع ایران از خود دانست و افزود: آمریکایی ها مسئول حوادث اخیری که در منطقه اتفاق افتاده هستند و همه باید با لحنی صریح جنایت آمریکا را در منطقه محکوم کنیم.

«استفان لُوون» نخست وزیر سوئد نیز در این گفتگوی تلفنی با ابراز تسلیت صمیمانه به خاطر جان باختن تعدادی از مردم ایران در سانحه سقوط هواپیما و تقدیر از ایران به خاطر قبول مسئولیت این حادثه،

خواستار انجام تحقیقات شفاف در راستای دستیابی به علل این سانحه شد و آمادگی مشارکت سوئد در این تحقیقات را اعلام کرد.

نخست و زیر سوئد با بیان اینکه امروز تنش ها به گونه ای بی سابقه در منطقه تشدید شده است، گفت: باید همگان با خویشتن داری و احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی دیگر کشورها شرایط را برای برقراری ثبات و امنیت فراهم کنند.

وی افزود: سوئد به همراه سایر کشورهای اتحادیه اروپا مخالف افزایش تنش ها در منطقه بوده  و از توسعه روابط و همکاری ها با ایران در راستای گسترش ثبات و امنیت منطقه استقبال می کند.