۰ نفر

تروئیکای اروپایی خواستار پایبندی کامل ایران به برجام شد

۲۲ دی ۱۳۹۸، ۲۱:۰۰
کد خبر: 409094
تروئیکای اروپایی خواستار پایبندی کامل ایران به برجام شد

سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس خواستار پایبندی کامل ایران به برنامه جامع اقدام مشترک شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه در بیانیه‌ای خواستار پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای شدند.

در این بیانیه که توسط دفتر رئیس جمهور فرانسه منتشر شده، آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم تا تمامی اقدامات ناسازگار با توافق را بازگردانده و به پایبندی کامل (به برجام) بازگردد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم تا از اقدام خشونت‌آمیز یا اشاعه خودداری کرده و آماده تعامل با ایران درباره این دستورالعمل بوده تا ثبات در منطقه حفظ شود.»

متن کامل بیانیه تروئیکای اروپایی به شرح زیر است:

«ما سران سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه شرکای اروپایی‌مان منافع امنیتی مشترکی داریم. یکی از آنها حفظ رژیم عدم اشاعه هسته‌ای و اطمینان از این موضوع است که ایران هرگز یک سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت. برنامه جامع اقدام مشترک نقش کلیدی در این زمینه ایفا می‌کند.

ما همگی آشکارا تاسف و نگرانی خود از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها را ابراز می‌داریم.

با وجود شرایط سخت فزاینده، ما سخت کار کردیم تا این توافق را حفظ کنیم. تمامی اعضای باقیمانده برجام، چین،‌ فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و ایران با هماهنگی اتحادیه اروپا، تعهد ادامه دار برای حفظ برجام را ابراز داشته‌اند.

این موضوع ضروری است که ایران به پایبندی کامل و اجرای تعهدات تحت توافق بازگردد. ما نگرانی عمیق خود از اقداماتی که توسط ایران در نقض تعهداتش از جولای سال 2019 بوده ابراز می‌داریم. این اقدامات باید بازگردد. ما تمامی مفاد برجام و رجوع به راه‌حل‌ها برای اجرای تعهدات برجام در چارچوب آن را حفظ خواهیم کرد.

ما همچنین نیازمند تعریف چارچوب طولانی مدتی برای برنامه هسته‌ای ایران هستیم. حوادث اخیر نقش بی ثبات کننده ایران در منطقه از جمله از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس را پررنگ‌تر کرد. تعهدات ما به امنیت متحدان و شرکا در منطقه خلل ناپذیر است. ما باید از طریق دیپلماسی و به شیوه‌ای معنادار نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های منطقه‌ای بی ثبات کننده از جمله آنهایی که مربوط به برنامه موشکی این کشور است را به اشتراک بگذاریم. ما آمادگی خود برای ادامه تعامل برای کاهش تنش‌ها و ثبات در منطقه را ابراز می‌داریم.

ما به اعلام ایران درباره سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین اشاره کرده و به همکاری با ایران درباره گام‌های بعدی متعهد هستیم.

امروز پیام ما شفاف است: ما به برجام و حفظ آن متعهد هستیم. ما از ایران می‌خواهیم تا تمامی اقدامات ناسازگار با توافق را بازگردانده و به اجرای کامل توافق بازگردد. ما از ایران می‌خواهیم از خشونت بیشتر یا اشاعه خودداری کند و ما آماده تعامل با ایران درباره این دستورالعمل بوده تا به حفظ ثبات در منطقه بیانجامد.»

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا هیچ اقدام عملی برای عمل به وعده‌های خود انجام ندادند.

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران اردیبهشت‌ماه سال جاری، در سالگرد خروج آمریکا اعلام کرد ایران قصد دارد طبق مفاد مندرج در برجام، تعهداتش ذیل این توافق را کاهش دهد. 

ایران تا کنون در پنج گام تعهداتش را کاهش داده است و در آخرین گام که روز 15 دی ماه برداشته شد اعلام کرد که دیگر هیچگونه محدودیتی برای برنامه هسته‌ای خود قائل نیست.