۰ نفر

ادعای واشنگتن: ترور سردار سلیمانی امکان مذاکره را افزایش داده است

۲۲ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۲۲
کد خبر: 409089
ادعای واشنگتن: ترور سردار سلیمانی امکان مذاکره را افزایش داده است

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در مصاحبه‌ای مدعی شده است که ترور سردار «قاسم سلیمانی» احتمال مذاکره با ایران را افزایش داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای که امروز منتشر شده به دفاع از ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته و مدعی شده است که این اقدام آمریکا شانس مذاکره با ایران را افزایش داده است.

اوبراین در مصاحبه با «آکسیوس»، با بیان اینکه این اقدام «بازدارندگی ما را به حالت قبل بازگردانده»، در مورد تبعات این ترور بر دیپلماسی با ایران، گفته است که با «حذف سلیمانی از میدان نبرد... فکر می‌کنم احتمال اینکه بنشینیم با ایرانی‌ها و با آن‌ها به توافقی برسیم، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.»

او در توجیه این ادعا، گفت: «فکر می‌کنم ایرانی‌ها دریافته‌اند که خواهان تقابل نظامی با ایالات متحده نیستند و اینکه کارزار فشار حداکثری پایان نمی‌یابد.»

وی مدعی شد که سردار سلیمانی در تلاش بوده است با افزایش میزان درگیری با آمریکا، واشنگتن را به کاستن از حجم فشارها به ایران وادارد. 

اوبراین افزود: «فکر می‌کنم آن روزها به سر آمده است... تصور می‌کنم که ایرانی‌ها دارند آرام می‌شوند.» 

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بخش دیگری از این مصاحبه به اعتراضات چند هفته پیش مردم عراق در برابر سفارت آمریکا در بغداد پرداخت و به صراحت از تلاش آمریکا برای ارعاب معترضان عراقی از طریق قدرتنمایی نظامی صحبت کرد.

وی گفت: «ما خیلی سریع داشته‌های هوایی خود، [بالگردهای] آپاچی را به هوا بلند کردیم، تا آن جمعیت بفهمند که این سفارت را نمی‌توانند اشغال کنند. ما نمی‌‌خواستیم بگذاریم تهران ۱۹۷۹ (تسخیر سفارت آمریکا) تکرار شود. نمی‌خواستیم بگذاریم [حمله به سفارت آمریکا در] بنغازی تکرار شود.»

او در ادامه مدعی شد که واشنگتن اطلاعاتی در اختیار داشته که نشان می‌داده سردار سلیمانی با سفر به دمشق، بیروت و بغداد در تدارک انجام حمله‌ای علیه نیروهای آمریکایی بوده است.

این ادعای این مقام آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق گفته است که سردار سلیمانی به دعوت بغداد و با هدف انتقال پیامی به عراق، به این کشور سفر کرده بود.

اوبراین هدف حضور هزاران نیروی آمریکایی در منطقه غرب آسیا را هم «ایجاد بازدارندگی» در برابر ایران خواند و گفت تهران «باید پیش از حمله به ایالات متحده و منافعش در آن منطقه، به دقت فکر کند.»

وی در پایان در پاسخ به اینکه چرا آمریکا مسئولیت ترور را بر عهده گرفت و امکان انکار این حمله را برای خود باقی نگذاشت، گفت کشورهای زیادی امکان انجام چنین حمله‌ای را نداشتند و ضمنا «دلیلی برای عدم تملک این [حمله] وجود نداشت.»

ارتش آمریکا جمعه گذشته در اقدامی تروریستی و بر خلاف قوانین بین‌المللی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داد. جمهوری اسلامی ایران در اولین گام پاسخ به شهادت سردار سلیمانی، دو پایگاه آمریکا در عراق را با ده‌ها فروند موشک هدف حمله قرار داد. در حالی که پیش از این حمله موشکی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده بود که ممکن است ۵۲ نقطه در ایران را هدف قرار دهد، بعد از پاسخ موشکی ایران، او از این تهدید عقب‌نشینی کرد و گفت دنبال درگیری با ایران نیست.