۰ نفر

در یادداشت توهین‌آمیز وزیر خارجه انگلیس عنوان شد؛

اتهام‌زنی لندن به ایران و سردار سلیمانی

۲۲ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۴۸
کد خبر: 409046
اتهام‌زنی لندن به ایران و سردار سلیمانی

وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی توهین‌آمیز، سردار سلیمانی را «فردی خطرناک» خوانده و ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی و تلاش برای ساخت تسلیحاتی اتمی متهم کرده است.

 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس با انتشار یادداشتی، ضمن اتخاذ مواضعی توهین‌آمیز علیه جمهوری اسلامی، ایران را به ارجاع پرونده هسته‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد تهدید کرده است.

وی در ابتدای این یادداشت در روزنامه «دیلی تلگراف»، که پیش از بازداشت سفیر این کشور در تهران منتشر شده، در ابتدا به بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه غرب آسیا اشاره کرده و نوشته است که در هفته‌ای که گذشت ایران و آمریکا تا آستانه جنگ پیش رفتند. راب سپس نوشته است: «اکنون به کاستن از تنش‌ها در این وضعیت نیاز داریم. ما در عین حال باید از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کنیم.»

این دیپلمات انگلیسی به ترور سردار «قاسم سلیمانی» توسط آمریکا اشاره کرده و تلویحا به دفاع از این اقدام پرداخته است. وی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسئول سازماندهی «شبه نظامیان نیابتی و گروه‌های تروریستی» خوانده و مدعی شده است: «او مرد خطرناکی بود و دستش به خون بریتانیایی‌ها آغشته بود.»

وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه هیچ‌کس خواهان بروز جنگ در منطقه غرب آسیا نیست، نوشته است که لندن در هفته‌ای که گذشت سخت برای کاهش تنش‌ها در منطقه تلاش کرد و همزمان تدابیری برای اطمینان از «امنیت شهروندان» خود به عنوان اولویت نخست سیاست خارجی انگلیس، در دستور کار قرار داد.

او «ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی» را دومین اولویت راهبردی انگلیس توصیف کرده است. وی با وجود اشاره به خروج آمریکا از برجام، از ایران به دلیل برداشتن گام پنجم کاهش تعهد به توافق هسته‌ای انتقاد کرده و مدعی شده است که ایران «آمال مخفی» هسته‌ای دارد و اکنون هم با برداشتن گام پنجم برجام را به یک «پوسته خالی» بدل کرده است.

راب سپس ایران را به ارجاع پرونده هسته‌ای به شورای امنیت تهدید کرده است: «سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلستان، آلمان و فرانسه) به صراحت اعلام کرده‌اند که اکنون در حال بررسی کلید زدن ساز و کار حل اختلاف [در برجام] هستند. هدف ما حفظ دیپلماسی و زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای است، نه از بین بردن آن. نهایتا، اگر عدم پایبندی ایران اصلاح نشود، کلید زدن ساز و کار حل اختلاف، می‌تواند به ارجاع موضوع به شورای امنیت سازمان ملل متحد منجر شود.»

وی که در این یادداشت بارها از نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک «رژیم» یاد کرده، نوشته است که دریچه دیپلماسی با ایران تنها اندکی باز است و پیامی که لندن در تماس‌های خود با تهران ارسال کرده، این است که «اگر ایران به مسئولیت‌های بین‌المللی خود پایبند باشد، راهی برای خروج از انزوا دارد.»

او «عدم پیگیری سلاح اتمی»، «پایان دادن دادن به حمایت از تروریسم» و «آزادی اتباع خارجی و افراد دارای تابعیت مضاعف» را به عنوان شروط پایان دادن تنش با ایران مطرح کرده و مدعی شده است که بازداشت اتباع خارجی توسط ایران بخشی از یک «بازی شنیع دیپلماتیک» است. راب نوشته است که اجرای این شروط تصمیمی راهبردی است که باید از جانب ایران اتخاذ شود.

راب تصادفی بودن هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی در ایران را هم یک «ادعا» خوانده و نوشته است که ایران باید با «تحقیقاتی جامع و مستقل» موافقت کند. 

وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه ایران اکنون در وضعیتی سرنوشت‌ساز قرار دارد، در پایان نوشته است: «زمان آن است که آن‌ها (ایرانی‌ها) پای میز مذاکره بیایند. اگر ایران اراده این کار را داشته باشد، بریتانیا از انرژی دیپلماتیک خود استفاده خواهد کرد تا با تمام متحدان خود همکاری کرده و راهی مسالمت‌آمیز به پیش بیابیم.»