۰ نفر

ترامپ: خروج نیروهای آمریکایی از عراق مطرح نیست

۲۱ دی ۱۳۹۸، ۷:۴۵
کد خبر: 408653
ترامپ: خروج نیروهای آمریکایی از عراق مطرح نیست

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا جمعه شب(به وقت محلی) در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: رهبران عراق در مذاکرات خصوصی درخواستی مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور مطرح نکردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ترامپ افزود: با این حال هیچ مشکلی با خروج نظامیان آمریکایی از عراق ندارم.

در همین ارتباط «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزات خارجه آمریکا جمعه شب گفت: واشنگتن خواستار بازگشت به روابط راهبردی با عراق به جای خروج نیروهای این کشور است.

وی افزود: هر هیأت جدید آمریکایی که به عراق اعزام شود، موضوع بازگشت به یک رابطه راهبردی به جای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را مورد بحث قرار خواهد داد.

سخنگوی وزات خارجه آمریکا همچنین بر ادامه حضور نظامی آمریکا برای مبارزه با داعش تأکید کرد و گفت: ما به حمایت از آمریکایی ها، عراقی ها و شرکای ما در ائتلاف علیه داعش متعهد هستیم.

این در حالی است که «عادل عبدالمهدی» نخست ‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق پیش تر در تماس تلفنی با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا از او خواست تا واشنگتن نمایندگانی به بغداد برای بررسی و تدوین مکانیزم خروج نظامیان آمریکایی، اعزام کند.

در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر که با دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا صورت گرفت، پارلمان عراق پانزدهم دی‌ماه طرح خروج نیروهای ‌آمریکایی‌ها از خاک این کشور را به تصویب رساند. ۱۷۰ نماینده پارلمان عراق پیش‌نویس قانون اخراج نیروهای آمریکایی را امضا کردند و رای‌گیری با حضور اکثریت و با رعایت حد نصاب قانونی انجام شد.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت موقت عراق نیز در جلسه رأی‌گیری پارلمان این کشور خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق شد و گفت که منافع عراق و آمریکا ایجاب می‌کند نیروهای خارجی خاک عراق را ترک کنند.

در همین پیوند برخی کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی، شمار نیروهای خود در خاک عراق را کاهش دادند.