۰ نفر

تحلیلگر آمریکایی: حمله ایران به عین‌الاسد، نمادین نبود

۱۹ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۲۴
کد خبر: 408389
تحلیلگر آمریکایی: حمله ایران به عین‌الاسد، نمادین نبود

تحلیلگر و کارشناس امور نظامی آمریکایی می‌گوید انتقام موشکی ایران و حمله به پایگاه عین‌الاسد نه تنها نمادین نبود بلکه موشک‌ها به تجهیزات و زیرساخت‌های این پایگاه برخورد کرده است.

 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی‌رغم اینکه مسئولان دولت ایالات متحده ادعا می‌کنند انتقام ایران از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران و حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد خسارت چندانی در پی نداشته اما تحلیلگران و کارشناسان نظامی نظر دیگری دارند.

«دارا ماسیکوت» کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک و امنیت ملی از کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا و پژوهشگر سیاسی در اندیشکده «رَند»، در صفحه توئیتر خود به تحلیل عملیات موشکی ایران و هدف قرار دادن پایگاه نظامیان تروریست آمریکایی در عین‌الاسد پرداخت.

ماسیکوت ضمن به اشتراک گذاشتن تصویری از نقاط هدف قرار داده شده توسط موشک‌های بالستیک ایران و حجم خساراتی که به این پایگاه وارد شده، نوشت: «من کارشناس [مسائل] ایران نیستم. اما تحلیلگر نظامی هستم. وقتی به نقاط اثر حمله ایران به پایگاه هوایی [عین] الاسد نگاه می‌کنم، حمله نمادین با هدف اجتناب از تلفات که بعضی‌ها می‌گویند، ندیدم».

وی با تاکید بر اینکه حملات هوایی ایران، توانمندی نظامی این پایگاه را هدف قرار داد، تصریح کرد: «موشک‌ها به تجهیزات و ساختمان‌های نگهداری آنها در بخش زیرساخت‌های این پایگاه (پر ازدحام) برخورد کرد. شدت اثرات برخورد، در محوطه خالی یا باند فرود در بخش جنوبی پایگاه پخش نشده است».

این تحلیلگر نظامی ادامه داد: «آمریکا علناً تاییدیه‌ای درباره تعداد موشک‌های ایرانی شلیک شده که به هدف نخوردند، منتشر نکرده است. بدون دانستن اینکه دیگر موشک‌ها به کجا برخورد کردند، ارزیابی استراتژی هدف‌گیری دشوار است».

ماسیکوت در پایان درباره ادعای آمریکا مبنی بر عدم تلفات در این عملیات، نوشت: «هشدار زودهنگام، اخطار، عمل نکردن موشک و آمادگی در پایگاه [شاید] باعث حفظ جان [نظامیان آمریکایی] در شب گذشته شده باشد».

بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اجرای حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات در انتقام از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش انجام شد.

پایگاه هوایی عین الاسد یک فرودگاه نیروی نظامی در استان الانبار در غرب عراق است و در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» مرکز استان الانبار قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.