۰ نفر

قطعنامه دمکرات‌ها در محکومیت تهدید ایران توسط ترامپ

۱۸ دی ۱۳۹۸، ۲۳:۵۳
کد خبر: 408237
قطعنامه دمکرات‌ها در محکومیت تهدید ایران توسط ترامپ

گروهی از سناتورهای دمکرات آمریکا قطعنامه‌ای را در محکومیت تهدید دونالد ترامپ علیه اماکن فرهنگی ایران در سنای این کشور ارائه کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد گروهی از سناتورهای دمکرات آمریکایی از جمله «الیزابت وارن» نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 این کشور قطعنامه‌ای را برای محکوم کردن تهدید ترامپ برای حمله به اماکن فرهنگی در ایران ارائه کرده و خواستار خودداری او از نقض قوانین درگیری‌های مسلحانه شدند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا چهارم ژانویه (چهاردهم دی‌ماه) در پیامی توئیتری تهدید کرد اگر ایران به نیروها یا منافع آمریکا حمله کند، ۵۲ مکان از جمله اماکن فرهنگی را هدف حمله قرار می‌دهد.
این تهدید ترامپ واکنش‌های گسترده بین‌المللی را برانگیخت و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی از جمله اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به شدت از ترامپ انتقاد کرده و این تهدید را «جنایت جنگی» توصیف کردند.
ترامپ سپس در یک کنفرانس خبری از تهدید خود دفاع کرد و مدعی شد که ایران در هر جایی به نیروهای آمریکایی حمله می‌کند، "چرا ما نتوانیم به اماکن فرهنگی ایران حمله کنیم؟"
رییس جمهوری آمریکا سپس زیر فشار انتقادها مجبور به عقب‌نشینی شد و گفت: اگر قانون این است [که به اماکن فرهنگی حمله نکنیم] مایلم از این قانون تبعیت کنم.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه در رشته توییتی در پاسخ به تهدید ترامپ نوشت: دونالد ترامپ که با ترورهای بزدلانه روز جمعه، مرتکب نقض شدید قوانین بین‌المللی شده است، بار دیگر تهدید به ارتکاب نقض جدید «هنجار بنیادین» کرده است. هدف گرفتن اماکن فرهنگی یک جنایت جنگی است؛ خواه با ضربه یا فریاد، پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: «هنجار بنیادین» به هنجارهای مقرر در حقوق بین‌الملل اشاره دارد یعنی خطوط قرمز بین‌المللی که یک «نه، نه» بزرگ است. یادآوری برای آنانی که توهم تقلید از جنایات جنگی داعش با هدف قرار دادن میراث فرهنگی ما را دارند طی چند هزار سال تاریخ، وحشی‌ها آمده‌اند و شهرهای ما را تخریب کرده‌اند، بناهای مهم را با خاک یکسان کرده‌اند و کتابخانه‌های ما را سوزانده‌اند. اکنون آن‌ها کجا هستند؟ ولی ما همچنان با سربلندی این جا هستیم.