۰ نفر

تکاپوی دموکرات‌های کنگره برای سلب اختیارات جنگی از ترامپ

۱۸ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۲۳
کد خبر: 408121
تکاپوی دموکرات‌های کنگره برای سلب اختیارات جنگی از ترامپ

یک نشریه آمریکایی گزارش داد برخی دموکرات‌های کنگره در نشست‌های خصوصی به دنبال تسریع تصویب طرح سلب اختیارات جنگی رئیس‌جمهور این کشور هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، دموکرات‌های ارشد مجلس نمایندگان آمریکا، بعد از عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس به دست نظامیان تروریست آمریکایی، تلاش‌ها برای سلب اختیارات جنگی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده را تشدید کردند.

به نوشته نشریه «پالتیکو»، برخی دموکرات‌ها در یک نشست خصوصی تلاش می‌کنند بندی را به طرح گرفتن اختیارات جنگی از ترامپ اضافه کنند که بر اساس آن، هیچ بودجه‌ای برای اقدام نظامی آمریکا علیه ایران که بدون اطلاع قبلی و تایید کنگره باشد، نباید ارائه شود.

پیشتر هم بندی مشابه این طرح که اکنون توسط «رو خانا» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده، در لایحه بودجه نظامی سالانه وزارت دفاع این کشور گنجانده شده بود و حتی مورد حمایت حدود بیست جمهوری‌خواه هم قرار گرفت اما نهایتا با فشار اکثریت سنا حذف شده بود.

به نوشته پالتیکو، خانا درباره تلاش سناتورهای دموکرات برای تصویب این طرح توضیح داد: «آنها در تلاش هستند راهی بیایند که چگونه این [طرح] را به جایی برسانند که بهترین شانس [برای تصویب شدن] در سنا و گرفتن رأی مثبت 51 سناتور را داشته باشد».

بر این اساس، «استنی هویر» رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا درباره تسریع طرح گرفتن اختیارات مجوز جنگی از ترامپ گفت: «این مباحثات از شامگاه یکشنبه آغاز شد. اکنون 48 ساعت، کم و بیش، از آن می‌گذرد. این چیزی است که ما باید با جدیّت و فکورانه و صحیح در نظر بگیریم و ما آن را انجام خواهیم داد».

«باربارا لی» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا نیز اظهار داشت: «به نظرم همه انتظار یک انتقام تأسف‌آور را داشتند. این اکنون یک چرخه است، که متاسفانه احتمال دارد از کنترل خارج شود. این چیزی است که ما نمی‌خواهیم شاهد آن باشیم».

بامداد امروز (چهارشنبه) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اجرای حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات در انتقام از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش انجام شد.

پایگاه هوایی عین الاسد یک فرودگاه نیروی نظامی در استان الانبار در غرب عراق است و در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» مرکز استان الانبار قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.