۰ نفر

رایزنی امروز تروئیکای اروپا درباره برجام

۱۷ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۰۶
کد خبر: 407866
رایزنی امروز تروئیکای اروپا درباره برجام

وزیران امورخارجه تروئیکای اروپا قرار است امروز درباره توافق هسته‌ای بحث و رایزنی کنند.

به گزارش رویترز، سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزیران امورخارجه انگلیس، فرانسه و آلمان(تروئیکای اروپا ) قرار است امروز (سه‌شنبه) درباره موضع خود درخصوص توافق هسته‌ای با ایران بحث و گفت‌وگو کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این رایزنی‌ها در حالی انجام می‌شود که وزیران امورخارجه تمامی کشورهای اتحادیه اروپا قرار است روز جمعه یک نشست برگزار کنند.

به گفته این سخنگو، وزیران تروئیکای اروپا امروز همچنین در جلسه‌ای دیگر با حضور همتای ایتالیایی خود درباره لیبی رایزنی خواهند کرد.

جمهوری اسلامی ایران یک‌شنبه شب در بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. ازین‌رو، ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

تروئیکای اروپا پس از اعلام تصمیم ایران نیز بدون اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و قصور خود در جبران بازگشت تحریم‌ها علیه کشورمان در بیانیه‌ای مشترک با طرح ادعای واهی "انجام اقدامات خشونت آمیز توسط ایران" خواستار پرهیز از این اقدامات و خواستار از سر گرفته شدن رعایت مفاد گنجانده شده در توافق هسته‌ای سال 2015 با قدرت‌های جهانی شدند.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی تاکید کرد که این اقدام در چارچوب برجام برداشته شده است.

محمد جواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: به عنوان پنجمین و آخرین گام جبرانی ذیل پاراگراف ۳۶ برجام، از این پس، تعداد سانتریفیوژها هیچ محدودیتی نخواهد داشت. این گام در چارچوب برجام است و همه پنج گام در صورت اجرای موثر تعهدات متقابل، برگشت‌پذیر است. همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد یافت.