۰ نفر

2020 آبستن چه اتفاقاتی است؟

۱۷ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱
کد خبر: 407772
2020 آبستن چه اتفاقاتی است؟

سال 2019 اتفاقی بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی با خود نداشت اما نظم شکننده جهان در مسیری نامشخص هم‌زمان رو به سقوط حرکت کرد. اما در 2020 باید درباره چه موضوعاتی نگران بود؟ احتمال وقوع ماجراهای نه چندان خوشایند وجود دارد. این لیستی است از اتفاقاتی که در سال آینده میلادی باید به آنها توجه کرد:

انتخابات 2020: چه دونالد ترامپ در انتخابات 2020 پیروز شود چه یکی از نامزدهای دموکرات، شکاف‌های سیاسی در جامعه آمریکا تشدید خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، پیروزی ترامپ به معنی تداوم سیاست چهار سال گذشته او در خروج از جهان چندجانبه‌گرایانه و پشت‌کردن این کشور به رهبری بر جهان است. در حالی که شکست ترامپ در این رقابت سیاسی منجر به بروز بحران در سیاست داخلی آمریکا می‌شود. پیروزی دموکرات‌ها و پیگیری سیاست‌های پوپولیستی به ویژه در حوزه اقتصادی همچنین می‌تواند به تشدید بی‌ثباتی در بازارها بینجامد.

برگزیت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دیگر قطعی است و این تصمیم قرار است از 31 ژانویه اجرا شود. با نزدیکی به این تاریخ، فضای اقتصادی و سیاسی انگلیس تردید و بی‌ثباتی بیشتری را تجربه می‌کند. این احتمال وجود دارد که دستیابی به توافق مبادلاتی انگلیس و اتحادیه اروپا چندین سال به طول بینجامد. برگزیت ممکن است به فروپاشی انگلیس منجر شود؛ از یک طرف گروه‌هایی مانند حزب ناسیونالیست اسکاتلند به دنبال برگزاری رفراندوم دیگری برای جدایی از انگلیس هستند و از طرف دیگر نمایش انتخاباتی قدرتمند نمایندگان ایرلندی مجلس در شمال ایرلند آنها را در موضعی قرار داد که حالا می‌توانند عمیق‌تر به آینده خود فکر کنند. به این ترتیب آینده مرکز اقتصادی انگلیس هم در خطر است.

جنگ‌طلبی کره‌شمالی: مهم‌ترین چالشی که به نظر می‌رسد در حال حاضر جهان با آن مواجه است، شکل‌گیری عصر جدیدی در تحولات هسته‌ای جهان است. معاهده‌های منع استفاده از تسلیحات اتمی بین کشورهای بزرگی چون آمریکا و روسیه از هم فروپاشیده و کشورهایی چون عربستان حالا در مسیر اتمی‌شدن گام برمی‌دارند. چه نشست دیگری میان ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی شکل بگیرد و چه نگیرد، همان‌طور که اون در سخنرانی خود به مناسبت سال نوی میلادی گفت، تنش‌ها احتمالا با تداوم توسعه تسلیحات استراتژیک در کره‌شمالی تشدید خواهند شد. کیم تلاش‌هایش را برای گرفتن امتیازات بیشتر افزایش داده و هم‌زمان تهدید کرده اگر آمریکا نتواند امتیازاتی که وعده آنها را داده اعمال کند، دوره جدیدی را در توسعه تسلیحات قدرتمند استراتژیک آغاز خواهد کرد. حفظ ظاهر دیپلماتیک بین این دو کشور احتمالا ادامه می‌یابد اما به نظر می‌رسد کیم در آستانه تصمیم‌گیری مهمی قرار گرفته است؛ همان چیزی که از خلال صحبت‌های رهبر کره‌شمالی و 13 آزمایش موشکی بالستیک این کشور از ماه می می‌توان دریافت. با وجود اینکه کیم همچنان ادعا می‌کند که تحدید تسلیحات هسته‌ای کشورش را ترجیح می‌دهد به نظر می‌رسد هدف کیم خریدن برای توسعه تجهیزات موشکی و هسته‌ای خود است. این هدف ممکن است دور جدیدی از رویارویی لفظی را به دنبال داشته باشد که هر لحظه و با یک خطای محاسباتی به درگیری ختم شود. اما جنگ گزینه‌ای غیرقابل قبول و فاجعه‌آمیز است و دو طرف باید خویشتن‌داری کنند. مرحله بعدی پاسخ به این سؤال است: چطور می‌توان با کره‌شمالی هسته‌ای کنار آمد.

پیچیدگی بزرگ: با مردن مکانیسم حکمیت و داوری در جهان، سازمان تجارت جهانی به عنوان عاملی که برای 70 سال رفاه و نظم اقتصادی را کنترل کرده است هم احتمالا اعتبار خود را از دست خواهد داد. در بهترین حالت در چشم‌انداز 24ماهه، مکانیسم داوری جدیدی با اختیارات کمتر و اصلاح‌شده‌ای شکل خواهد گرفت؛ مکانیسمی که حجم و قدرت بسیار محدودتری دارد. اما قوانین جهانی و اجرای آن، احتمالا اهمیت خود را در شکل‌دادن به قوانین مبادلاتی از دست می‌دهند چراکه کشورهای بزرگ تصمیم گرفته‌اند حجم بازار خود را از طریق تعیین تعرفه‌ها به سلاح تبدیل کنند. در همین حال قراردادهای دو یا چند جانبه تجاری اهمیت بیشتری برای کشورها پیدا و نقش بیشتری در تعریف قوانین جدید ایفا می‌کنند. چنین فضایی که آمریکا را شامل نمی‌شود، احتمالا به عرف تجارت جهانی تبدیل خواهد شد.

جهان دوقطبی: با وجود توافق تجاری حداقلی میان چین و آمریکا، اختلاف میان قدرتمندترین اقتصادهای جهان هم‌زمان با رشد تکنوناسیونالیسم در هر دو کشور، فرایند جهانی جدیدی را در اقتصاد ایجاب می‌کند که در آینده سازمان تجارت جهانی نمود خواهد داشت. مهم‌ترین عناصر سیاست‌های بازرگانی پکن مانند یارانه‌های بالا به کارگاه‌های دولتی، قهرمانان ملی، سلطه بر دنیای دیجیتال برای دستیابی به هدف «Made in china 2025» و فشارهای اقتصادی بر سرمایه‌گذاران خارجی، احتمالا بدون تغییر باقی خواهند ماند. واشنگتن در همین حال هم به دنبال قطع حلقه‌هایی است که از نظر اقتصادی آمریکا و چین را به هم متصل کرده و هم به دنبال قطع سرمایه‌گذاری‌ها، تبادلات علمی و صادرات و واردات تکنولوژی از چین است. جداشدن این دو کشور از هم به صورت گسترده در حوزه تلکام و تجهیزات الکترونیکی و صنایع امنیتی رخ خواهد داد؛ اتفاقی که به چندتکه‌شدن اینترنت و تجارت الکترونیکی منجر خواهد شد. چنین شکافی در تولید جهانی سیاست هند و اقیانوسیه واشنگتن را با چالش‌های متعددی رو‌به‌رو می‌کند. این حقیقت که چین شریک تجاری شماره یک آمریکا، شریک تجاری تمامی متحدان و دوستان آسیایی واشنگتن و یکی از بزرگ‌ترین شریک‌های تجاری اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین است، نشان می‌دهد هزینه این جهان دوقطبی که قدرت‌هایش از همه جدا شده‌اند چقدر است.

قوی خاکستری؛ بحران اقتصادی جهانی: رکود سه مرکز تجارت جهانی هم‌زمان با جداشدن آمریکا و چین در حوزه اقتصاد می‌تواند جهان را وارد بحران اقتصادی دیگری کند. مناقشات داخلی چین از جمله بالارفتن بدهی‌های عمومی، پیرشدن جمعیت، کمبود نیروی کار، افزایش تقاضای خدمات درمانی و بازنشستگی و کاهش نرخ رشد هر روز رو به افزایش است. در آن طرف آمریکا هم از افزایش بدهی‌های عمومی و پایین‌بودن نرخ بهره رنج می‌برد. ذخایر فدرال آمریکا این نگرانی را ایجاد کرده که در صورت وقوع رکود جهانی این کشور نتواند شرایط داخلی را مدیریت کند.

این موارد به هیچ وجه لیست کاملی از اتفاقات منافشه‌برانگیز سال جاری میلادی نیستند اما مسائلی هستند که باید با دقت پیگیری شوند. هم‌زمانی این اتفاقات با درگیری‌ها در خاورمیانه –سوریه، لیبی و یمن- قطعی است در حالی که هر لحظه بیم بروز جنگی در این منطقه وجود دارد. تنها موضوعی که در 2020 می‌تواند خیالتان از بابتش راحت باشد، خستگی و ملالت است که در خلال تحولات این سال احساس نخواهید کرد.