۰ نفر

پیش‌بینی مقام سابق پنتاگون از نحوه تلافی ایران

۱۶ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۲۰
کد خبر: 407599
پیش‌بینی مقام سابق پنتاگون از نحوه تلافی ایران

یک مقام سابق پنتاگون با بیان اینکه سناریوی بستن گلوگاه‌ نفتی تنگه هرمز از سوی ایران و به آتش کشیدن کشتی‌های عبوری در این منطقه محتمل است، گفت: تلافی اقدام تروریستی آمریکا از سوی ایران می‌تواند اقتصاد منطقه را به رکود بکشد.

 

به گزارش راشاتودی، یک مقام رسمی پنتاگون اعلام کرد که اقدام تلافی جویانه ایران در برابر اقدام تروریستی اخیر آمریکا می‌تواند موجب رکود اقتصادی در منطقه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مایکل مالوف مقام پیشین پنتاگون اعلام کرد تهران می‌تواند با بستن تنگه هرمز که اصلی‌ترین مسیر کشتی در منطقه خلیج فارس است، دردسر بزرگی را برای بازار نفت و اقتصاد جهانی ایجاد کند.

مالوف می‌گوید: همانطور که قیمت نفت از روز جمعه افزایش قابل توجهی را به دلیل ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران داشت، اقدام متقابل ایران هم بر بازار نفت تاثیر خواهد گذاشت.

این مقام سابق پنتاگون می‌گوید: در صورتی که ایران بخواهد اقدام تلافی جویانه‌ای به هر شکلی داشته باشد مثلا بخواهد تنگه هرمز را ببندد و یا اینکه کشتی‌هایی که از این منطقه عبور و مرور می‌کند به آتش بکشد می‌تواند باعث رکود اقتصادی در منطقه ایجاد کند چرا که 40 درصد تردد کشتی‌های نفتی از این منطقه است.

شاید تاثیر بستن این گلوگاه نفتی برای آمریکا که تولید نفت زیادی دارد بسیار تاثیرگذار نباشد اما کشورهایی که بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان هستند با  عملی کردن چنین سناریویی تحت تاثیر جدی قرار خواهند گرفت.

ایران حتی می‌تواند پالایشگاه‌های نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس را هدف قرار دهد. که از این طریق در حقیقت به طور غیرمستقیم منافع آمریکا را با خطر مواجه خواهد کرد.

مالوف هشدار داد:‌ایرانیان می‌توانند چنین اقداماتی را بدون اینکه مواجهه مستقیمی با آمریکا داشته باشند در منطقه انجام دهندکه قطعا بر شرایط اقتصادی جهان تاثیر خواهد گذاشت.