۰ نفر

محکومیت سیاست‌های تروریستی «ترامپ» در بیش از 70 شهر امریکا

۱۶ دی ۱۳۹۸، ۶:۳۷
کد خبر: 407473
محکومیت سیاست‌های تروریستی «ترامپ» در بیش از 70 شهر امریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هنگامی که دستور حمله پهپادی به خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد سپاه ایران را صادر می‌کرد، به عقیده بسیاری از تحلیلگران، فارغ از اهداف پیدا و پنهان سیاست خارجی امریکا، اهداف منفعت طلبانه فردی یا به بیان بهتر اهداف انتخاباتی داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، او که در حال حاضر در سال انتخابات قرار دارد از هر فرصتی برای این بهره‌برداری فردی استفاده می‌کند اما تظاهرات‌های روزهای گذشته در کشورهای مختلف جهان و روز شنبه در سراسر امریکا در محکومیت ترور سردار سلیمانی و احتمال بروز خطر جنگ امریکا با ایران نشان داد که آقای تاجر مرتکب یک اشتباه محاسباتی بزرگ شده است و هم جامعه جهانی و هم افکار عمومی امریکا از این اشتباه محاسباتی بسیار خشمگین و نگران است. معترضان ضد جنگ در امریکا روز شنبه به خیابان‌ها آمده بودند تا به ترامپ گوشزد کنند که دیگر جنگ جدید نمی‌خواهند و از اینکه رئیس جمهورشان با هدف قرار دادن یک فرمانده ارشد ایران و اعزام نیرو‌های نظامی بیشتر به خاورمیانه خطر بروز جنگ جدید را بشدت افزایش داده، عصبانی هستند. روز شنبه البته در لندن، پایتخت انگلیس و برلین، پایتخت آلمان هم تظاهرات‌های ضد جنگ علیه سیاست خارجی ترامپ در خاورمیانه برگزار شد.

سی‌ان‌ان با انتخاب عکسی از تظاهرات ضد جنگ امریکایی‌ها در میدان تایمز نیویورک در گزارشی نوشت، استفاده دولت ترامپ از حمله پهپادی علیه قاسم سلیمانی فرمانده ایرانی، امریکایی‌ها را وحشت زده کرده که مبادا جنگ تمام عیار بین ایران و امریکا رخ دهد. از این رو، روز شنبه مخالفان جنگ و مخالفان سیاست‌های جنگی ترامپ در سراسر امریکا و سراسر جهان به خیابان‌ها آمدند. در واشنگتن‌دی‌سی معترضان با شعار «نه به جنگ جدید» در میدان «لافایته» که در نزدیکی کاخ سفید است، جمع شده بودند و از آنجا به سمت هتل بین‌المللی ترامپ حرکت کردند. در این تجمع «جین فوندا»، هنرپیشه و فعال مشهور امریکایی هم حضور داشت و سخنرانی کرد.

یو‌اس‌ای‌تودی در گزارشی با عنوان «تظاهرات‌های ضد جنگ در بیرون کاخ سفید» نوشت، روز شنبه معترضان در بیرون کاخ سفید جمع شده بودند تا خشم خود را از سیاست‌های خاورمیانه‌ای دولت ترامپ ابراز کنند. در دیگر شهرهای ایالات متحده هم تظاهرات‌های مشابهی برگزار شد؛ معترضان در واشنگتن پلاکاردهای «نه به جنگ» به همراه داشتند، در نیویورک سیتی فریاد «ایالات متحده از خاورمیانه خارج شو» سر می‌دادند، در فیلادلفیا پلاکاردهای «از عراق دور شو» و «با ایران جنگ نکن» در دست داشتند و در سانفرانسیسکو، شیکاگو و بسیاری از شهرهای دیگر هم از سیاست‌های جنگی ترامپ و بروز جنگ تازه ابراز انزجار می‌کردند.

فیلادلفیا اینکوآیرر درباره تظاهرات‌های ضد جنگ در روز شنبه نوشت، در این تظاهرات‌ها دانشجویان و فعالان صلح در «سیتی هال» فیلادلفیا جمع شده بودند تا صدای مخالفت خود با جنگ احتمالی امریکا با ایران را به گوش ترامپ و کاخ سفید برسانند. این تظاهرات 250 نفری یک روز پس از آنکه ترامپ دستور اعزام 750 نظامی به عراق را صادر کرد، در فیلادلفیا و بیش از 70 شهر دیگر ایالات متحده برگزار شد. یکی از سازمان دهندگان این تظاهرات در فیلادلفیا در سخنرانی خود گفت: این تظاهرات یک تظاهرات ملی است و ما به‌عنوان بخشی از این رویداد ملی اینجا هستیم تا مخالفت خود را با جنگ‌های بی‌پایان که هم به‌نفع دموکرات‌ها و هم به‌نفع جمهوریخواهان است اعلام کنیم.

رویترز با انتخاب تیتر «حمله امریکا در عراق به تظاهرات‌ ضد جنگ در شهرهای امریکا دامن زد»، نوشت؛ در واشنگتن و دیگر شهرهای ایالات متحده روز شنبه گروه‌های مخالف جنگ به خیابان‌ها آمدند تا حمله هوایی امریکا به کاروان حشد الشعبی را که به دستور ترامپ انجام شد و جان فرماندهان ارشد عراقی وایرانی را گرفت، محکوم کنند. آنها همچنین به خیابان‌ها آمده بودند تا اعزام حدود 3000 نیروی نظامی امریکا به خاورمیانه را محکوم کنند. یکی از معترضان در ایالت مریلند امریکا گفت: حتی اگر تظاهرات کار کمی باشد حداقل باعث می‌شود من بتوانم بگویم که با چه چیزی مخالفم و شاید اگر آدم‌های زیادی بیایند و این حرف را بزنند او [ترامپ] به حرف هایمان گوش دهد.

ان‌بی‌سی با گزارش تصویری تظاهرات‌ ضد جنگ در شهرهای مختلف امریکا نوشت، معترضان اقدامات کاخ سفید علیه ایران و عراق را محکوم کردند. در این گزارش آمده است: از تامپا تا فیلادلفیا و از سانفرانسیسکو تا نیویورک معترضان پلاکاردهای حاوی شعارهای ضد جنگ حمل می‌کردند و فریادهای ضد جنگ سر می‌دادند. سازمان دهندگان این تظاهرات‌ها هم گفتند، دولت ترامپ با ترور سلیمانی عملاً یک جنگ با ایران را آغاز کرد. در میامی حدود 50 معترض فریاد می‌زدند «دیگر جنایت‌های پهپادی بس است» «ما حالا صلح می‌خواهیم». در مینیاپولیس معترضان مقابل دانشگاه مینه سوتا جمع شده بودند.

ایوینینگ استاندارد تظاهرات ضد جنگ در لندن، پایتخت انگلیس را پوشش داد و اعلام کرد، روز شنبه همزمان با تظاهرات امریکایی‌ها در بیش از 70 شهر این کشور، در داونینگ استریت لندن مقابل ساختمان نخست‌وزیری هم بیش از 150 معترض مخالف جنگ احتمالی با ایران جمع شده بودند. در میان این معترضان جان مک دونل، عضو حزب کارگر انگلیس حضور داشت و از دولت کشورش که حاضر نشد اقدام امریکا در حمله پهپادی به عراق و ترور قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد ایرانی را محکوم کند، انتقاد کرد. او گفت: به خاطر سیاست خارجی امپریالیسم تهاجمی که امریکا اکنون با وجود دونالد ترامپ دوباره در پیش گرفته [وقوع جنگ] بسیار بسیار آسان است.