۰ نفر

واکنش احزاب و گروه‌های آفریقایی به ترور سردار سلیمانی

۱۶ دی ۱۳۹۸، ۱:۲۲
کد خبر: 407448
واکنش احزاب و گروه‌های آفریقایی به ترور سردار سلیمانی

در ادامه محکومیت جهانی علیه اقدام تروریسم دولتی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی، بسیاری از احزاب و گروه ها و شخصیت های آفریقایی نیز این اقدام غیرانسانی و مغایر با قوانین بین المللی را محکوم کردند.

افریقای جنوبی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آفریقای جنوبی، حزب حاکم کنگره ملی این کشور (ای ان سی) با صدور بیانیه ای حمله تروریستی آمریکا که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد را اقدامی غیر انسانی و مغایر قوانین بین المللی خوانده و به شدت محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است: ای ان سی در کنار دیگر جوامع بین المللی حملات هوایی آمریکا که منجر به کشته شدن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران شد را محکوم کرده و این عمل غیرانسانی را تهاجمی به حاکمیت و حق تعیین سرنوشت مردم ایران می داند.

بیانیه ای ان سی که رهبری پیشین آنرا "نلسون ماندلا" رهبر مبارزات ضد تبعیض نژادی جهان و رئیس جمهوری پیشین این کشور به عهده داشت، با اعلام این که کنگره ملی آفریقا و دیگر ساختارهای پیشروی جهان نمی توانند در مقابل اقدامات آمریکا که صلح و امنیت بین المللی را نادیده می گیرد، سکوت کنند، افزود: "ما از همه مردم جهان می خواهیم تا از طریق سازمان ملل متحد که بشدت و با حفظ مصلحت علیه تروریسم بین المللی اقدام کنند".

در این بیانیه که توسط "ایس ماگاشوله" دبیرکل این حزب امضا شده است به رویکرد سیاست خارجی حزب که مبتنی بر صلح و دوستی است اشاره شده است و بر این نکته تاکید شده است که حزب به همبستگی با مردم مظلوم دنیا و آنهایی که تحت حملات امپریالیسم هستند ادامه می دهد.
حزب حاکم کنگره ملی در این بیانیه، تفکرات افراطی غرب مبتنی بر یکجانبه گرایی را رد نموده و ضمن تاکید بر چندجانبه گرایی برای رسیدن به صلح و عدالت اجتماعی، آمادگی خود را برای همکاری با همه ملتهای عاشق صلح برای رسیدن به قاره و جهانی مملو از صلح اعلام کرده است.

مغرب 

از سوی دیگر، در حالی که سفارت آمریکا در رباط پایتخت مغرب به اتباع خود در این کشور شمال غرب آفریقا هشدار داد هرچه سریع تر این کشور را ترک کنند، فعال سیاسی مغربی، ترور سردار سلیمانی را جنایت مشترک آمریکایی-صهیونیستی توصیف کرد.

"خالد السفیانی" هماهنگ‌کننده کنفرانس ملی اسلامی در مغرب اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن "سپهبد سلیمانی" و همرزمانش در بغداد را محکوم کرد.

وی در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: "ما این ترور یک جنایت صهیونیستی-آمریکایی بود و ما آن را قویاً محکوم می‌کنیم".

گزارش امروز شبکه الجزیره قطر حاکی است که سفارت آمریکا در رباط در ادامه بیانیه خود تأکید کرد که هیچگونه اطلاعاتی مبنی بر تهدید شهروندان آمریکایی در مراکش در دست نیست اما از مسافران آمریکایی که قصد سفر به رباط را دارند حتما باید در سیستم الکترونیکی وزارت خارجه این کشور ثبت‌نام کرده تا ارسال پیام‌های امنیتی برای آن‌ها و مشخص کردن مکان حضورشان در مواقع اضطراری امکان‌پذیر باشد.

 تونس 

خبرگزاری آل افریکا نیز امروز از تونس گزارش داد که در میان خیل عظیم محکومیت ها از سوی بسیاری از مقامات و شخصیت های جهانی، یک جنبش تونسی هم ترور سپهبد شهید سلیمانی و همرزمانش را جنایت صهیونیستی -آمریکایی توصیف و آن را محکوم کردند.

براساس این گزارش، جنبش "النضال الوطنی" تونس امروز با صدور بیانیه ای جنایت ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق را محکوم کرد و آن را آغازگر سرکوب نظامیان اشغالگر آمریکایی و اخراج آنها از سوریه و عراق توصیف کرد.

 سنگال 

در ضمن شیخ منعم الزین رهبر شیعیان سنگال هم روز شنبه به اتفاق گروهی از همراهان با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی در داکار پایتخت سنگال اقدام تروریستی آمریکا را محکوم و دفتر یادبود ویژه سردار سلیمانی امضا کرد.

به گزارش روزنامه "داکار میدی" سنگال، "جی. رپله" دبیرکل حزب مشارکت ملی آدائه" این کشور هم امروز/یکشنبه اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همراهان او در سفر به عراق را اقدامی بزدلانه و مافیایی توصیف کرد و ضمن ابراز تسلیت و مراتب همدردی خود با دولت و ملت ایران، از دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا خواست به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

وی از سازمان ملل متحد هم خواست تا هر چه سریع تر با تشکیل جلسه ای در شورای امنیت مانع از اقدامات آمریکا برای پایمال کردن قوانین بین المللی شود و در عین حال از دیوان کیفری بین المللی خواست رییس جمهوری آمریکا را برای این اقدامات جنایتکارانه مجازات کند.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد جمعه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.