۰ نفر

ائتلاف «الفتح» عراق:

پیش نویس قانون اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق آماده شد

۱۵ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۲۰
کد خبر: 407294
پیش نویس قانون اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق آماده شد

نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق اعلام کرد که پیش‌نویس قانون اخراج نیروهای خارجی تدوین شده است و این قانون از جمله مهمترین قوانینی است که در دور کنونی مجلس بررسی و به رأی گذاشته خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ائتلاف «الفتح» عراق اعلام کرد که 13 پیش‌نویس قانون از جمله قانون اخراج نیروهای خارجی برای تصویب در پارلمان این کشور تدوین شده است.

«حنین القدو» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق اعلام کرد که «پیش‌نویس قانون اخراج نیروهای خارجی [از عراق] از جمله مهمترین قوانینی است که در دور کنونی مجلس بررسی و به رأی گذاشته خواهد شد».

«شبکه اخبار العراق» به نقل از این نماینده الفتح گزارش داد که اولویت پارلمان عراق بررسی قانون اخراج نیروهای خارجی از این کشور است.

وی با بیان این مطلب افزود: «کمیسیون امنیتی با فرماندهان امنیتی و فرمانده کل دیدار خواهد کرد تا میزان نیاز آن به نیروهای خارجی با تعیین تابعیت، تعداد و محل حضورشان معین شود».

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق اخیرا اعلام کرد که به طرف آمریکایی اولویتهای کشور خود را در خصوص حضور نیروهای نظامی خارجی ابلاغ کرده است.

عبدالمهدی به طرف آمریکایی گفته بود که عراق محلی برای درگیری و کشمکش منطقه‌ای نخواهد بود و این کشور نمی‌تواند تخریبی را که داعش به این کشور وارد کرد، تحمل کند.

در همین راستا، «حاکم الزاملی» از رهبران جریان «صدر» عراق در خصوص اخباری مربوط به احتمال حمله نظامی آمریکا به مواضع این جریان و سایر گروههای مسلح عراق گفت که نمی‌توان به آمریکا و طرحهای این کشور در منطقه اطمینان کرد.
الزاملی با بیان اینکه بعید است آمریکا جریان صدر یا سایر گروههای عراق را هدف قرار دهد، تأکید کرد که این جریان از سال 2003 تا کنون در برابر گرایشات توسعه‌طلبانه آمریکا و اشغالگری این کشور ایستاده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا 26 دسامبر به صورت سرزده برای بازدید از پایگاه هوایی «عین الاسد» -محل استقرار نیروهای آمریکایی در استان الانبار- رفت و تاکید کرد که مطلقا قصد ندارد از عراق عقب‌نشینی کند.

همین اظهار نظر ترامپ و اقدام خارج از عرف وی در خصوص بازدید از پایگاه عین الاسد باعث شد که طیفهای سیاسی بسیاری در عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شوند.

فراکسیون پارلمانی «سائرون» عراق وابسته به جریان صدر این کشور، از دیگر گروه‌های سیاسی عراق بود که به سفر و اظهارات جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا در استان «الانبار» واکنش نشان داد و خواستار تصویب فوری قانونی برای اخراج نظامیان آمریکایی از کشور شد.