۰ نفر

متحدان آمریکا از ترامپ بابت تشدید تنش‌ها با ایران حمایت نکردند

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۰:۴۵
کد خبر: 406889
متحدان آمریکا از ترامپ بابت تشدید تنش‌ها با ایران حمایت نکردند

یک پایگاه آمریکایی گزارش داده متحدان واشنگتن از این کشور بابت تصمیم به ترور سردار قاسم سلیمانی حمایت نکردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک پایگاه آمریکایی نوشته متحدان آمریکا از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل «تشدید خطرناک تنش‌ها با ایران» حمایت نکرده‌اند. 

پایگاه «اینسایدر» نوشته متحدان آمریکا پس از تصمیم رئیس‌جمهور «دونالد ترامپ» برای ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  به واشنگتن درباره تشدید تنش‌ها با ایران هشدار داده‌اند. 

به نوشته این پایگاه، حمله هوایی در نزدیکی فرودگاه بغداد که به شهادت سردار سلیمانی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشدالشعبی منجر شد بدون هماهنگی با متحدان آمریکا انجام شده و به همین سبب کشورهای اروپایی علیه آن موضع گرفته‌اند.  از میان متحدان آمریکا تنها اسرائیل به شدت از تصمیم ترامپ حمایت کرد. 

اینسایدر نوشت: «واکنش‌های جهانی به این حمله نشان داد که آمریکا تا چه حد به صورت فزاینده‌ای در دنیا منزوی شده است.»

انگلیس به عنوان یکی از نزدیکترین متحدان ایالات متحده جزو اولین کشورهایی بود که به این تصمیم واکنش نشان داد. «دامینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای جمعه گفت که درگیری با ایران «در راستای منافع هیچکدام از ما نیست.»

«تام تانگلهات»، از همکاران دامینیک راب در حزب محافظه‌کار و رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: «هدف داشتن متحد این است که ما بتوانیم دشمنانمان را شگفت‌زده کنیم نه یکدیگر را.»

وی اضافه کرد: «این، الگو است و متأسفانه تا اندازه‌ای شرم‌آور است که دولت آمریکا اخیراً اینطور مسائل را با ما در میان نمی‌گذارد و این برای ما جای نگرانی است.»

فرانسه، دیگر متحد اروپایی آمریکا هم به این کشور درباره خطرات یکجانبه‌گرایی هشدار داد. مشاور وزیر خارجه فرانسه در امور اروپایی گفت که اقدام یکجانبه آمریکا «خطرناک» بوده است. 

او گفت: «اتفاقی که افتاده همان چیزی است که از آن می‌ترسیدیم: تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران رو به افزایش است.»

این مقام اروپایی همچنین گفت: «در سطح اروپا، ما باید در چارچوب‌های چندجانبه عمل کنیم و اجازه ندهیم قدرت‌ها از بازیشان به صورتی غیرقابل پیش‌بینی استفاده کنند.»

آلمان هم به آمریکا درباره خطرات تشدید تنش‌ها هشدار داد. با این حال، برلین، ایران را هم مقصر دانست. یکی از سخنگوهای دولت آلمان به رویترز گفت: «اقدام آمریکا واکنش به مجموعه‌ای از تحرکات نظامی بود که ایران مسئول آنها بود.»

وی، علی‌رغم این گفت: «با وجود این، ما با تنش‌افزایی خطرناک مخالف هستیم.»

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، آورد: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد جمعه در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. 

در بیانیه پنتاگون آمده است: «ارتش آمریکا به دستور رئیس‌جمهور با کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام دفاعی قاطعی برای حراست از پرسنل آمریکا در خارج از کشور انجام داده است.»

پنتاگون در ادامه این بیانیه در ادعایی بی‌اساس گفت، سردار سلیمانی در حال طراحی برنامه‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکا در عراق و سراسر منطقه بود.