۰ نفر

سفیر سوریه در سازمان ملل: ترور سردار سلیمانی بر تمام منطقه اثر خواهد داشت

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۰:۴۴
کد خبر: 406888
سفیر سوریه در سازمان ملل: ترور سردار سلیمانی بر تمام منطقه اثر خواهد داشت

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را اقدام روشن تروریستی دانست که تاثیر آن بر کل منطقه خاورمیانه خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بشار الجعفری بعدازظهر جمعه در جمع خبرنگاران مقیم سازمان ملل متحد، در پاسخ به این سوال که آیا ترور سردار سلیمانی نقض منشور ملل متحد محسوب می شود یا خیر، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: رئیس جمهوری بشار الاسد صبح جمعه در نامه های جداگانه به رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری روحانی، ترور سردار بزرگ سلیمانی را محکوم کرد و به آنها تسلیت گفت.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه اقدام آمریکا یک اقدام روشن تروریستی بوده است، ادامه داد: همچنین شهادت معاون نیروهای بسیج مردمی عراق ابومهدی المهندس را محکوم کرد و تسلیت گفت.

بشار الجعفری اضافه کرد: در حالی که همه به دنبال توقف تنش و نه افزایش آن در منطقه هستند، یک قدرت بزرگ یعنی آمریکا با روش جنایتکاران و گانگسترها مرتکب چنین عملی می شود و این دلیلی است که جمهوری عربی سوریه آن را به شدت محکوم می کند.

وی با بیان اینکه اقدام آمریکا یک اقدام تهاجمی جنایی در شهادت سردار بزرگ سلیمانی، المهندس و همراهان آنها بوده است، تصریح کرد: فراموش نکنید که آنها در یک فرودگاه غیرنظامی، هواپیمای غیرنظامی و در یک کشور دوست یعنی عراق انجام شده است و چقدر سخت می شود آن را توجیه کرد اگر توجیه پذیر باشد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که ترور سردار سلیمانی چه تاثیری بر سوریه خواهد داشت، گفت:این اقدام تروریستی نه فقط بر سوریه که بر کل منطقه اثر خواهد گذاشت.

الجعفری درباره اینکه اگر این اقدام، تروریستی بوده است چه پاسخی به آن داده خواهد شد، اظهار کرد: من به نیابت از دولت ایران نمی‌توانم صحبت کنم اما موضع خود را بیان کردیم و رئیس جمهوری سوریه این ترور را محکوم کرد.

صبح امروز جمعه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. 

بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.

در پی این اقدام تروریستی حضرت ‌آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

 روز گذشته همچنین شورای عالی امنیت ملی نشستی در خصوص این حمله تروریستی برگزار و تصمیمات مقتضی را اتخاذ کرد. شورای عالی امنیت ملی در بیانیه ای که عصر دیروز منتشر شد،‌ تصریح کرد که جنایتکاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبرو خواهند شد.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد با بیان اینکه منشور ملل متحد سالها است که در معرض خطر قرار گرفته است، گفت: این موضوع از طرف آنهایی است که فکر می کنند از دیگران قویتر هستند. بوش (رئیس جمهوری پیشین آمریکا) به عراق حمله کرد و میلیون‌ها عراقی را کشت و بیش از سه میلیون بیوه و کودک بی خانمان برجای گذاشت.

الجعفری افزود: زیر ساخت‌های عراق را نابود کرد و منابع طبیعی آن را به سرقت برد. این رئیس جمهوری آمریکا هم مواضع مشابهی را اتخاذ کرد و هیچ کسی او را پاسخگو نگه نداشت. او درباره سوریه و لیبی هم چنین موضوعی مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار همه اینها، اسرائیل تنش با فلسطینی ها را افزایش داد، مساله فلسطین را از بین برد و خواستار معامله قرن شد. شاید بدانید چه کسانی به واسطه سیاست غرب در منطقه مورد هدف قرار گرفتند.

سفیر سوریه در سازمان ملل متحد ادامه داد: آیا این مساله قابلیت سوال ندارد؟ چرا آنها فقط کسانی را هدف قرار می دهند که نسبت به سیاست‌های اسرائیل، توسعه شهرک سازی های، کشتن فلسطینی ها، خراب کردن منازل آنها و جلوگیری از برخورداری حق تعیین سرنوشت فلسطینی ها مخالفند.

الجعفری اضافه کرد: متاسفانه پاسخ، این است که برخی از افراد موثر در آمریکا با انگیزه ایدئولوژی مذهبی که البته هیچ ارتباطی هم به مذهب ندارد، دست به این اقدام می‌زنند.