۰ نفر

تولسی گابارد: ترور سردار سلیمانی نقض قانون اساسی آمریکا بود

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۰:۴۰
کد خبر: 406886
تولسی گابارد: ترور سردار سلیمانی نقض قانون اساسی آمریکا بود

کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ترور سردار سلیمانی را مغایر با قانون اساسی آمریکا دانست و هشدار داد جنگ با ایران در مقابل جنگ در افغانستان و عراق مانند پیک‌نیک خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «تولسی گابارد» کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا، ترور سردار «قاسم سلیمانی» را محکوم کرد.

به نوشته روزنامه «واشنگتن تایمز» گابارد، این ترور را که به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا انجام شد، «اقدام جنگی» و نقص قانون اساسی آمریکا توصیف کرد.

گابارد در مصاحبه‌ای گفت: «این عمل به‌روشنی اقدامی جنگی توسط این رئیس‌جمهور است و از آنجا که بدون هیچ‌گونه اجازه‌ یا اعلام جنگ از سوی کنگره انجام شده است به‌وضوح نقض قانون اساسی محسوب می‌شود».

وی افزود: «این [حمله]، اقدامات متقابل را تشدید کرده و پاسخ جدی ایران را به همراه خواهد داشت و ما را بیشتر و بیشتر در این باتلاق فرو خواهد برد. این سوال مطرح است که چرا؟»

گابارد که در جنگ آمریکا و عراق حضور داشته گفت: «از مدت‌ها پیش گفته‌ام جنگ با ایران طوری خواهد بود که جنگ در عراق و افغانستان در مقابل آن مانند پیک‌نیک خواهد بود. هیچ اعلام جنگی علیه ایران صورت نگرفته و به‌نظرم این نکته مهمی است».

بامداد امروز جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، آورد: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

این اقدام تروریستی در حالی انجام شد که شب گذشته «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفته بود ممکن است واشنگتن حتی بدون هیچ بهانه‌ای هم عراقی‌ها را هدف قرار دهد. او چنین حملاتی را «پیش‌دستانه» توصیف کرد. اسپر گفت: «ایالات متحده در صورت لزوم، علیه این شبه نظامیان حملات پیش‌دستانه انجام می‌دهد. روشن است که این حملات به دستور رژیم ایران در حال انجام است».