۰ نفر

ترامپ سال نو را با چالش عراق آغاز کرد

۱۲ دی ۱۳۹۸، ۷:۱۱
کد خبر: 406517
ترامپ سال نو را با چالش عراق آغاز کرد

«دونالد ترامپ» سال 2020 را که برای او سال انتخابات ریاست‎جمهوری امریکا است، با یک بحران عمده آغاز کرد: بحران عراق که او اصرار دارد، ادامه چالش‎هایش با ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، خبرها نشان می‎دهد، مسأله حمله نیروی هوایی امریکا به پایگاه‎های «کتائب حزب‎الله» از زیر مجموعه‎های حشد الشعبی بیش از آنکه مسأله ایران باشد، مسأله مردم عراق و سیاستمداران آن است، گواه، تظاهرات مقابل سفارت امریکا در بغداد که به ورود معترضان به داخل سفارتخانه و آتش‎زدن بخش‎هایی از آن منجر شد همچنین تلاش نمایندگان عراقی در پارلمان برای تصمیم‎گیری درباره خروج نیروهای امریکایی از این کشور است.

به‌گزارش سایت شبکه خبری «سی‎ان‎ان»، «دونالد ترامپ» در حالی سال پر چالش خود را آغاز کرد که در پارادوکسی بر سر پرستیژ سیاسی که برای خود به‌عنوان یک مرد صلح طلب قائل است و واقعیت‎های شخصیتی و سیاست‎ خارجی خود قرار گرفته است. او دیروز از یک سو تأکید کرد، خواهان ایجاد جنگی دیگر در خاورمیانه نیست اما از دیگر سو خود را آماده همه گزینه‎ها دانست و همزمان نیز «مایک اسپر»، وزیر دفاعش خبر داد، بزودی 750 نیروی نظامی به عراق گسیل خواهند کرد تا امنیت سفارت امریکا و سایر مراکز امریکایی در عراق را برقرار کنند. او گفت: «این اقدام یک اقدام احتیاطی، متناسب با افزایش سطح تهدید علیه پرسنل و تأسیسات امریکا در عراق است.» همزمان «فاکس نیوز» نیز خبر داد، سه مقام عالیرتبه نظامی امریکا خبر داده‌اند به 4 هزار نیروی این واحدها اعلام آماده باش داده شده‎است تا اگر نیاز شد، بتوانند بسرعت به کویت انتقال داده شوند.

امریکا این اقدام‎ها را که خود آنها را احتیاطی خوانده پس از حمله معترضان عراقی به سفارت امریکا در بغداد اتخاذ کرد. این معترضان با تجمع مقابل سفارت امریکا در منطقه سبز بغداد، منطقه امنیتی این شهر   و به آتش کشیدن بخشی از دیوار آن حملات امریکا به «کتائب حزب‎الله» را محکوم کرده بودند. در حالی که جمعیت معترض را  مردم عراق که خود را مدیون تلاش‎های حشد الشعبی در مبارزه با داعش می‌دانند، تشکیل می‎ دادند، دیروز «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا مدعی شد، این حمله توسط ابومهدی المهندس (معاون رئیس سازمان حشد شعبی عراق) و قیس الخزعلی (دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق) برنامه‌ریزی شده و «هادی العامری» (رهبر ائتلاف الفتح عراق) و فالح الفیاض (رئیس ائتلاف العقد الوطنی و رئیس سازمان حشد شعبی این کشور) به آنها کمک کردند.

با این حال چالش «ترامپ» در عراق سال 2020 تنها مردم این کشور نیستند. او در جدی‎ترین چالش سال جدید خود سیاستمداران عراقی را هم پیش رویش می‎بیند. در حالی که «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق از روز نخست حمله امریکا به «کتائب حزب‎الله» این حملات را محکوم کرده، دیروز ایسنا به نقل از «سومریه نیوز» خبر داد، سعد الخزعلی، نماینده ائتلاف الفتح عراق اعلام کرده، این ائتلاف در حال جمع‌آوری امضا در پارلمان برای اخراج نیروهای امریکایی از عراق و لغو توافقنامه امنیتی بین دو کشور و برچیدن اتاق عملیات مشترک است. او همچنین با تأکید بر اینکه، حاکمیت کشور «خط قرمز» برای همه کسانی است که در پی فرصتی برای ضرر و خسارت زدن به عراق و مردمش هستند، گفت: «نیروهای ملی در تصویب قانون اخراج نیروهای اشغالگر از خاک عراق مصمم هستند و هرکس به این قانون رأی دهد، تاریخ ایستادگی او را ثبت خواهد کرد.» همزمان «ایاد علاوی»، رئیس ائتلاف الوطنیه عراق نیز در بیانیه‎ای خواهان اصلاح یا لغو توافقنامه مربوط به حضور نیروهای خارجی و تنظیم توافقنامه جدیدی شد.‌