۰ نفر

2020؛ سال آزمایش‌های هسته‌ای

۱۲ دی ۱۳۹۸، ۷:۰۹
کد خبر: 406516
2020؛ سال آزمایش‌های هسته‌ای

سال 2020 دست کم برای شبه جزیره کره و البته دولت واشنگتن چندان خوب آغاز نشد زیرا امریکا و کشورهای متحد امریکا در شبه جزیره کره از آن چیزی که می‌ترسیدند به سرشان آمد و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در سخنرانی دیروز چهارشنبه خود در جلسه کمیته مرکزی حزب حاکم «کارگران» اعلام کرد، دیگر خود را ملزم به پایبندی به تعلیق دوساله و خودخواسته آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کشورش نمی‌داند و در آینده نزدیک هم یک «سلاح استراتژیک جدید» آزمایش خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، او همچنین امریکا را متهم کرد که از کره‌شمالی «مطالباتی شبیه به مطالبات گانگسترها» دارد. به‌گزارش سایت روزنامه انگلیسی گاردین، دیروز چهارشنبه قرار بود رهبر کره‌شمالی به‌ مناسبت سال نو میلادی حوالی ساعت 4 بعد از ظهر به‌وقت محلی سخنرانی تلویزیونی داشته باشد و در این سخنرانی به نوعی تکلیف مذاکرات به بن‌بست رسیده خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی با واشنگتن را روشن کند اما کیم جونگ اون ترجیح داد، از تریبون کمیته مرکزی حزب حاکم «کارگران» پیام خود را به جهان و البته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا بدهد. پیامی که به‌هیچ‌وجه خوشایند نبود و وعده آزمایش یک «سلاح استراتژیک جدید» در آینده نزدیک و پایان وقفه دو ساله در آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی را می‌داد. او با متهم کردن امریکا به وقت کشی و داشتن «مطالباتی شبیه به گانگسترها» گفت، هیچ دلیلی وجود ندارد که کره‌شمالی آزمایش‌های هسته‌ای خود را از سر نگیرد. رهبر کره‌شمالی البته هیچ اشاره‌ای به اینکه به‌طور تمام و کمال از مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با امریکا خارج می‌شود، نکرد و حتی گفت، درهای مذاکره همچنان باز است. به عقیده برخی ناظران، همین مسأله یعنی کیم همچنان دارد در مقابل امریکا نرمش نشان می‌دهد و تمایل به از سر‌گیری مذاکرات دارد اما از اینکه مقامات امریکایی دارند وقت کشی می‌کنند، بشدت ناخرسند است.

توسل پمپئو به دروغ

این سخنان رهبر کره‌شمالی به سرعت در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت و دولت واشنگتن هم به آن واکنش نشان داد. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نخستین کسی بود که در مصاحبه با فاکس نیوز در واکنش به اظهارات کیم جونگ اون گفت: «امیدواریم که رئیس کیم تصمیم درستی بگیرد. او می‌توانست به جای درگیری و جنگ؛ صلح و سعادت را انتخاب کند.» پمپئو در مصاحبه با سی بی‌اس نیوز هم گفت: «اگر رئیس کیم تعهداتی را که به رئیس جمهوری ترامپ داده، زیر پا بگذارد، بسیار ناامیدکننده خواهد بود. او در ازای توقف مانورهای نظامی بزرگ [امریکا در شبه جزیره کره] به رئیس جمهوری ترامپ وعده‌هایی داده بود. ما به تعهدات خود عمل کرده‌ایم و همچنان امیدوار هستیم که او هم به وعده‌های خود عمل کند.»

پمپئو در حالی از خوش قولی دولت واشنگتن در زمینه توقف مانورهای نظامی مشترک امریکا با کره جنوبی در شبه جزیره کره سخن گفت که امریکا در یک سال اخیر چند مانور نظامی مشترک در منطقه انجام داده و در چند روز اخیر و حتی دیروز چهارشنبه همزمان با آغاز سال نو میلادی هواپیماهای جاسوسی خود را بر فراز شبه جزیره کره به پرواز درآورد.

واکنش ملایم ترامپ به تهدیدهای تند کیم

برخلاف پمپئو، ترامپ در واکنش به سخنان رهبر کره‌شمالی لحنی ملایم داشت. او بار دیگر روابط خود با کیم را «بسیار دوستانه» توصیف کرد و از او به‌عنوان یک فرد خوش‌قول یاد کرد و گفت: «او قراردادی را امضا کرد که حرفش خلع سلاح هسته‌ای بود... این کار در سنگاپور انجام شد و من فکر می‌کنم او خوش‌قول است.» وزارت اتحاد کره‌جنوبی هم در واکنش به سخنان رهبر کره‌شمالی ضمن تأکید بر اینکه آزمایش یک سلاح استراتژیک جدید کمکی به برقراری صلح در شبه جزیره نخواهد کرد، به این نکته در سخنان کیم که صراحتاً پایان مذاکرات با امریکا را اعلام نکرد، اهمیت ویژه‌ای داد و همین موضوع را نقطه امیدی برای از سر‌گیری مذاکرات به بن‌بست رسیده واشنگتن – پیونگ یانگ قلمداد کرد.‌‌

در آخرین روز نشست کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی همچنین مدیران ۱۰ دپارتمان از مجموع ۱۵ دپارتمان کمیته مرکزی تغییر کردند و افراد جدیدی در این پست ها منصوب شدند. دقیقا مشخص نشده که چه اشخاصی کنار گذاشته شده و یا به کار گمارده شده اند فقط خواهر کوچکتر رهبر کره شمالی معاون اول دپارتمان رهبری شده است.‌