۰ نفر

وانگ یی: آمریکا، عامل اصلی بحران به وجود آمده برای برجام است

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۴۴
کد خبر: 406106
وانگ یی: آمریکا، عامل اصلی بحران به وجود آمده برای برجام است

وزیر خارجه چین در دیدار با همتای ایرانی خود ضمن تأکید بر چالش‌های پیش روی برجام تأکید کرد که اقدامات واشنگتن، دلیل ریشه‌ای و اصلی اوضاع پرتنشی است که برای توافق هسته‌ای به وجود آمده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پکن واشنگتن  را دلیل ریشه‌ای و اصلی بحران به وجود آمده برای برجام دانست.

بنا به گزارش «لیجیان ژائو» معاون دبیرکل اداره ارتباطات وزارت امور خارجه چین، یی تصریح کرد: «خروج یکجانبه آمریکا از برجام، طفره رفتن از تعهدات بین‌المللی‌اش و تحمیل فشارهای حداکثری به ایران، دلیل ریشه‌ای اوضاع پرتنشی است که در خصوص موضوع هسته‌ای ایران به وجود آمده است».

این دیپلمات چینی در خصوص برجام تصریح کرد: «تغییرات مهمی برای موضوع هسته‌ای ایران در حال رخ دادن است و اینکه برجام با چالش‌های جدی روبرو است».

وی ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام گفت: «برجام مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است و برآیند مهم دیپلماسی چندجانبه بود. حفاظت از اقتدار و اثربخشی برجام، حفاظت از چندجانبه‌گرایی و قوانین بین‌المللی و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل است».

وانگ یی ادامه داد: چین از تمامی تلاش‌های سازنده‌ای که به کاهش تنش‌ها و حفظ برجام کمک کند، حمایت می‌کند. طرفین برجام باید به مسیر درست پایبند باشند و در مقابل فشارهای بیرونی مقاومت کنند و اختلافات فعلی را از طریق مذاکره و گفت‌وگو مدیریت کنند و همچنان به حفظ و اجرای برجام ادامه دهند».

وزیر خارجه چین همچنین در واکنش به اقدامات یکجانبه واشنگتن گفت: «چین قاطعانه از انصاف و عدالت بین‌المللی دفاع می‌کند و مخالف هرگونه یکجانبه‌گرایی و قلدری است. ما به شدت برای تقویت راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران، تلاش می‌کنیم».

وانگ یی سپس در بخش پایانی از حضور ظریف در پکن استقبال کرد و گفت:‌«امروز آخرین روز از سال 2019 است، من از چهارمین دیدار شما در سال جاری میلادی از چین استقبال می‌کنم. من تمایل دارم که مروری بر روابط چین و ایران با شما داشته باشم و اجماع سران دو کشور را اجرا کنیم و توقعات کامل با یکدیگر وارد سال جدید شویم».

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته در مسکو با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه برجام گفتگو کرد، امروز (سه‌شنبه) نیز در پاسخ به دعوت «وانگ یی» همتای چینی خود وارد پکن شد و رایزنی‌هایی را با وزیر خارجه چین درباره روابط دوجانبه و تحولات برجام صورت داد.