۰ نفر

تردیدها درباره حضور پمپئو از نیویورک تا بغداد

۸ دی ۱۳۹۸، ۲:۲۳
کد خبر: 405413
تردیدها درباره حضور پمپئو از نیویورک تا بغداد

درحالی که برخی رسانه‌های عراقی و آمریکایی از سفر سرزده مایک پمپئو وزیر امورخارجه دولت ترامپ به پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار خبر دادند، برخی مسؤولان عراقی اعلام کردند که اخبار منتشر شده در خصوص این سفر صحت ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، قطری العبیدی  مسوول جمعیت مردمی استان الانبار در غرب عراق در مصاحبه با تارنمای خبری "بغداد الیوم" گفت که سفر و بازدید پمپئو به پایگاه هوایی "عین الاسد" در این استان صحت ندارد.

وی افزود: خبرهایی که درباره سفر وزیر امورخارجه آمریکا به پایگاه عین الاسد مطرح شده، نادرست است و هیچ یک از مقامات آمریکایی امروز یا روز گذشته از این پایگاه بازدید نکرده‌اند."

العبیدی ادامه داد، پس از حمله موشکی  به پایگاه نظامی (K۱) در کرکوک، جمعه شب اقدامات سختگیرانه امنیتی در پایگاه عین الاسد برای نظارت بر حریم هوایی انجام شد و برخی انتظار داشتند که عملیات مشابه در این پایگاه نیز انجام شود.
تدابیر ویژه شب گذشته و امروز سبب شد برخی به اشتباه فکر کنند که این اقدام برای تامین امنیت و مرتبط با سفر مسؤول و مقام ارشد آمریکایی به عین الاسد بوده است.

تکذیب سفر پمپئو از سوی العبیدی درحالی است که خبرگزاری کرکوک عراق در این باره گزارش داد: وزیر امور خارجه آمریکا پس از حمله به پایگاه نظامی این کشور در کرکوک، به صورت سرزده وارد پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار عراق شد.

شبکه کردی "روداو" نیز با تأیید سفر وزیر امورخارجه آمریکا به عراق، گزارش داد که وی از پایگاه نظامی عین الاسد دیدن کرده است.

خبرنگار نشریه آمریکا "فارن پالیسی" نیز اعلام کرد:گزارش هایی وجود دارد که پمپئو به پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار رفته است.
این خبرهای ضد و نقیض از سفر وزیر امورخارجه آمریکا به استان الانبار پس از آن روی می‌دهد که افراد مسلح ناشناس عصر دیروز (جمعه) چندین راکت به سمت پایگاه نظامی " K-۱ " در نزدیکی شهر کرکوک در شمال عراق شلیک کردند.

 بر اساس اعلام فرماندهی نظامی آمریکا، در این حمله چند سرباز آمریکایی زخمی شدند و یک پیمانکار غیرنظامی نیز کشته شد.

اگر سفر غیر منتظره پمپئو به پایگاه هوایی عین الاسد واقعیت داشته باشد، این دومین سفر مخفیانه و سر زده یک مقام آمریکایی در یک سال گذشته به این پایگاه نظامی در عراق است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز چهارم دی‌ماه ۹۷ به این پایگاه نظامی سفر کرده بود، اقدامی که با اعتراضات یکپارچه دولت این کشور و نیز احزاب و شخصیت‌های عراقی همراه بود و از این اقدام ترامپ به عنوان نقض حاکمیت عراق تعبیر شده بود.

پیش از بازدید ترامپ از این پایگاه در آستانه سال ۲۰۱۹ میلادی، «جورج بوش» پسر رییس جمهوری اسبق آمریکا در سال ۲۰۰۷ از آن بازدید کرده و «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه اسبق و همچنین «روبرت گیتس» وزیر دفاع اسبق آمریکا نیز از این پایگاه بازدید به عمل آورده بودند.

پایگاه نظامی عین الاسد که گفته می شود حدود ۶۰ کیلومتر مربع مساحت دارد، پس از پایگاه هوایی «بلد» در شمال بغداد، دومین پایگاه نظامی بزرگ عراق به شمار می رود.
این پایگاه نظامی در بخش «البغدادی» در شرق رودخانه فرات واقع شده و تا «رمادی» مرکز استان الانبار ۱۰۸ کیلومتر فاصله دارد.
چند منبع آگاه گفتند که این پایگاه نظامی کاملا در اختیار آمریکایی هاست و با حضور چندین هزار نیروی نظامی آمریکا و ده‌ها فروند بالگرد جنگی و دیگر تجهیزات نظامی، یک مرکز کاملا عملیاتی و بسیار فراتر از ماموریت های آموزش ارتش عراق برای مقابله با داعش است.​