۰ نفر

11 پیش‌بینی 2020

۷ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۲۱
کد خبر: 405231
11 پیش‌بینی 2020

جهان غیرقابل پیش‌بینی‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد. با این حال نشریه فایننشال‌تایمز تلاش کرده تا به برخی از مهم‌ترین پرسش‌های تحولات جامعه جهانی در سال 2020 میلادی پاسخ دهد، از تحولات مهم‌ترین کشورهای اروپایی گرفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، رشد اقتصادی هند، تغییرات آب‌وهوایی و استراتژی فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران.

 آیا ائتلاف بزرگ سیاسی آنگلا مرکل فرو می‎پاشد؟ بله. صدراعظم آلمان در سال 2020 برای حفظ ائتلاف سیاسی خود مبارزه سختی در پیش خواهد داشت چرا که شرکای سوسیال دموکرات او کمی به سمت چپ متمایل شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، رهبران جدید حزب سوسیال دموکرات یعنی «ساسکیا اسکن» و «نوربرت والتر بوریانس» دو رهبر چپگرا مجبور شدند تا به‌دلیل فشار چهره‌های ارشد حزب و وزرای کابینه کمی لحن ضدائتلافی خود را ملایم کنند. اما آنها به این دلیل انتخاب شدند که شعار خروج از ائتلاف با مرکل را مطرح کرده‌اند. آنها وعده داده‌اند که با سیاست‌های مرکل مقابله خواهند کرد.

 آیا بوریس جانسون با اتحادیه اروپا به توافق تجاری خواهد رسید؟ پاسخ این است که بله. توافق تجاری با اتحادیه اروپا هدف جانسون است و شانس خوبی هم دارد. با این حال نخست‌وزیر بریتانیا با تاکید بر اینکه ضرب‌الاجلش برای خروج همان زمان مشخص شده در قانون است شانس خود را کمی تضعیف کرد. در زمانی که باقی مانده تقریبا غیرممکن است که بتوان درباره چیزی غیر از کلیات کلیدی مذاکره کرد. جانسون تاکید کرده که هدفش حذف تعرفه‌های تجاری است. منافع طرف اروپایی نیز در تحقق چنین توافقی است. اما موانعی هم وجود دارد از جمله اختلاف بر سر استانداردهای محیط‌زیستی و نیروی کار.

 آیا ترامپ در انتخابات نوامبر اکثریت آرای عمومی را به دست خواهد آورد؟ خیر. هیلاری کلینتون در سال 2016 گرچه سه میلیون بیشتر از ترامپ رای کسب کرد اما در انتخابات الکترا، میدان را به ترامپ واگذار کرد. این اختلاف در انتخابات 2020 احتمالا بیشتر هم خواهد شد. بسیاری از رای‌دهندگان مخالف ترامپ در ایالت‌های حامی دموکرات‌ها مانند کالیفرنیا و نیویورک ساکن هستند. بنا براین آرای آنان احتمالا از دست خواهد رفت. رقابت واقعی باز هم در ایالت‌های غربی کوچک‌تر خواهد بود یعنی همان جاهایی که ترامپ در انتخابات پیشین نیز آرای تاثیرگذارش را به دست آورد.

 آیا اقتصاد امریکا وارد دوره رکود خواهد شد؟ خیر. تقریبا بیش از نیمی از دست‌اندرکاران اقتصادی در نظرسنجی دانشگاه دوک گفته‌اند که در طول سال آینده انتظار رکود را دارند. دلیلش واضح است. نشانه‌های روشنی وجود دارد مبنی بر اینکه شرکت‌های امریکایی در حال کاستن از هزینه‌های خود هستند. با این حال، شاخص مصرف‌کننده در سال 2019 به‌طور غیرمنتظره‌ای شناور باقی ماند. دلایل خوبی وجود دارد که این روند در 2020 نیز ادامه پیدا کند. بیکاری نیز همچنان در سطح پایینی قرار دارد و انتظار می‌رود که در سال آینده نیز برای فقیرترین بخش‌های اقتصادی نیز شغل ایجاد شود و این عاملی است که می‌تواند در رشد اقتصادی تعادل را حفظ کند.

 آیا هند می‌تواند عنوان سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد را حفظ کند؟ خیر. رشد تولید ناخالص داخلی هند در سال گذشته از هشت درصد به 4.5درصد رسیده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این شرایط مشکلات جدی در نظام بانکی و مالی است. با این حال دولت نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، اصرار دارد که مشکلات اقتصادی هند مقطعی است. به همین دلیل دولت مودی هیچ برنامه قابل توجهی برای مقابله با چالش‌ها ندارد. شاید در سال 2020 رشد اقتصادی کمی از شرایط فعلی شرایط بهتری پیدا کند اما توان لازم را برای پیشی گرفتن از رشد اقتصادی چین نخواهد داشت.

 آیا متیو سالوینی در ایتالیا به قدرت باز خواهد گشت؟ بله. متیو سالوینی رهبر حزب دست راستی «لیگ» در ایتالیا پس از اعلام انتخابات زودهنگام و بیرون ماندن از دایره قدرت اکنون بار دیگر توانسته در نظرسنجی‌ها خود را بالا بکشد. این در حالی است دولت ائتلافی که چهار ماه پیش تشکیل شده تاکنون نشان داده که ناکارآمد است. در این میان شکست احتمالی چپ‌ها در انتخابات محلی در اواخر ژانویه احتمالا باعث سقوط دولت ایتالیا خواهد شد و این مساله راه را برای بازگشت سالوینی به قدرت هموار خواهد کرد.

 آیا حزب کارگر بریتانیا احیا خواهد شد؟ خیر. به رهبرانی که قرار است در حزب کارگر بر سر کار بیایند توصیه شده پس از سخت‌ترین شکست انتخاباتی این حزب از سال 1935 مدتی را برای ترمیم زخم‌هایشان صرف کنند. نبردهای جناحی در روند انتخاب رهبر جدید می‌تواند زمان‌گیر باشد و طیف‌های مختلف سیاسی در این حزب را ناامید کند.

 آیا جنگ با ایران در راه است؟ خیر. نگرانی‌ها درباره کشمکش میان امریکا و متحدان عربش با ایران چندین ماه است که با استراتژی فشار حداکثری دولت امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تشدید شده است. اما به‌رغم لفاظی‌های متخاصمانه، ترامپ تمایلی به درگیری با ایران از خود نشان نداده است. تقریبا تمام چهره‌های دولت امریکا تاکید کرده‌اند که جنگ نمی‌خواهند. این احتمال با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده کمتر هم می‌شود و بعید به نظر می‌رسد که دولت ترامپ بخواهد دست به اقدام نظامی بزند.

 آیا اعتراض‌ها در امریکای لاتین ادامه خواهد داشت؟ بله. کاهش رشد اقتصادی، تشدید نابرابری و این تصور که دولت‌ها نیاز اغلب مردم را نادیده می‌گیرند از مهم‌ترین دلایل اعتراض‌ها در کشورهای امریکای لاتین است. از آنجایی که بعید است این دلایل در یک سال آینده ریشه‌کن شود اعتراض‌ها همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. سال 2019 کشورهای شیلی، کلمبیا و اکوادور دستخوش اعتراض‌های گسترده شدند و دولت چپگرای بولیوی به رهبری اوو مورالس هم سقوط کرد. شاید در سال 2020 رییس‌جمهور جدید پرونیست آرژانتین شرایط نسبتا خوبی را داشته باشد اما بحران‌های جدی در کشورهای دیگر از جمله مکزیک وجود خواهد داشت.

 آیا روابط روسیه و فرانسه بهتر خواهد شد؟ خیر. امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، تمایل بسیاری دارد که بتواند بحران اوکراین و روسیه را حل کند اما این کار منوط به برقراری صلح میان اوکراین و روسیه است که محتمل به نظر نمی‌رسد.

 آیا تولید گازهای گلخانه‌ای کمتر خواهد شد؟ خیر. گازهای گلخانه‌ای حاصل از سوخت فسیلی از سال 2010 میلادی تاکنون به‌طور میانگین هر سال 0.9درصد افزایش یافته است و نشانه‌های زیادی وجود دارد که این روند در سال 2020 نیز ادامه خواهد یافت.اگر تولید ناخالص داخلی جهانی همانطور که پیش‌بینی شده رشد کند احتمالا شاهد افزایش مصرف انرژی خواهیم بود که بیشترش از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود.