۰ نفر

دهه 2010 را چه وقایعی شکل دادند؟

۷ دی ۱۳۹۸، ۷:۱۴
کد خبر: 405160
دهه 2010 را چه وقایعی شکل دادند؟

تا 4 روز دیگر وارد سال 2020 می‎شویم و نه فقط سال 2019 به پایان می‎رسد که پرونده دهه 2010 نیز بسته می‎شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، حوادث تلخ و شیرین بسیاری بودند که این دهه را شکل دادند و در تاریخ ثبت شدند. در این دهه جهان با بزرگ‌ترین رویداد عصر مدرن خود، یعنی بهار عربی مواجه شد، رویدادی که طومار دیکتاتورهای عرب خاورمیانه و شمال آفریقا را در هم نوردید اما تبعات آن منجر به بی‎ثباتی در خاورمیانه و آغاز جنگ‎های نیابتی شد که سرآمد آن در سوریه رخ داد و بحران داخلی در این کشور را تبدیل به عرصه نبرد قدرت‎های منطقه‎ای و جهانی کرد. این نبرد جایگاه روسیه را در منطقه پررنگ کرد اما به همان نسبت امریکا چهره‎ای منفورتر یافت. وضعیت بی‌ثبات عراق و سوریه همچنین باعث ظهور خونریزترین گروه تروریستی عصر مدرن یعنی داعش شد. گروهی که با حملات منطقه‎ای موج مهاجرت‎ها به اروپا را موجب شد و اروپا را دستخوش یکی از جدی‎ترین مشکلاتش کرد و از سوی دیگر با شدت دادن به حملات تروریستی القاعده در امریکا که در ابتدای دهه 2000 رخ داده بود، با انجام رشته عملیات‎های تروریستی در سراسر اروپا، قاره سبز را در کابوسی از وحشت فرو برد.

در دهه 2010 همچنین دونالد ترامپ، رئیس‎جمهوری امریکا شد. رخدادی که باعث قدرت‎گیری راست‎های افراطی نه فقط در امریکا که در سراسر جهان شد و پوپولیسم را رونقی دوباره بخشید. اوهمچنین با سیاست‎های خود نظم جهانی را دچار بی‎نظمی کرد.

در پایان دهه‎ای که در حال به آخر رساندن آن هستیم همچنین شاهد موج اعتراض‎های اقتصادی در گوشه و کنار جهان بودیم. در امریکای لاتین ونزوئلا و شیلی سرآمد بودند، در آسیا لبنان و عراق و در اروپا فرانسه. هرچند که اعتراض‎های دیگری از جنس‎هایی متفاوت هم کم نبودند. نظیر اعتراض هنگ کنگی‎ها که استقلالی بیشتر از چین می‎خواهند یا اعتراض‎ها در سودان، زیمبابوه و الجزایر که به برکناری عمر البشیر، رابرت موگابه و عبدالعزیز بوتفلیقه انجامید.

شمار رخدادهای مهمی که در این دهه روی دادند، بسیار بیش از آن است که بتوان آنها را در یک صفحه خلاصه کرد. با این حال آنچه می‎بینید، مهم‎ترین این وقایع محسوب می‎شوند که در قاب 19 تصویر برگزیده شده‎اند.

آوریل 2010

مرغ دریایی نفت آلود

در آوریل 2010 سکوی نفتی شناور شرکت نفتی بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک، منفجر شد. این انفجار جدا از ضرر و زیانی که به این شرکت انگلیسی وارد کرد، باعث پخش لکه نفتی عظیمی در این خلیج شد که تبعات زیست محیطی زیادی به بار آورد. تصویر این مرغ دریایی آغشته به نفت، نمادی از این آسیب‎های زیست محیطی است.

آوریل 2011

آغاز پایان «قذافی»

اعتراضات مردم لیبی که از فوریه 2011 شروع شده بود، درماه آوریل به درگیری نظامی در این کشور کشید و در نهایت با قتل فجیع معمر قذافی در اکتبر همین سال به پایان رسید. تصویر مربوط به زمانی است که شبه نظامیان مسلح مخالف قذافی یکی از پیروزی‎های خود را علیه ارتش لیبی با شلیک گلوله جشن گرفتند.

مه 2011

مرگ یک کابوس

اسامه بن‌لادن، مرد شماره یک القاعده، یک دهه بعد از حمله این گروه تروریستی به برج‎های دوقلوی تجارت جهانی در امریکا که باعث ورود نظامیان امریکا به منطقه خاورمیانه به بهانه مبارزه با تروریسم شد و تاریخ خاورمیانه را تغییر داد، درعملیات کماندوهای ارتش امریکا کشته شد. باراک اوباما، شخصاً عملیات کشتن بن لادن را از راه دور فرماندهی کرد.

ژوئن 2012

رهایی مصر از دیکتاتور

محمد مرسی، اولین رئیس‎جمهوری بود که بعد از سقوط حسنی مبارک در سال 2011 در انتخاباتی مردمی به کاخ ریاست جمهوری مصر راه یافت. با این حال ارتش مصر که ریشه در تمامی سطوح جامعه این کشور تنیده است، تنها یک سال حضور او را برتابید و در کودتایی او را برکنار کرد و به زندان انداخت. مرسی ژوئن 2019 در یکی از جلسات دادگاه خود درگذشت.

آوریل 2014

اوکراین، صحنه نبرد روسیه و غرب

نبردها در اوکراین که هنوز هم ادامه دارد، باعث قهر غرب با روسیه شد. در ادامه این نبردهادر شرق اوکراین بود که روسیه در پی رفراندومی در کریمه اعلام کرد، این منطقه که زمانی خود آن را به اوکراین هدیه داده بود، دیگر بار به روسیه الحاق می‎شود. اروپا و امریکا در پی این رویداد، اقدام به تحریم روسیه کردند. این تحریم ها زیان اقتصادی هنگفتی بر روسیه وارد کرد.

نوامبر 2015

موسیقی گوشخراش داعش

داعش که از سال 2014 در عراق پا گرفت و بسرعت بر مناطق تحت تسلط خود افزود با استیلا بر مناطق نفتی سوریه توان مادی خود را بالا برد، با هفت حمله به مناطقی در شهر پاریس وحشت را بر سراسر اروپا حکمفرما ساخت. بزرگترین این حملات در سالن موسیقی باتاکلان رخ داد که در آن 130 نفر کشته شدند.

مه 2015

آوارگی، سهم شوم روهینگیایی‎ها

حملات بی‌امان بودائیان میانمار به روستاهای مسلمانان روهینگیا در این کشور از مه ‌2015 شدت گرفت و در سال 2016 به اوج خود رسید و باعث مهاجرت وسیع این قومیت به سمت کشورهای همسایه و بویژه بنگلادش شد. در جریان این مهاجرت روهینگیایی‎های بسیاری در آب جان سپردند. در این غائله 740 هزار نفر آواره شدند.

سپتامبر 2015

افسانه آیلان

حملات داعش در سوریه موجب آوارگی بسیاری از سوری‎هایی شد که احساس می‎کردند، اروپا می‎تواند جایی امن‎تر برای آنان باشد. آنان از مرزهای آبی ترکیه به‌صورت غیر قانونی سوار قایق‎هایی ناامن می‎شدند. از جمله این مهاجران خانواده آیلان کردی بود. کودک سه ساله‎ای که پیدا شدن جسد او در سواحل ترکیه باعث گشوده شدن آغوش آلمان به روی آنان شد.

ژوئن 2016

جدایی تلخ انگلیس از اروپا

روزی که انگلیسی‎ها به پای صندوق‎های رای رفتند و در رفراندوم برگزیت (جدایی انگلیس از اروپا) شرکت کردند، نمی‎دانستند نزدیک به 4 سال شاهد مناقشه‎های پارلمان با نخست‎وزیر یا بهتر بگوییم نخست‎وزیرهای خود خواهند بود. برگزیت سر دو نخست وزیر را زیر آب کرد و در نهایت بوریس جانسون سال 2019 با پیروزی در انتخابات قصد دارد به زودی برگزیت را اجرایی کند.

جولای 2016

کودتایی با عواقبی چند ساله

کودتای ترکیه در یک شب رخ داد، اما عواقب آن هنوز هم ادامه دارد. دولت ترکیه مسئول این کودتای نافرجام را فتح‎الله گولن معرفی کرد. کسی که زمانی به اردوغان کمک کرده بود به قدرت برسد اما سپس اقدام به تشکیل یک دولت موازی کرد و کودتا را رقم زد. در حوادث بعد از این کودتا دولت ترکیه هزاران نفر را از کار اخراج و دستگیر کرد.

ژانویه 2017

آغاز عصر ترامپ

دونالد ترامپ در پی پیروزی در انتخابات ماه نوامبر 2016 در پایان ژانویه 2017 وارد کاخ سفید شد. ریاست جمهوری ترامپ، پرحاشیه‎ترین رئیس‎جمهوری امریکا، از همان روز نخست و با مراسم سوگند او عجین با حاشیه شد. تصاویری که کاخ سفید منتشر کرد، مدعی جمعیت بسیار زیادی بود. اما تصاویری که خبرگزاری‎ها منتشر کردند، نشان می‌داد، مراسم در میان قهر مردم برگزار شده است.

آوریل 2017

یک جنگ و هزار مدعی

بحران داخلی سوریه که شروع آن به سال 2011 بر می‎گردد، میدانی برای جنگ‎های نیابتی شد. در این نبردها برخی گروه‎ها در کسوت کمک به میان مردم سوریه رفتند اما تبدیل به عامل بحران شدند. کلاه سفیدها با انتشار تصاویری چنین دمشق را متهم به استفاده از بمب شیمیایی کردند. اما دولت آنان و تروریست‎ها را عامل این دست حملات معرفی کرده است.

جولای 2017

موصل رها و آزاد

آزادی موصل بعد از سه سال حاکمیت داعش بر آن، نماد پایان داعش و شکست این گروه تروریستی در عراق بود. موصل اولین شهر بزرگی بود که داعش توانست طی 6 روز بر آن چیره شود و به نوعی آن را پایتخت خود بداند. هرچند که بعداً با پیشروی این گروه در سوریه ناآرام به طور رسمی رقه را پایتخت خود قرار داد.

اکتبر 2017

ابقای چهره محبوب چین

شی جین‎پینگ با قدرت تمام برای بار دوم به عنوان  رئیس حزب کمونیست چین انتخاب شد. او در هفت سالی که از رهبری‎اش بر چین می‎گذرد، چهره این کشور را دگرگون کرده است. او با انقلاب نوینی که در چین به راه انداخت این کشور را تبدیل به یک قطب سیاسی و اقتصادی در جهان کرده و در داخل کشور خود نیز با مبارزه با فساد و رشوه تبدیل به چهره‎ای محبوب شده‎است.

آوریل 2018

فصل سبز «این» و «اون»

دیدار مون جائه این و کیم جونگ اون، بعد از 11 سال اولین رئیس جمهوری کره جنوبی و رهبر کره شمالی بودند که با یکدیگر دیدار کردند. ضمن آنکه اون، اولین رهبر کره شمالی شد که بعد از سال 1953 و پایان جنگ کره به کره جنوبی سفر می‎کرد. با این دیدار نسیم صلح در شبه جزیره کره وزیدن گرفت و امیدها برای پایان قهر دو کشور افزایش یافت.

اکتبر 2018

زجرکش کردن همسایه، کشتن مخالف

انتشار دو تصویر در این ماه عربستان را به‌عنوان کشوری کودک کش و حکومتی که از کشتن مخالفان دریغ نمی‎کند، معرفی کرد. تصویر نخست متعلق به سفارت عربستان در استانبول است، جایی که جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد پادشاهی عربستان تکه تکه شد و تصویر دوم متعلق به امل حسین 7 ساله یمنی است که از شدت سوء‎تغذیه دنده‎هایش بیرون زده و شکمش به کمرش چسبیده‎ است.

ژوئن 2019

آپارتاید نوین

هر سال هزاران نفر از امریکای لاتین که کشورشان به‌دلیل سیاست‎های امریکا در شرایط اقتصادی نابسامانی به سر می‎برد، به مکزیک می‎روند تا شاید با مهاجرت به امریکا زندگی بهتری داشته باشند. اما در دو سال اخیر و با سیاست‎های آپارتایدی ترامپ، راه آنها به امریکا صعب العبور شده و در عبور از مناطق ناامن بسیاری از آنها در رودخانه‌ها غرق می‎شوند.

جولای 2019

تماس پرمناقشه

تماس تلفنی دونالد ترامپ با ولودیمیر زلیسنکی، رئیس‎جمهوری اوکراین تبدیل به پاشنه آشیل ریاست جمهوری او شد. این تماس که وی در آن از همتای اوکراینی خود خواست به وی اطلاعاتی درباره جوبایدن، رقیب انتخاباتی‎اش بدهد، باعث شد دموکرات‎ها در مجلس نمایندگان امریکا وی را به استیضاح بکشانند و چهارمین رئیس‎جمهوری امریکا شود که برای استیضاح او تلاش می‎شود.