۰ نفر

اوج‌گیری دوباره داعش در عراق

۳ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۳۲
کد خبر: 404364
اوج‌گیری دوباره داعش در عراق

مقامات امنیتی از سازماندهی مجدد گروه تروریستی داعش خبر داده و گفته‌اند آنها با توانی بیشتر از القاعده، در حال احیای خود هستند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، داعش، 2 سال بعد از آن که بیشتر قلمرو خود را از دست داده، در حال بازیابی خود در عراق است و برای حملات بیشتر برنامه‌ریزی می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، مقامات امنیتی کرد و غربی گفته‌اند که نیروهای داعش هم‌اکنون نسبت به نیروهای القاعده مهارت بیشتری دارند و خطرناک‌تر هستند. لهور طالبانی، یکی از مقامات اداره مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان در این‌باره به بی‌بی‌سی گفته است: «آنها تکنیک و تاکتیک بهتری دارند و پول بسیار بیشتری را ذخیره کرده‌اند و به راحتی می‌توانند خودرو، سلاح، غذا و تجهیزات بخرند. آنها همچنین در زمینه استفاده از فناوری‌های نو هم هشیارتر هستند. از بین بردن آنها با توجه به این شرایط، بسیار سخت‌تر از گذشته شده است.»

او که مسئول یک پایگاه در سلیمانیه در شمال عراق است، تحرکات داعش را در 12‌ماه گذشته زیرنظر داشته و اطلاعات دست اولی از بازسازی خلیفه نابودشده داعش دارد؛ «ما می‌بینیم که فعالیت‌های آنها بیشتر شده و فکر می‌کنیم فاز بازسازی به اتمام رسیده است.»

به گفته او، چیزی که هم‌اکنون در عراق به‌عنوان داعش احیا شده، تفاوت‌های زیادی با این گروه در دوران خلافتش دارد. داعش، از آنجا که نمی‌خواهد هدف آسانی برای نیروهای ضدتروریسم باشد، همچون القاعده به بنیادگرایی و فعالیت‌های زیرزمینی در کوه‌های حمرین عراق روی آورده است. طالبانی درباره حیات جدید داعش در این منطقه می‌گوید: «این کوهستان به مرکز اصلی آنها تبدیل شده است. کوه‌های زیادی در این منطقه قرار دارد و ارتش عراق به سختی می‌تواند تمام آن را کنترل کند. همچنین غارها و مکان‌های اختفای زیادی در این کوهستان قرار دارد.»

او هشدار داده است که ناآرامی‌هایی که در بغداد و دیگر شهرهای عراق در جریان است، به تقویت این گروه کمک می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا با تقویت حس بیگانه‌بودن سنی‌ها در عراق‌، در میان اقلیت سنی‌ها در این کشور نفوذ کند.

اتفاق دیگری که به بازسازی داعش کمک کرده، رابطه متشنج اقلیم کردستان و دولت مرکزی در عراق در پی برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان است. هم‌اکنون، منطقه وسیعی در شمال عراق وجود دارد که نه اقلیم کردستان و نه دولت مرکزی روی آن کنترلی ندارد. این مناطق، به جولانگاه نیروهای داعش تبدیل شده و نیروهای آنها به راحتی در آن گشتزنی می‌کنند.

سرلشگر سیروان بارزانی، یکی از فرماندهان نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان بر قلمروهایی که نیروهای داعش در آن تردد می‌کنند نظارت می‌کند و به‌شدت نگران بازیابی دوباره آنهاست. او می‌گوید: «در منطقه نزدیک به دجله، داعش فعالیت‌های بسیار زیادی دارد. ما هر روز تحرکات و فعالیت‌های نیروهای داعش را مشاهده می‌کنیم.»

براساس گزارش‌های اطلاعاتی نیروهای کرد، نیروهای داعش اخیرا با اضافه شدن 100تروریست که از مرز سوریه عبور کرده‌اند تقویت شده‌اند. برخی از این نیروهای تازه وارد، ‌خارجی‌هایی هستند که با کمربند انتحاری از مرز رد شده و خود را به عراق رسانده‌اند.

بارزانی می‌گوید که فعالیت‌های داعش، در سال آینده بسیار بیشتر از امسال خواهد بود؛ «تاریخ در حال تکرار است و می‌توانم سال 2019را با 2012مقایسه کنم، یعنی زمانی که آنها کارشان را تازه شروع کرده بودند و خودشان را سازمان می‌دادند و از مردم مالیات می‌گرفتند. اگر شرایط همینطور ادامه پیدا کند، آنها در سال 2020قدرت بیشتری خواهند داشت و در نتیجه، حملات بیشتری را برنامه‌ریزی و اجرا خواهند کرد.»

مقامات امنیتی کرد تخمین می‌زنند که داعش در عراق، نزدیک به 10هزار نفر نیرو دارد که نیمی از آنها جنگجو و نیم دیگر هسته‌های خفته و هواداران این گروه هستند.

طالبانی معتقد است جامعه بین‌المللی باید داعش را جدی بگیرد؛ «هر چه امروز راحت‌تر باشند احتمال اینکه بعدا در خارج از سوریه و عراق عملیات کنند بیشتر خواهد شد.»