آمار سال جاری برای بزرگترین شرکای تجاری آمریکا نشان می‌دهد که به دنبال جنگ تجاری میان چین و آمریکا، جایگاه چین در این لیست، از رتبه اول به سوم سقوط کرده است.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ در نتیجه جنگ تجاری و تعرفه‌هایی که بر عمده اقلام وارداتی از چین اعمال شده، جایگاه چین در شرکای تجاری آمریکا، از رتبه نخست، به سوم، در سال 2019 سقوط کرد.

به گفته اداره آمار آمریکا، میزان واردات از چین و صادرات به آن از آمریکا، در سال 2018، 660 میلیارد دلار اعلام شد، در حالی که آمار آن در سال 2019، به حدود 470 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

از سویی، گفتنی است که آمارهای جدید برای مکزیک و کانادا نیز اگرچه نسبت به سال گذشته کمتر است، اما مشاهده می‌شود که این دو کشور در لیست سال جاری برای بزرگترین شرکای تجاری آمریکا، جلوتر از چین قرار گرفته‌اند.

آمار ارائه شده حاکی از آن است که میزان واردات از مکزیک و صادرات به آن از سوی آمریکا، حدود 518 میلیارد دلار، و همین آمار برای کانادا، 514 میلیارد دلار بوده است.

قابل ذکر است که میزان صادرات به چین، از 120 میلیارد دلار به  حدود 87 میلیارد دلار در سال 2019 کاهش پیدا کرده است. مقادیر زیادی از محصولات کشاورزی به دلیل اعمال تعرفه‌ تجاری، دیگر به چین صادر نمی‌شوند که در نتیجه، خسارات سنگینی را برای کشاورزان آمریکایی به بار آورده است.

به عنوان یک اقدام تلافی‌جویانه به دنبال تعرفه‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ، چین واردات مقادیر زیادی سویا، ذرت، گوشت خوک و سایر محصولات زراعی از آمریکا را متوقف کرده است.

در نمودار ارائه شده، حجم واردات و صادرات میان آمریکا و بزرگترین شرکای تجاری این کشور در سال 2019 را مشاهده می‌کنید؛

بزرگترین شرکای تجاری آمریکا