۰ نفر

گشایش پرونده جنایات جنگی اسرائیل در لاهه

۱ دی ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 403687
گشایش پرونده جنایات جنگی اسرائیل در لاهه

در آستانه 5 سالگی شکایت فلسطینیان از رژیم صهیونیستی، دیوان بین‌المللی کیفری سرانجام اعلام کرد، شواهد و مدارک کافی برای تحقیق درباره جنایات جنگی اسرائیل در کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه را در اختیار دارد و به‌طور رسمی این تحقیقات را آغاز می‌کند. این اتفاق که خشم و واکنش مقامات تل آویو و حتی مقامات واشنگتن را برانگیخت، یک پیروزی بزرگ برای فلسطینیان در مجامع بین‌المللی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، فاتو بنسودا، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی جمعه شب با انتشار بیانیه‌ای که خبر از آغاز تحقیقات دیوان لاهه درخصوص جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه می‌داد، اعلام کرد: «هرچند اسرائیل عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست. اما قضات ما حوزه جغرافیایی تحقیقات را خودشان تعیین می‌کنند.» مقامات فلسطینی در سال 2014 و پس از حمله 51 روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه که در آن دو هزار و 251 فلسطینی کشته شدند، از اسرائیل به دیوان بین‌المللی کیفری شکایت کردند و این نهاد حقوقی و قضایی بین‌المللی در 16 ژانویه 2015 اعلام کرد، تحقیقات مقدماتی در این زمینه را آغاز می‌کند. این تحقیقات مقدماتی 5 سال طول کشید و حالا وارد فاز رسمی شده است. مقامات فلسطینی دیروز جمعه از این تصمیم لاهه استقبال کردند اما در تل آویو و واشنگتن واکنش‌ها بسیار تند و منفی بود. در حالی که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد: «این یک تصمیم مهم است و به فلسطینی‌ها توان شکایت از اسرائیل در لاهه را می‌دهد»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این اتفاق را یک «تصمیم ظالمانه» خواند و گفت: دیوان بین‌المللی لاهه تنها اختیار دارد به دادخواست‌هایی که از سوی کشورهای مستقل ارائه می‌شود رسیدگی کند. از آنجا که هرگز کشوری به اسم فلسطین وجود نداشته، لاهه نمی‌تواند به شکایت فلسطینیان رسیدگی کند. این ادعایی بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هم مطرح کرد و گفت: فلسطینی‌ها شایستگی داشتن کشوری دارای حاکمیت و دستیابی به عضویت کامل یا مشارکت به عنوان یک کشور در نهادها و نشست‌های بین‌المللی از جمله لاهه را ندارند. این در حالی است که فلسطین در فروردین 1394 به عضویت لاهه درآمد و سازمان ملل هم فلسطین را به عنوان «دولت غیر عضو ناظر» به رسمیت می‌شناسد.

این اولین بار نیست که اسرائیل از سوی نهادهای بین‌المللی تحت فشار قرار می‌گیرد. در اردیبهشت ماه سال 96 هم سازمان یونسکو با تصویب قطعنامه‌ای علیه رژیم صهیونیستی با ۲۲ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۲۶رأی ممتنع اعلام کرد: قدس یک شهر اشغالی است و باید از تحت حاکمیت اسرائیل خارج شود. در آذر ماه 96 هم سازمان ملل طی دو هفته 15 قطعنامه علیه اسرائیل به تصویب رساند که همگی آنها در محکومیت شهرک سازی‌های غیرقانونی و سرکوب فلسطینیان بود. بیش از یک ماه پیش نیز کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۹ قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی تصویب کرد که تمام این قطعنامه‌ها نقض حقوق بشر فلسطینیان توسط صهیونیست‌ها را محکوم می‌کرد.