۰ نفر

آغاز 2020 با استیضاح ترامپ

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۷:۱۴
کد خبر: 403428
آغاز 2020 با استیضاح ترامپ

بامداد روز پنجشنبه به وقت تهران مجلس نمایندگان امریکا تصمیم به استیضاح رییس‌جمهور ایالات‌متحده گرفت؛ تصمیمی که در تاریخ سیاسی امریکا منجر به آن شد که دونالد ترامپ سومین رییس‌جمهور ایالات‌متحده باشد که رسما استیضاح می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان برای به رای گذاشتن استیضاح دونالد ترامپ شخصا ریاست مجلس را به عهده گرفت. او با یک لباس مشکی یکدست در جلسه حاضر شد و سعی کرد در چهره خود ناراحتی مطلق را به نمایش بگذارد. پلوسی سعی کرد در سخنرانی‌اش مسرت و خوشحالی از استیضاح ترامپ را به نمایش نگذارد. هنگام قرائت رای نهایی، تعدادی از نمایندگان دموکرات سعی کردند با دست زدن خوشحالی خود را ابراز کنند، اما پلوسی با یک اشاره دست جلوی این کار را گرفت تا نشان دهد استیضاح رییس‌جمهور خوشحالی ندارد. چه بخواهیم آن را یک نمایش کامل بدانیم یا یک ریاکاری، اما نانسی پلوسی به خوبی نشان داد که چگونه باید چنین جلسه‌ای مهم و تاریخی را اداره کرده و مشخص کند که این وضعیت تشویق و خوشحالی ندارد.

پرونده استیضاح رییس‌جمهور از مجلس نمایندگان به سنا رفته تا در آنجا دادگاه رسمی استیضاح دونالد ترامپ برگزار شود. تصمیم نهایی برای ماندن یا رفتن ترامپ در مجلس سنا اتخاذ شود و از این پس توپ در زمین سنا با مدیریت جمهوری‌خواهان و شخص میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنای امریکاست.

واقعیت آن است هم پلوسی به عنوان رییس مجلس نمایندگان و هم مک‌‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا هر دو به خوبی مراحل و پیچ و خم‌های سیاسی در امریکا را می‌دانند و حتی شاید هیچ‌کس به اندازه این دو نفر مفهوم هر قدمی که در کنگره بر داشته می‌شود را درک نکند، اما عملا دو غول بزرگ سیاسی در کنگره روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند. مک‌کانل و پلوسی نماینده دو حزبی هستند که اختلاف عمیقی بر سر دونالد ترامپ دارند.

استفان کالینسون در سی‌ان‌ان می‌نویسد: «یک جنگ درونی جدی بین پلوسی و مک‌کانل رخ داده است، چراکه پلوسی مدارک مربوط به استیضاح را به صورت یک‌جا و فوری دراختیار جمهوری‌خواهان در سنا قرار نداده است. در حال حاضر چاک شومر رهبر اقلیت سنا و مک‌کانل مشغول چانه‌زنی برای توافق رسیدن بر سر نحوه برگزاری دادگاه دونالد ترامپ هستند و پلوسی سعی دارد با گروکشی به نحوی امتیازاتی را نیز از میچ مک‌کانل بگیرد. با این حال میچ مک‌کانل مدعی است که دموکرات‌های مجلس نمایندگان از نتیجه کاری که انجام داده‌اند، نگران هستند و از ترس‌شان نمی‌خواهند که اطلاعات به سنا منتقل شود. او همچنین مدعی شده که این یکی از غیرمنصفانه‌ترین اقدام در تاریخ امریکاست.

پلوسی در پاسخ به میچ مک‌کانل گفت: من یادآوری می‌کنم وقتی که بنیانگذاران ما قانون اساسی را نوشتند آنها گمان می‌کردند که ممکن است یک رییس‌جمهور سرکش وجود داشته باشد. او ادامه داد که من فکر می‌کنم بتوانیم همزمان یک رییس‌جمهور سرکش و همچنین سرکرده سرکش‌ها را در سنا داشته باشیم.

این درگیری‌های لفظی در حالی است که مذاکرات میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها درخصوص نحوه برگزاری دادگاه به بن‌بست رسیده و نبرد میان دوطرف بالا گرفته است. اکنون قانونگذاران امریکایی برای یک تعطیلات دو هفته‌ای واشنگتن را ترک کردند و احتمالا پس از بازگشت از تعطیلات اولین دستور کار کنگره استیضاح ترامپ خواهد بود. واقعیت آن است که در شرایط کنونی پلوسی و مک‌کانل تعیین‌کننده‌ترین افراد در جریان استیضاح دونالد ترامپ هستند. هر دو کهنه‌کار هستند و به خوبی می‌دانند مسیر استیضاح چگونه طی می‌شود. پلوسی را می‌توان تنها زنی در تاریخ ایالات‌متحده دانست که تا این درجه پیشرفت سیاسی داشته است. او یک‌بار در سال 2006 و بار دیگر در سال 2018 به ریاست مجلس نمایندگان رسید. او سال‌هاست که رهبری دموکرات‌ها را در مجلس نمایندگان برعهده دارد. او اگرچه بارها تکرار کرده بود که قصد ندارد فرآیند استیضاح را آغاز کند اما با گشوده شدن پرونده اوکراین چاره‌ای جز این کار پیش روی خود ندید. پلوسی هم بر سر موضوع اوباما کر در سال 2008 و اکنون بر سر استیضاح به خوبی مجلس را مدیریت کرد و به نتیجه‌ای که می‌توانست در مجلس رسید.

در سوی دیگر، میچ مک‌کانل تبدیل به ستونی مطمئن و باثبات برای روزهای سخت و بی‌ثبات کاخ سفید و شخص دونالد ترامپ شده است.

هر چند مک‌کانل در بحث لغو بیمه درمانی اوباماکر به‌طور رسمی ناموفق بود اما کماکان یکی از حامیان جدی دونالد ترامپ در سنا محسوب می‌شود، چراکه دونالد ترامپ با همراهی میچ مک‌کانل یکی از محافظه‌کار‌ترین دیوان عالی کشور را ایجاد کرده است.

پلوسی به خوبی می‌داند چگونه با روسای جمهور و به‌خصوص دونالد ترامپ برخورد داشته باشد.

در اوایل سال 2019 هنگامی که دونالد ترامپ دولت را به دلیل عدم تامین بودجه دیوار مرزی با مکزیک تعطیل کرد، این نانسی پلوسی بود که در دفتر بیضی ریاست‌جمهوری با تندی دونالد ترامپ را مورد خطاب قرار داد.

هم پلوسی و هم مک‌‌کانل درک تقریبا زیادی از نیروهای سیاسی در امریکا دارند و می‌دانند چگونه در شرایط حساس بازی کنند. هر دو به شکل شطرنج‌گونه‌ای با یکدیگر بازی می‌کنند و هر دو نیز عادت دارند به صراحت صحبت کنند و حتی به‌ندرت اشتباه می‌کنند. همچنین هر دو از سوی تمامی طرف‌ها مورد احترام قرار دارند.

در حال حاضر دموکرات‌ها به‌شدت دنبال آن هستند که جمهوری‌خواهان یک دادگاه منصفانه را در سنا برگزار کنند. دونالد ترامپ تمام تلاش خود را کرده که مانع از روند استیضاح در مجلس نمایندگان شود. او نه‌تنها وکلا و مشاوران خود را به کمیته قضایی نفرستاد، بلکه سعی کرد تا جایی که می‌تواند اجازه ندهد شاهدان در جلسات استماع حاضر شوند. حالا نیز میچ مک‌کانل به دنبال آن است به نحوی در مجلس سنا هر چه سریع‌تر فرآیند را به پایان برساند.

لیندسی گراهام سناتور بلندپایه جمهوری‌خواهان که مسوولیت کمیته قضایی سنا را نیز برعهده دارد، ازجمله دیگر افراد تعیین‌کننده در این روند است. دموکرات‌ها درخواست کرده‌اند که سنا تعدادی از افراد را که دولت اجازه شهادت به آنها نداد را به سنا احضار کنند، اما به نظر می‌رسد باتوجه به سیاسی شدن فرآیند استیضاح جمهوری‌خواهان قصد ندارند که اجازه دهند روند به ضرر دونالد ترامپ به پایان برسد. دموکرات‌ها نیز زمین بازی خود را در سنا دارند، زیرا هر چند از شانس بسیار کمی برای به نتیجه رساندن استیضاح برخوردار هستند ولی می‌توانند در سال منتهی به انتخابات بزرگ‌ترین ضربه سیاسی را به دونالد ترامپ وارد کنند. در آخرین نظرسنجی که خبرگزاری رویترز با همکاری ایپسوس انجام داده 53درصد از رای‌دهندگان معتقد بودند که دونالد ترامپ از موقعیت خود سوءاستفاده کرده و 51درصد نیز موافق مانع‌تراشی او بر سر راه کنگره امریکا بودند.