۰ نفر

شور نهایی مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۴:۳۸
کد خبر: 403025
شور نهایی مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ

مجلس نمایندگان آمریکا در حال بحث درباره استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور است و انتظار می‌رود تا ساعات آینده استیضاح وی را تصویب کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مجلس نمایندگان آمریکا پس از هفته‌ها جنجال نشست نهایی رای‌گیری برای استیضاح ترامپ را از عصر چهارشنبه (صبح چهارشنبه به وقت واشنگتن) آغاز کرده و اکنون نمایندگان مخالفت و موافق در حال ایراد سخنان خود در صحن این مجلس هستند.

انتظار می‌رود این مجلس با توجه به اینکه دمکرات‌ها اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارند، در رای‌گیری نهایی که تا ساعات آینده برگزار می‌شود، استیضاح ترامپ را تصویب کند.

آخرین اخبار مربوط به این فرایند در این صفحه به صورت مرتب منتشر و به‌روزرسانی می‌شود.

نماینده جمهوریخواه استیضاح ترامپ را محاکمه ناعادلانه خواند
«بری لودرمیلک» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه بررسی استضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، این استیضاح را ناعادلانه‌تر از محاکمه حضرت عیسی مسیح (ع) توسط کاهنان یهودی دانست.
لودرمیلک با اشاره به رای‌گیری استیضاح در آستانه کریسمس، گفت که «پونتیوس پیلاطس» والی یهودا که حضرت مسیح (ع) را محاکمه کرد، حقوق بیشتری به وی داد تا دمکرات‌ها به ترامپ در فرایند استیضاح.
جمهوریخواهان به نحوه عملکرد دمکرات‌ها در فرایند تحقیقات برای استیضاح ترامپ انتقاد دارند و می‌گویند که فرصت لازم در اختیار ترامپ یا مشاورانش گذاشته نشده تا اسناد و شاهدان مورد نظر خود را دعوت کنند.
لودرملیک تاکید کرد کارمند افشاگری که با شکایت درباره مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین این استیضاح را جدی‌تر کرد، در فرایند تحقیقات به مجلس نمایندگان احضار نشده و هویت هنوز ناشناس مانده است.

مشاور کاخ سفید: استیضاح ترامپ میراث او را لکه‌دار نمی‌کند
«کلیَن کانوِی» مشاور کاخ سفید همزمان با برگزاری نشست استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان، نشست خبری برگزار کرد و 40 دقیقه درباره استیضاح سخن گفت.
کانوی گفت که ترامپ روند بررسی استیضاح خود در مجلس نمایندگان را دنبال می‌کند، اما برنامه‌های بسیار دیگری نیز در برنامه کاری خود دارد.
وی ضمن ابراز ناخشنودی از استیضاح ترامپ، آن را "مسخره" خواند و تاکید کرد که گمان نمی‌کند این فرایند، میراث ریاست جمهوری ترامپ را لکه‌دار کند.
این مقام کاخ سفید همچنین بدون اشاره به خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از توافق بین المللی برجام این اقدام را از میراث ترامپ در دوران ریاست جمهوری عنوان کرد.
مشاور ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد در رفتار خود در ارتباط با اوکراین که سبب استیضاحش شده  تغییری دهد، گفت: خیر، خودتان می‌دانید که او [در هر حال] قرار بود استیضاح شود.

ترامپ: این حمله به آمریکا است! حمله به حزب جمهوریخواه است!

ترامپ در اولین اظهارنظر امروز خود درباره رای‌گیری نهایی برای استیضاحش در مجلس نمایندگان در پیامی توئیتری نوشت: چه دورغ‌های بی‌رحمانه‌ای از سوی دمکرات‌های چپ رادیکال و بی‌عمل! این حمله علیه آمریکا است! این حمله علیه حزب جمهوریخواه است!!!

ترامپ از آغاز نشست مجلس نمایندگان در صبح چهارشنبه (به وقت محلی) توفانی از بازنشر پیام‌های توئیتری علیه استیضاح را آغاز کرده است.

پلوسی در نطق آغازین: ترامپ راهی جز استیضاح برای ما نگذاشت

نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا مذاکرات مربوط به استیضاح ترامپ را با سرود ملی و پرچم ایالات متحده آغاز کرد.

پلوسی گفت که اعضای مجلس نمایندگان باید برای حفظ این «جمهوری» که هر روز برای آن قسم یاد می‌کنند، به استیضاح ترامپ رای بدهند و از قانون اساسی کشور خود محافظت کنند.

وی تاکید کرد: آنچه ما امروز درباره آن بحث می‌کنیم، این حقیقت ثابت شده است که رئیس جمهوری [آمریکا] قانون اساسی را نقض کرده است. واقعیت این است که رئیس جمهوری تهدیدی زنده علیه امنیت ملی و یکپارچگی انتخابات ما است که اساس دمکراسی ما را تشکیل می‌دهند.

پلوسی سپس آغاز فرایند رسمی بحث و مذاکره درباره قطعنامه استیضاح ترامپ را "قاطعانه و در عین حال با ناراحتی" اعلام کرد.

مجلس نمایندگان وارد بحث اصلی برای استیضاح شد

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا پس از سه ساعت بحث، به کفایت مذاکرات و آغاز بحث اصلی درباره رای‌گیری به استیضاح ترامپ رای داد؛ رای‌گیری نهایی برای استیضاح پس از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق انجام می‌شود.

آغاز نشست مجلس نمایندگان برای استیضاح ترامپ

مجلس نمایندگان آمریکا نشست خود را برای بررسی استیضاح چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا از ساعت ۹ صبح چهارشنبه (۵:۳۰ عصر چهارشنبه به وقت تهران) آغاز کرد.

در این نشست در ابتدا برخی نمایندگان جمهوریخواه تلاش کردند تا رای‌گیری برای استیضاح را به تعویق انداخته و به روز دیگری موکول کنند؛ اما این تلاش با رای منفی دموکرات‌ها که در اکثریت هستند، خنثی شد.

ترامپ لفاظی‌های خود را ساعاتی پیش از آغاز نشست مجلس نمایندگان آغاز کرد

رئیس جمهوری آمریکا کمی بعد از واکنش نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان که نامه شب‌گذشته او در انتقاد از پیگیری استیضاح را مشمئزکننده و وقیحانه خوانده بود، در توئیتی با ادامه لفاظی خود علیه دموکرات‌ها، گفت که هیچ اقدام نادرستی مرتکب نشده است.

ترامپ در ادامه نوشت: می‌توانید باور کنید که من امروز توسط چپگرایان افراطی و بنیادگرا استیضاح خواهم شد؟ یعنی همان دموکرات‌های هیچکاره، وحشتناک است؛ متن استیضاح را بخوانید؛ دعا کنید که این قضیه برای هیچ رئیس جمهوری دیگری رخ ندهد.

وی درحالی که تا ساعاتی دیگر رای‌گیری برای استیضاحش در مجلس نمایندگان آغاز می‌شد، افزود: آنها (دموکرات‌ها) فقط می‌خواهند رئیس جمهوری را بترسانند و هیچگاه قصد تحقیقات مناسب نداشته‌اند. (آنها) از آنجا که هیچگونه جرمی نیافته‌اند، اتهامات مبهم سوء‌استفاده از قدرت را مطرح کرده‌اند که همه دولت‌های ایالات متحده مرتکب آن شده‌اند.