۰ نفر

ترمز قطار اقتصاد آلمان کشیده شد

۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۹:۲۱
کد خبر: 402647
ترمز قطار اقتصاد آلمان کشیده شد

رشد اقتصادی آلمان طبق اعلام وزارت اقتصاد این کشور صفر شده است.

به گزارش رویترز، وزارت اقتصاد آلمان در گزارش جدید خود اعلام کرد که با وجود افزایش درآمد شهروندان آلمانی در نخستین ماه از آخرین فصل سال، رشد اقتصادی این کشور در سطح صفر درصدی باقی مانده و نتوانسته است از رکود خارج شود. بخش صنعت نیز که در سال های اخیر یکی از موتورهای محرک رشد اقتصادی آلمان محسوب می‌شد هنوز نتوانسته است از رکود عمیق خارج شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، تنش های اخیر تجاری و مساله برگزیت هنوز دو ریسک اصلی خارجی بر سر راه رشد اقتصاد صادرات‌محور آلمان معرفی شده است. طبق اعلام این وزارت خانه، میزان سفارشات و فروش کارخانجات صنعتی هنوز در سطح پایینی قرار دارد و بیشترین کاهش نیز مربوط به سفارشات خارجی بوده است.

شاخص مدیران خرید در ماه دسامبر وضعیت بهتری نسبت به ماه قبل داشته است که بخش بزرگی از بهبود آن مربوط به بخش خدمات بوده است. پیش‌تر بانک مرکزی آلمان اعلام کرده بود که این کشور سال‌آینده نیز سال سختی را پیش روی خود خواهد داشت و احیای صادرات و نیز افزایش تمایل مصرف‌کنندگان به خرج بیشتر امری زمان بر خواهد بود.

وزارت اقتصاد آلمان در گزارش خود ابراز امیدواری کرده است که با وجود ثبت رشد صفر درصدی در ماه گذشته، رشد اقتصادی برای مجموع سال ۲۰۱۹ برابر ۰.۵ درصد و برای سال‌آینده برابر ۰.۶ درصد باشد. انجمن بازرگانی آلمان هشدار داده است که تمایل کسب و کارهای بزرگ در این کشور برای استخدام نیروی جدید کاهش پیدا کرده و این مساله کار را برای تقویت مخارج مصرف‌کننده دشوار خواهد ساخت.

طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، اقتصاد آلمان که پس از ۹ سال رشد مثبت اقتصادی متوالی در نیمه نخست امسال با رشد منفی مواجه شد، در سه ماهه سوم سال تنها ۰.۱ درصد رشد کرد که پایین‌ترین سطح رشد به ثبت رسیده در سطح منطقه یورو بوده است. در سه ماه منتهی به ژوئن رشد اقتصادی این کشور، منفی ۰.۱ درصد بوده است. آلمان یک سوم کل حجم تولیدات ناخالص داخلی منطقه یورو را در اختیار دارد اما سال گذشته رشد اقتصادی بسیار ضعیفی را به ثبت رساند، به گونه‌ای که تنها ایتالیا رشد کمتری از آلمان را تجربه کرد.