۰ نفر

سرنوشت ترامپ در دست ۲۰ سناتور

۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵
کد خبر: 402554
سرنوشت ترامپ در دست ۲۰ سناتور

آرای 66‌میلیونی هیلاری کلینتون در سال 2016 نتوانست مانع پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات شود؛ اما اکنون فقط یک‌‌ده‌هزارم از این تعداد می‌تواند به ریاست‌جمهوری او پایان دهد. این همان واقعیت تلخی است که اگر پرونده استیضاح ترامپ در مجلس سنا بررسی شود، چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده با آن روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، سی‌ان‌‌ان در گزارشی می‌نویسد: طبق قانون، در چنین محاکمه‌ای به‌سادگی تنها رأی دوسوم نمایندگان سنا (67 سناتور) به محکومیت و عزل رئیس‌جمهور، کافی است تا برای همیشه با دونالد ترامپ خداحافظی کنیم؛ بنابراین اگر فقط ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه به صف استیضاح‌کنندگان ترامپ ملحق شوند، او نخستین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا خواهد بود که از سوی حزب طرفدارش برکنار شده است. در واقع سرنوشت ترامپ در دست ۲۰ سناتور جمهوری‌خواهی است که باید به ۴۵ سناتور دموکرات و دو سناتور مستقلی که معمولا طرف دموکرات‌ها هستند، بپیوندند.

اما برداشتن این گام برای 20 نماینده جمهوری‌خواه سنا به‌شدت دشوار است؛ به‌ویژه با توجه به سخنان هفته گذشته میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا که گفت «هیچ شانسی» برای عزل ترامپ وجود ندارد. هرچند او در ادامه افزود: اما من به‌عنوان وکیل دادگستری پیشین می‌توانم بگویم اعضای هیئت منصفه همیشه کار خود را آن‌طور که انتظار می‌رود، انجام نمی‌دهند و همیشه این احتمال وجود دارد که شواهدی دال بر اتهامات تازه ترامپ از همین حالا تا آغاز محاکمه فاش شود. 

سرانجام پس از دو ماه تحقیقات، کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا در ۱۳ دسامبر با ۲۳ رأی موافق در برابر ۱۷ رأی مخالف، ترامپ را در دو مورد «سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در روند تحقیقات کنگره» لایق استیضاح دانست. انتظار می‌رود دو لایحه استیضاح ترامپ در هجدهم ماه دسامبر در صحن مجلس نمایندگان به رأی گذاشته شود که در صورت تصویب، دادگاه چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا در اوایل سال آتی میلادی در مجلس سنا برگزار خواهد شد.

بااین‌حال، چیزی که احتمال خروج دونالد ترامپ را از کاخ‌ سفید پررنگ‌تر می‌کند، سخنان اخیر جف فلیک، سناتور پیشین جمهوری‌خواه است. او گفته بود: سه سناتور جمهوری‌خواهی که «حداقل ۳۵» درصد آرا را تشکیل می‌دهند، در صورت مخفی‌ماندن رأی خود، به استیضاح ترامپ رأی خواهند داد. این تعداد ممکن است کم به نظر برسد؛ اما کریس مورفی، سناتور دموکرات، هفته پیش گفت که فکر می‌کند دست‌کم پنج سناتور جمهوری‌خواه احتمالا با دموکرات‌ها رأی به خروج ترامپ بدهند.

در‌حالی‌که برخی بر این ادعا هستند که این استیضاح به ترامپ کمک خواهد کرد که در سال ۲۰۲۰ پیروز میدان شود، توییت‌های ترامپ در هفته گذشته نشان می‌دهد او به‌شدت در هراس است. او در یکی از توییت‌های خود چند روز پس از آنکه کمیته قضائی مجلس رأی به تصویب مقررات استیضاح داد، به وضوح ابراز ناراحتی کرده و نوشته است: «این منصفانه نیست که وقتی من مطلقا کار نادرستی نکرده‌ام، استیضاح شوم!».

این توییت ترامپ بسیار شبیه سخنان بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین دموکرات در سال ۱۹۹۸ بود که با آنکه نظرسنجی‌ها رضایت بیش از ۶۵‌درصدی از او را نشان می‌داد، تنها چند روز بعد مجلس نمایندگان رأی به استیضاحش داد. کلینتون در آن زمان گفت: «آنچه می‌خواهم مردم آمریکا و کنگره بدانند، این است که من به خاطر اشتباهاتم در کلمات و اعمال، متأسفم».

اما تفاوت کلینتون و ترامپ در این است که رتبه رضایتمندی از ترامپ این روزها به ۴۲ درصد رسیده است؛ به عبارتی ترامپ اکنون همان راه «جیمی کارتر» و «جورج بوش»، رؤسای پیشین آمریکا را در پیش گرفته است؛ راهی که در نهایت موجب شد آن دو نفر شانسی برای انتخاب دوباره نداشته باشند. 

پس ترامپ باید نگران باشد؛ چراکه هر چیزی ممکن است در جلسات استیضاح رخ دهد. ممکن است همه این ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها ملحق شوند و بگویند به اندازه کافی شاهد کارها و اقدامات مسخره ترامپ بوده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا نیز می‌تواند خود را به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهوری در کتب درسی مدارس یا تاریخ آمریکا بداند که از سوی جمهوری‌خواهان سنا برکنار شده و همین فکر به وضوح باعث وحشت ترامپ شده است.