۰ نفر

روز سرنوشت‎ساز انگلیس و اروپا

۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۷:۱۷
کد خبر: 401307
روز سرنوشت‎ساز انگلیس و اروپا

امروز سرنوشت آینده نه فقط کشور انگلیس که اروپا در دستان 45.7 میلیون انگلیسی است که به پای صندوق‎های رأی می‎روند تا ترکیب جدید پارلمان خود را تعیین کنند، پارلمانی که نخست‎وزیری را معرفی می‎کند که انتخابش، رویدادی مهم در مسیر جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد بود. امروز همچنین برای «بوریس جانسون» روز قیامت است، روزی که او بزرگترین قمار زندگی‎اش را روی آن گذارده ‎است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، عرق زیادی ریخت و آبروی خود را با کلک زدن به ملکه ریخت تا بتواند انتخابات امروز را برگزار کند. او سه ماه پیش وقتی متوجه شد نمی‎تواند نمایندگان پارلمان کشورش را مجاب کند تا به طرح برگزیتی او رأی دهند، خود را رویاروی سرنوشت «ترزا می»، نخست‎وزیر قبلی دید که مجبور به استعفا شد و «برگزیت» او را بلعید. اما او «بوریس جانسون» است، مردی که چند سال پیش  وقتی در قامت شهردار لندن به توکیو رفت، در بازی با تیم کودکان راگبی این شهر برای آنکه برنده شود، مثل بولدوزر از میان کودکان گذشت و یکی دو نفر از بچه‎های نحیف 10/ 12 ساله را نقش زمین کرد تا ثابت کند عادت به باخت ندارد. او سه ماه پیش برای آنکه در برگزیت نبازد، تصمیم گرفت دیگر بار آن تجربه را تکرار و حرکتی بولدوزر وار را شروع کند. پس سراغ ملکه رفت و با ارائه چند ماده قانونی ازاو خواست فعالیت پارلمان را به مدت 5 هفته تعلیق کند. ملکه نیز نظر او را پذیرفت و پارلمان به تعطیلی کشیده‎شد. نمایندگان «جانسون» را متهم کردند با دروغگویی به ملکه، قصد داشته بدون دخالت پارلمانی که باعث تعلیق فعالیت‎های آن شده، طرح برگزیتی خود را سر موعد مقرر به اتحادیه اروپا تحویل داده و بدون حل مشکلاتی که بر سر راه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است، امیال برگزیتی خود را برآورده کند. آنها در نهایت توانستند، دیگر بار به پارلمان بازگردند و اجازه چنین کاری را به آقای نخست‎وزیر ندهند. «بوریس» با این حال از پای ننشست و با نگاهی به آمار نظرسنجی‎ها دست به قماری خطرناک زد و استعفا کرد تا انگلیس مجبور به برپایی انتخاباتی زودهنگام شود. او امیدوار است حزب محافظه‌کار در این انتخابات پیروز شود و او بتواند با اتکا به آرای مردمی تا پایان ژانویه طلاق انگلیس را از اتحادیه اروپا بگیرد. و امروز روزی است که او با وجود آنکه نظرسنجی‎ها نشان می‎دهد حزب پیشتاز است، نگران است تا ببیند آیا همانند اغلب اوقات برنده است یا باید تن به تلخ‎ترین شکست زندگی‎اش بدهد.

آخرین نظرسنجی که سه‎شنبه شب همزمان با پایان تبلیغات انتخاباتی منتشر شد، نشان می‎دهد «بوریس جانسون» می‎تواند در پایان امشب جشن بگیرد. در حالی که حزب پیروز در این انتخابات حزبی است که بتواند 50 درصد به اضافه یک کرسی پارلمان یعنی 326 کرسی را به دست بیاورد، بر اساس نظرسنجی مؤسسه «یوگاو»، حزب محافظه‌کار، حزب «جانسون» از مجموع 650 کرسی مجلس عوام یا به عبارتی پارلمان انگلیس، 339 کرسی را کسب خواهد کرد. این خبر برای نخست‎وزیر انگلیس که حزبش هم اکنون 298 کرسی در پارلمان دارد، خوشحال کننده است اما در عین حال او را نگران هم کرده ‎است، زیرا در نظرسنجی دو هفته پیش همین مؤسسه پیش‎بینی شده بود محافظه‎کاران به 359 کرسی دست یابند. این در حالی است که نظرسنجی «یوگاو» تصریح کرده‎ است حزب کارگر، حزب «جرمی کوربین» رقیب اصلی «بوریس جانسون» که هم اکنون 242 کرسی پارلمان را در دست دارد، 11 کرسی خود را از دست داده و مجبور خواهد بود به 231 کرسی رضایت بدهد. با این حال با توجه به تنزلی که محافظه‌کاران در نظرسنجی‎ها در دو هفته اخیر داشته‎اند، نمی‎توان این نظرسنجی را قطعی بودن پیروزی محافظه کاران تلقی کرد. اما چرا با وجود تبلیغات گسترده «کوربین» و وحشتی که هم اکنون بر جامعه انگلیس بویژه جوانان بابت برگزیت حکمفرما شده، «جانسون» باید پیشتاز نظرسنجی دو شب پیش باشد؟

برگزیت خواسته اصلی مردم

اصلی‎ترین مسأله‎ای که در انتخابات امروز برای انگلیسی‎ها مهم است، «برگزیت» است. مسأله‎ای آشنا که به معنای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. این خروج به معنای پایان همکاری‎ها و وابستگی‎های انگلیس به اتحادیه اروپا است. طبق زمان‎بندی کنونی، طرح برگزیت باید در 31 ژانویه 2020 یعنی نزدیک به 50 روز دیگر اجرایی شود. اما بسیاری از سیاستمداران انگلیسی معتقدند هنوز مشکلاتی که سر راه این جدایی است، حل نشده و تا این مسائل مشخص نشود، این خروج هزینه‎های زیاد سیاسی و مالی روی دست لندن می‎گذارد و دود آن نیز به چشم مردم می‎رود. در حالی که «بوریس جانسون» خواهان خروج هرچه سریع‎تر از اتحادیه اروپا است و می‎گوید این مسائل را می‎توان بعد از خروج هم حل کرد، حزب کارگر معتقد است باید طی شش ماه آینده رفراندوم دوباره‎ای برای برگزیت برگزار شود تا مردم با آگاهی که اکنون درباره تبعات این خروج دارند، دیگر بار درخصوص آن تصمیم‎گیری کنند. این در حالی است که لیبرال دموکرات‎ها که حزب سوم این انتخابات هستند و نظرسنجی «یوگاو» می‎گوید صاحب 15 کرسی می‎شوند، معتقدند باید برگزیت را لغو و حضور بریتانیا را در اتحادیه اروپا حفظ کرد.

سایر فاکتورهای انتخابات

درست است که برگزیت اصلی‎ترین مسأله انتخابات امروز برای مردم انگلیس است، اما به جز برگزیت مسائل دیگری هم هستند که در رأی امروز مردم نقش دارند. به گزارش سایت روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، اقتصاد، رفاه عمومی، تغییرات جوی ومحیط زیست، آموزش، مسکن، مهاجرت و خدمات عمومی و بهداشتی از دیگر مسائلی هستند که مردم به آنها اهمیت می‎دهند و احزاب نیز در تبلیغات انتخاباتی خود درباره آنها وعده‌های فراوانی داده اند.

در بخش اقتصاد، در حالی که حزب محافظه کار وعده داده مالیات‎ها را افزایش نمی‎دهد و سرمایه‎گذاری‎های خصوصی را 3 درصد افزایش می‎دهد و ممکن است این میزان به 6 درصد تولید ناخالص داخلی هم برسد، حزب کارگر گفته است هزینه‎های عمومی را به 83 میلیارد پوند خواهد رساند البته به شرطی که مشارکت مردم در مالیات‎ها بیشتر شود و پولدارها سهم بیشتری از مالیات داشته باشند. این حزب همچنین وعده ملی کردن راه‎آهن، پست، آب و انرژی‎های شش‎گانه را داده است.

حزب محافظه‎کار همچنین در بخش محیط زیست نیز وعده داده است، تا سال 2050 میزان تولید گازهای گلخانه‎ای را به صفر برساند، با صرف بودجه‎ای 9.2 میلیارد پوندی، انرژی‎های پاک را گسترش دهد و با صرف بودجه ای 6.3 میلیارد دلاری انرژی ارزان تولید کرده و هزینه‎های انرژی 2.2 میلیون خانوار انگلیسی را کاهش دهد. این در حالی است که حزب کارگر نتوانست وعده شیرینی در این خصوص به رأی دهندگان بدهد و اعلام کرد سعی می‎کند تا سال 2030 کارهای ویژه‎ای در محیط زیست انجام دهد اما درباره کاهش گازهای گلخانه‎ای طرحی نداشت.

در نقطه مقابل در حالی که حزب کارگر در بحث مسکن، وعده ساخت 100 هزار خانه در سال را داده است و تأکید کرده برنامه‎های ویژه ای برای بی‎خانمان‎ها دارد، حزب محافظه کار تنها به این نکته که برنامه‎های مسکن را بازنویسی خواهد کرد، بسنده کرده ‎است.

حزب محافظه‌کار در بحث خدمات عمومی و بهداشت و درمان هم وعده داده است سالانه یک میلیارد پوند بر بودجه این کار خواهد افزود و راه حل‎های طولانی مدتی برای برآورده کردن خواسته‎های مردم خواهد یافت و اصلاحاتی اجرا خواهد کرد که هیچ کس مجبور نباشد برای هزینه های درمانی خانه خود را بفروشد. اما حزب کارگر توجه ویژه‎ای به بازنشستگان در این خصوص کرده و گفته است، با طرح های خود اجازه نخواهد داد، هزینه‎های نگهداری بازنشستگان از 100 هزار پوند در سال فراتر رود. بسیاری از خدمات به بازنشستگان نیز رایگان خواهد بود. با این حال از آنجا که جوانان انگلیسی مخالف خروج از اتحادیه اروپا هستند، به نظر می‎رسد، با وجود توجه ویژه حزب کارگر به بازنشستگان، آنها نیز اقبال خوبی نسبت به این حزب داشته باشند.

آینده اسکاتلندی‎ها

انتخابات امروز در بریتانیا می‎تواند همچنین سرنوشت اسکاتلندی‎ها را هم مشخص کند. اسکاتلندی‎ها که سال 2014 حاضر نشدند به استقلال خود از بریتانیا رأی بدهند، در صورت پیروزی محافظه کاران و به عبارتی «بوریس جانسون» که به معنای خروج صددرصدی انگلیس از اتحادیه اروپا خواهد بود، احتمالاً دیگر بار به استقلال فکر خواهند کرد و این بار مصمم‎تر از قبل خواهند بود. چندی پیش روزنامه «ساندی تایمز» از نتایج یک نظرسنجی خبر داد که تأکید می‎کرد، اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود، 51 درصد اسکاتلندی‎ها به استقلال یافتن از انگلیس رأی خواهند داد. این در حالی است که 58 درصد آنها در صورت ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا تمایل به استقلال نخواهند داشت و البته این استقلال طلبی منحصر به اسکاتلند نخواهد بود و زمزمه‎های آن از ولز و ایرلند شمالی هم به گوش رسیده است.

یک انتخابات ویژه

انتخاباتی که امروز در انگلیس برگزار می‎شود، نه فقط به‌خاطر اینکه یک انتخابات زودهنگام است، که به چند جهت دیگر نیز انتخاباتی ویژه قلمداد می‎شود. این برای نخستین بار از سال ۱۹۲۳ است که انتخابات در ماه دسامبر برگزار می‌شود. همین موضوع (نزدیکی به سال جدید میلادی) می‌تواند باعث کاهش مشارکت مردمی در انتخابات شود. البته اکنون با توجه به ثبت‎نامی که برای انتخابات شده، گفته می‎شود میزان مشارکت مردمی در انتخابات 69 درصد خواهد بود. اما برخی معتقدند، هوای سرد، کوتاه شدن روز و سرما و بارانی بودن هوا می‎تواند بر میزان اقبال عمومی تأثیر بگذارد.این انتخابات همچنین مهم‌ترین و تأثیرگذارترین انتخابات عمومی بریتانیا از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون است و اهمیت آن را می‎توان با انتخابات سال ۱۹۷۹ انگلستان مقایسه کرد که در نهایت باعث به قدرت رسیدن «مارگارت تاچر» از حزب محافظه‌کار شد.

آسیب به اعتماد مردم

یکی از مسائل مهم در انتخابات امروز این است که سیاستمداران انگلیس متوجه فقدان اعتماد مردم به خود شده‎اند. این سلب اعتماد از زمانی شروع شد که دروغگویی‎های بوریس جانسون به مردم شروع شد و رقبای او این دروغ‎ها را افشا کردند. به تازگی «جاناتان اشورث» وزیر بهداشتِ دولتِ سایه از حزب کارگر، سخنان بوریس جانسون در مورد کاهش مهاجرت را گمراه کننده توصیف و تصریح کرد، دولت جانسون تصمیم دارد اعطای ویزای کار را به یک «کمیته مستقل» محول کند. هرچند جانسون این اتهامات را رد کرد، اما مردم که شاهد دروغ گفتن او به ملکه برای پیشبرد سیاست‎هایش بوده‌اند، دیگر اعتمادی به او ندارند و به سایر سیاستمداران نیز به دیده شک و تردید نگاه می‎کنند. ضمن آنکه آنها از حمایت دونالد ترامپ از بوریس جانسون نیز خشمگین هستند و معتقدند با پیروزی جانسون، ترامپ شروع به مداخله در امور انگلیس خواهد کرد.