۰ نفر

آمریکا، «گفت‌‌و‌گوی کنسولی با ایران» را خواستار شد

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۸:۱۳
کد خبر: 401189
آمریکا، «گفت‌‌و‌گوی کنسولی با ایران» را خواستار شد

«برایان هوک» نماینده دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه با «ان‌پی‌آر» با اشاره به آزادی «ژیو وانگ» تبعه آمریکایی از ایران، «گفت‌و‌گوی کنسولی» با تهران را خواستار شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «برایان هوک» نماینده دولت آمریکا در امور ایران ضمن تکرار مواضع واشنگتن درباره آزادی «ژیو وانگ» تبعه آمریکایی از ایران و همچنین ناآرامی‌ها در این کشور پس از افزایش بهای بنزین، درخواست گفت‌و‌گوی کنسولی با ایران را مطرح کرده است.

این مقام آمریکایی که پیش از این بارها در حمایت از اغتشاشگران در ایران و ناآرامی‌های اخیر در این کشور موضعگیری کرده است، در مصاحبه با «ان‌پی‌آر» (رادیو ملی آمریکا) هم اتهام‌های تندی به جمهوری اسلامی ایران زده است.

نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران در پاسخ به سوالی درباره آزادی «ژیو وانگ» تبعه آمریکایی از ایران که به همزمان با آزادی دکتر «مسعود سلیمانی» استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی از آمریکا صورت گرفت، گفت: «من با (ژیو وانگ) در زوریخ و در چارچوب مبادله زندانیان ملاقات کردم. مقام‌های سوئیس که شرکای فوق‌العاده ما بوده‌اند، توانستند تبادل را عملی کنند».

مجری ان‌پی‌آر با قطع صحبت‌های برایان هوک و برای روشن کردن مخاطبان آمریکایی برنامه خود گفت: «آنها (سوئیسی‌ها) میانجیگران ایالات متحده با ایران هستند».

هوک در پاسخ به این اظهارنظر به تکرار لفاظی علیه ایران پرداخت و گفت: «بله ما روابط دیپلماتیک با رژیم (ایران) نداریم و الان برای ۴۰ سال است که اینطور است و سوئیس به عنوان حافظ منافع ما (در ایران) شناخته شده است».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران افزود: «سفیر سوئیس در ایران به طور مرتب ژیو وانگ را ملاقات می‌کرد و طی چند هفته گذشته من با او درباره بازگرداندن ژیو وانگ به کشور مذاکره و کار کرده بودم».

مجری رادیو ملی آمریکا در بخشی از این مصاحبه به پیام توئیتری محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره آمادگی کامل این کشور برای مبادله جامع زندانیان با آمریکا اشاره کرد کرد و پرسید: «آمریکایی‌هایی بیشتری (در ایران زندانی) هستند و ایرانی‌هایی هم در زندان‌های آمریکا زندانی هستند. آیا شما می‌توانید بدون اینکه ایران را به زندانی کردن تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها تشویق بکنید، تبادل زندانیان صورت دهید؟»

هوک در جواب گفت: «این یک سوال خیلی خوب است. به نظر من این تبادل زندانیان (آزادی وانگ و سلیمانی) ثابت می‌کند که ما با هم می‌توانیم به یک توافق برسیم. گفت‌و‌گوها و همچنین کارهای پشتیبانی (برای آزادی این دو زندانی) خیلی خوب پیش رفت به همین خاطر ما امیدواریم که این نمایانگر اولین گام برای مذاکرات بین ایالات متحده و ایران باشد تا همه آمریکایی‌هایی که هنوز در ایران زندانی هستند، آزاد شوند».

به ادعای این مقام آمریکایی، «آنها (زندانیان آمریکایی در ایران) بی‌گناه هستند و باید فورا آزاد شوند. رژیم ایران به طور مکرر به دلیل بازداشت افرادی از قبیل ژیو وانگ توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل محکوم شده است».

وی مدعی شد: «آنچه که ما درباره این قضیه (آزادی وانگ) قادر به انجامش بودیم آن بود که بدون دادن پولی، برداشتن تحریم و تغییر سیاستگذاری‌مان، یک آمریکایی را آزاد کردیم».

هوک بلافاصله بعد از این جمله افزود: «من قصد دارم  خواستار گفت‌‌و‌گوی کنسولی با ایرانی‌ها شوم تا ما بتوانیم بقیه آمریکایی‌های را (از زندان در ایران) خارج کنیم البته این یک واقعا این یک موضوع مرتبط با ایرانی‌ها است اما ما آمادگی داریم و امیدوار هستیم».

این اظهارات در حالی مطرح شده که پیش از این شخص دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، از موضع ایران در قبال آزادی ژیو وانگ تشکر کرده بود.