۰ نفر

شاه سعودی خواستار اتحاد در برابر ایران شد

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۰
کد خبر: 400885
شاه سعودی خواستار اتحاد در برابر ایران شد

سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت که رویارویی با ایران نیازمند وحدت کشورهای این شورا است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی امروز (سه‌شنبه) در چهلمین نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض خواستار اتحاد در برابر ایران شد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) او در سخنانی کوتاه در افتتاحیه این نشست، گفت که میزبانی عربستان سعودی از این نشست که طبق آیین نامه می‌بایست بر عهده امارات می‌بود، بنا به میل و رغبت این کشور صورت گرفته است.

سلمان بن عبدالعزیز در ابتدا مدعی شد که شورای همکاری خلیج فارس از بدو تأسیس توانسته است از بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد عبور کند.

او با حمله به ایران و بیان اتهامات همیشگی، گفت که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باید در برابر آنچه «دشمنی» ایران خواند، متحد شوند و امنیت خود را در برابر حملات موشکی بالستیک حفظ کنند.

سلمان بن عبدالعزیز مدعی شد که ایران با در پیش گرفتن «سیاست‌های خصمانه» خود، به ایجاد بی ثباتی در کشورهای همسایه ادامه می‌دهد و کشورهای این شورا با همکاری جامعه جهانی باید مقابل ایران بایستند.

شاه سعودی همچنین از جامعه جهانی نیز خواست تا امنیت انرژی و گذرگاههای دریایی را تأمین کنند.

او در ادامه ادعا کرد، کشورهای حاضر در این نشست موضع خویش در قبال فلسطین و حق مردم این کشور برای تأسیس کشور مستقل به پایتختی قدس شرقی را فراموش نمی‌کنند.

سلمان بن عبدالعزیز در بخش دیگر سخنان خود به جنگ یمن اشاره کرد و با تقدیر از دولت «منصور هادی» و شورای انتقالی جنوب به جهت امضای توافق ریاض، مدعی شد که ائتلاف سعودی از مردم و دولت یمن حمایت و بر اهمیت حل و فصل سیاسی در این کشور تأکید می‌کند.

در این نشست، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی، «محمد بن راشد» حاکم دبی، «بن طارق بن تیمو» معاون نخست‌وزیر عمان، «عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی» نخست وزیر و وزیر کشور قطر، «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین و «صباح الاحمد جابر الصباح» امیر کویت حضور داشتند.