۰ نفر

غریبه‌ای در واشنگتن

۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبر: 400483
غریبه‌ای در واشنگتن

وزیر خارجه روسیه قرار است برای مذاکره با مقام‌های ایالات متحده روز سه‌شنبه به واشنگتن سفر کند. این سفر یادآور آخرین سفر سرگی لاوروف به واشنگتن در می ‌2017 و دیدار جنجالی او و سفیر روسیه در واشنگتن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  آن دیدار در شرایطی انجام شد که ترامپ اجازه ورود رسانه‌های آمریکایی به کاخ سفید را نداد و تنها رسانه‌های روسی اجازه تهیه عکس و خبر از این دیدار را داشتند. خوش‌و‌بش گرم ترامپ با این دو مقام روسی، گمانه‌های رسانه‌های منتقد ترامپ نسبت به رابطه ترامپ و حکومت روسیه و احتمال مداخله مسکو در انتخابات سال 2016 آمریکا به سود ترامپ را تقویت کرد.

مقام‌های آمریکایی پس از آن دیدار لاوروف و ترامپ اعلام کردند رئیس‌جمهور ایالات متحده اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و محرمانه‌ای درباره داعش در اختیار وزیر خارجه روسیه و سفیر روسیه در واشنگتن قرار داده و این موضوع خشم بیشتر رسانه‌های آمریکایی علیه ترامپ را برانگیخت.

یک روز قبل از آن دیدار جنجالی، ترامپ جیمز کومی، رئیس وقت پلیس فدرال آمریکا را از سمت خود اخراج کرده بود. کومی مدیریت و هدایت تحقیقات درباره ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه را بر عهده داشت. ترامپ در دیدار با مقام‌های روسیه از جمله لاوروف، کومی را فردی «دیوانه» معرفی کرده بود.

سفر پیش‌روی لاوروف به واشنگتن هم در شرایطی انجام می‌شود که مجلس نمایندگان ایالات متحده در آستانه رأی‌گیری برای استیضاح ترامپ قرار دارد. ترامپ متهم است که از کمک‌های مالی و نظامی آمریکا به اوکراین به‌عنوان ابزاری برای فشار و گروکشی در برابر رهبران اوکراین استفاده کرده بود تا مقام‌های این کشور را متقاعد کند که به‌صورت علنی و رسمی تحقیقات درباره جو بایدن، رقیب اصلی انتخاباتی‌اش در سال 2020 را اعلام کنند. جلسات استماع و شهادت در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا حاکی از آن بود که اوکراین نیز در کنار روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا مداخله کرده است.

لاوروف در این سفر قرار است با مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده دیدار کند. این در حالی است که پیش از این اغلب ارتباطات و مذاکرات با مقام‌های روسی از سوی جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید یا فرستادگان ویژه انجام می‌شد و پمپئو تلاش می‌کرد فاصله خود را با مقام‌های روسی حفظ کند؛ اما به نظر می‌رسد این روند تغییر کرده و پمپئو قصد دارد مستقیم با مقام‌های مسکو مذاکره کند.

هنوز مشخص نیست لاوروف در این سفر با ترامپ هم دیدار داشته باشد و کاخ سفید نیز از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی می‌گوید وزرای خارجه آمریکا و روسیه قرار است درباره موضوعات مختلفی از جمله اوکراین، سوریه، ونزوئلا و نیز آغاز مذاکره بر سر معاهده جدید کنترل تسلیحات گفت‌وگو کنند. لاوروف و پمپئو در ماه می ‌2019 نیز در سوچی روسیه با هم مذاکره کرده بودند و دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند وزرای خارجه آمریکا و روسیه در آن دیدار هم درباره موضوع مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا به سود ترامپ اختلاف نظر دارند.

از زمانی که ترامپ در واشنگتن روی کار آمده، بارها به تمجید از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پرداخت و ابراز امیدواری کرد که رابطه آمریکا و روسیه از دوران پرتنش خود در زمان ریاست‌جمهوری اوباما فاصله بگیرد. 

بااین‌حال در عمل هنوز هیچ اتفاق مثبتی میان دو کشور رخ نداده و تنها پوتین و ترامپ در دیدار‌هایی که با هم داشتند از لزوم بهبود در رابطه دوجانبه سخن گفتند. ایالات متحده و روسیه در بسیاری از موضوعات به هم اعتمادی ندارند و موضوع مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز مزید بر علت شد تا فشارها بر کاخ سفید حتی از سوی جمهوری‌خواهان در مخالفت با عادی‌سازی روابط مسکو و واشنگتن افزایش یابد.