در بازه زمانی بیست ساله، پورتوریکو، کشوری بوده که بیشترین میزان خسارات جانی و مالی را به سبب بلایای طبیعی متحمل شده است.

اقتصادآنلاین – مهسا نجاتی؛ امروزه، تغییرات مکرر آب و هوایی ، به صورت مداوم، سبب تشدید تغییرات اقلیمی در سطح جهان شده است. این حوادث، وقایع ناگواری برای تمام جوامع سراسر جهان بوده و قابل ذکر است که در بین سال‌های 1998 تا 2017، 526 هزار نفر به همین سبب، جان خود را از دست دادند. از سویی دیگر، میزان خسارات اقتصادی وارده به دلیل بلایای طبیعی در همین بازه زمانی، 3.47 هزار میلیارد دلار در سراسر جهان اعلام شد.

مطابق با شاخص خطرات اقلیمی جهانی که توسط سازمان محیط‌زیست و توسعه Germanwatch، در سال گذشته، کشورهای پورتوریکو، سری‌لانکا و دومینیکا، بیشترین خسارات را به دلیل وقوع بلایای طبیعی متحمل شدند.

گفتنی است که در بازه زمانی 1998 تا 2017 نیز پورتوریکو، بیشترین خسارت کلی را متحمل شده و 4 هزار نفر از ساکنین این منطقه، و همچنین 4 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور از بین رفت.

در خصوص میزان تلفات باید اشاره کرد که میانمار در صدر قرار دارد و سالانه حدود 7 هزار نفر در این کشور، جان خود را بر اثر بلایای طبیعی از دست می‌دهند.

طبق لیست ارائه شده توسط Germanwatch که کشورها را بر اساس تعداد تلفات در هر صد هزار نفر، بین سال‌های 1998 تا 2017 دسته‌بندی کرده، میانمار، با فاصله قابل توجهی از سایر کشورها و درصد 14.39، در صدر قرار گرفته است. به دنبال آن، دومنیکا با آمار 4.72 درصدی در جایگاه دوم، و هندوراس با 4.22 درصد در جایگاه سوم قرار گرفت.

در نمودار ارائه شده، به ترتیب کشورهایی که بیشترین میزان تلفات بر اثر بلایای طبیعی ، در هر صد هزار نفر، و در بازه زمانی 1998 تا 2017 داشته‌اند را مشاهده می‌کنید؛