۰ نفر

آغاز فاز جدید استیضاح رییس‌ جمهور آمریکا

۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۷:۴۵
کد خبر: 399526
آغاز فاز جدید استیضاح رییس‌ جمهور آمریکا

کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان که فرآیند رسمی استیضاح دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده را کلید زد، گزارشی 300 صفحه‌ای را از فرآیند استیضاح آماده کرده که شامل هفته‌ها تحقیق و بررسی پرونده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، این کمیته همچنین با رای به پیشبرد روند استیضاح، آن را به کمیته قضایی مجلس ارایه داد. طبق برنامه بناست روز چهارشنبه نیز کمیته قضایی جلسه‌ای با موضوع زمینه‌های استیضاح ریاست‌جمهوری برگزار کند و تیم خبره از کارشناسان قضایی نیز حضور دارند و بناست از شاهدان سوالاتی را مطرح کنند. به گزارش سی‌ان‌ان دموکرات‌های مجلس نمایندگان گفتند، گزارش تهیه شده نشان از سوءرفتار ترامپ برای جلوگیری از روند استیضاح است همچنین در این گزارش تاکید شده که ترامپ از موقعیت خود برای تاثیر‌گذاری بر انتخابات سال 2020 استفاده کرده است. گفته می‌شود که بخش عمده‌ گزارش 300 صفحه‌ای کمیته اطلاعاتی، موضوع جدیدی نداشته اما باز هم این سند حاوی اطلاعات جدیدی است. این گزارش سوابق تماس میان سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا همچنین فراخوانده شدن به مرکز را نیز مورد ارزیابی قرار داده است. همچنین دموکرات‌ها عنوان کردند که متحدان ترامپ سعی کرده‌اند با ارایه روایت‌ها و اطلاعات دروغ درباره ماریه یوانوویچ، سفیر سابق امریکا در اوکراین او را برکنار کنند و این بخشی از یک شبکه کارزار فشار در اوکراین محسوب می‌شد که بیشتر به دنبال انتشار اخبار و ارایه اطلاعات غلط بوده‌اند.

در این گزارش حتی به نقش دیوین نونس، نماینده بلندپایه جمهوری‌خواهان در کمیته اطلاعاتی نیز اشاره شده که به نظر می‌رسد، او به همراه دو تن از دستیارانش، تماس‌های مکرری با سایر بازیگران این پرونده داشته و با بازرگان امریکایی- اوکراینی لوپارناس و رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ به شکل کامل در تماس بوده است.

گفته می‌شود که انتشار این گزارش شروع یک فرآیند یک ماهه در کمیته قضایی سپس صحن علنی مجلس است که باید در خصوص استیضاح ترامپ تصمیم‌گیری شود و انتظار می‌رود تا زمان کریسمس نمایندگان به استیضاح رای دهند. با این حال این گزارش چهره‌ای دلهره‌آور و نگران‌کننده را از رییس‌جمهور ایالات متحده نشان می‌دهد اما مباحث جدیدی نیز مطرح می‌کند. از طرفی دیگر باید دموکرات‌ها مشخص کنند که قصد دارند چه سیاستی را در ادامه راه در پیش بگیرند. آیا دموکرات‌ها به سمت این موضوع پیش می‌روند که برخی شاهدان از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق و میک مالوینی، رییس برنامه و بودجه دفتر کاخ سفید را با اجبار قضایی برای شهادت احضار کنند؟ زیرا اگر با این تاکتیک بخواهند پیش بروند قطعا نمی‌توان انتظار داشت همه‌ چیز به سود آنها پیش برود.

از سوی دیگر واشنگتن پست روز دوشنبه گزارش داد، دادستان کل ویلیام بار با گزارشی که بازرس کل وزارت دادگستری ارایه داده بر مبنای آن می‌گوید FBI در سال 2016 مدارک کافی برای شروع تحقیقات در مورد رییس‌جمهور را داشته است. دادستان کل امریکا در تلاش است وانمود کند که اقدام به بازگشایی پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا ساختگی بوده و آن را اقدام سیاسی بنامد. در حال حاضر ویلیام بار در گزارش اولیه نتوانسته این را ثابت کند چراکه بازرس کل وزارت دادگستری عنوان کرده که اف‌بی‌ای مدارک لازم برای بازگشایی پرونده تحقیقاتی را داشته است. گفته می‌شود، هوروویتس بازرس کل دادستانی بناست طی روزهای آینده، نتیجه تحقیقات خود را ارایه دهد که به نظر می‌رسد درباره نتیجه‌گیری اصلی آن اختلاف نظر جدی وجود دارد. ترامپ، بار و تعدادی دیگر از محافظه‌کاران مدت‌هاست که اف‌بی‌آی را متهم به تخلف در بازگشایی پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا می‌کنند.

گفتنی است که ویلیام بار نیز در پرونده اوکراین دخیل است چراکه او قصد داشته با همکاری دادستان کل اوکراین برای پرونده بایدن همکاری کند. ترامپ در تماس خود با رییس‌جمهور اوکراین گفته است که: صحبت‌های زیادی در مورد پسر بایدن وجود دارد که بایدن روند دادرسی آن را متوقف کرده است. بسیاری علاقه‌مند به کسب اطلاع در این زمینه هستند بنابراین هر کاری که می‌توانید در این زمینه با دادستان کل انجام دهید و این بسیار عالی است.

گفتنی است حتی اطلاعات نشان می‌دهد که کمیته اطلاعاتی تحت رهبری جمهوری‌خواهان پیش از سال 2019 به دنبال کلید زدن پرونده دخالت اوکراین در انتخابات به نفع دموکرات‌ها بوده تا به نحوی اذهان را از پرونده روسیه منحرف کنند اما مشخص شد که این موضوعی چیزی جز ساخته و پرداخته ذهن جمهوری‌خواهان نبوده است.

ترامپ به زودی سومین رییس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده است که به‌ طور رسمی در کمیته قضایی مجلس نمایندگان استیضاح می‌شود و این کاملا به خاطر کاری است که ترامپ در روز 25 جولای انجام داده است. او در تماس تلفی خود تلاش کرده تا رییس‌جمهور اوکراین را تحت فشار قرار دهد تا پرونده‌ای را علیه پسر جو بایدن، معاون اول پیشین رییس‌جمهور امریکا راه‌اندازی کند. به احتمال زیاد دموکرات‌ها تا پایان این ماه به استیضاح ترامپ رای خواهند داد و باید محاکمه در مجلس سنا آغاز شود.

با جلو رفتن پرونده استیضاح، دموکرات‌ها هنوز با ابهامات بزرگی روبه‌رو هستند. یکی از آن این است که آیا ترامپ و سوندلند، سفیر امریکا در اتحادیه اروپا در تاریخ 9 سپتامبر صحبت کردند یا خیر. چراکه گفته می‌شود، سوندلند مسوول اصلی هماهنگی این بده ‌بستان میان امریکا و اوکراین بوده که در نهایت اقدام موفقیت‌آمیزی نبوده است.

تیم موریسون یک مقام سابق شورای امنیت ملی هنگام شهادت خود به صحبت‌هایش با سوندلند در روز 7 سپتامبر تکیه داشت. به نظر می‌رسد، اصرار ترامپ بر این مبنا بوده که شخص زیلنسکی برای اعلام شروع این تحقیقات صحبت کند. اما به نظر می‌رسد، اوکراینی‌ها تنها حاضر بودند در سطح دادستانی همکاری‌های محدودی داشته باشند و در این شرایط ترامپ به هدف خود نرسیده است و سوندلند در مکالمه‌ای که با رییس‌جمهور داشته، موضوع را تشریح می‌کند. البته برنامه‌هایی برای اعلام زیلنسکی فراهم شده بود. او به نظر می‌رسید که طبق برنامه امریکا بنا بود در برنامه فرید زکریا در سی‌ان‌ان موضوع را اعلام کند. اما هنگامی که کنگره متوجه توقف کمک‌های مالی امریکا به اوکراین شد، دولت به شکل محدود شروع به آزاد کردن این پول‌ها کرد.

البته هر چه ابهامات در پرونده بیشتر باشد، دموکرات‌ها ادله کمتری برای مقابله با ترامپ در استیضاح دارند. اما یک واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که ترامپ از یک قدرت خارجی برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کرده است و دموکرات‌ها به همین دلیل قصد دارند او را استیضاح کنند. هر چند که جمهوری‌خواهان از ترامپ در این پرونده حمایت می‌کنند اما یک واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که به دور از نگاه حزبی و جناحی، ترامپ مرتکب اشتباهی شده که جایگاه ریاست‌جمهوری او را به لرزه درآورده و حالا این جریان تنها یک سال مانده به انتخابات می‌تواند برای او بسیار نگران‌کننده باشد.