۰ نفر

پرونده استیضاح ترامپ به کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا رفت

۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۷:۰۵
کد خبر: 399521
پرونده استیضاح ترامپ به کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا رفت

گزارش 300 صفحه‌ای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا که نتیجه بیش از دو ماه تحقیق و تفحص درباره گفت‌و‌گوی تلفنی دونالد ترامپ با همتای اوکراینی اش است، روز سه‌شنبه به وقت محلی منتشر شد و با 13 رأی موافق و 9 رأی مخالف (موافقت تمام دموکرات‌ها و مخالفت تمام جمهوریخواه ها) به تصویب رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به این معنا که حالا دیگر دموکرات‌ها رسماً رئیس جمهوری امریکا را متهم می‌کنند که مرتکب یکی از جدی‌ترین جرم‌های سیاسی تاریخ امریکا یعنی سوء‌استفاده از قدرت برای منافع شخصی شده و این طرح اتهام یا به بیان بهتر طرح دعوا از این پس در کمیته قضایی مجلس نمایندگان بررسی می‌شود.

به‌ گزارش واشنگتن پست، در گزارش کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا اگرچه به چند مورد اتهام علیه ترامپ اشاره شده است اما اصلی‌ترین اتهام رئیس جمهوری امریکا این است که «هم شخصاً و هم با واسطه عواملی در داخل و خارج دولت از یک کشور خارجی درخواست کرده علیه جو بایدن رقیب انتخاباتی اش اطلاعات مخرب به دست آورد.» این یعنی استفاده از جایگاه ریاست جمهوری برای برقراری ارتباط با یک دولت خارجی با هدف نفع فردی و شخصی. در قانون اساسی امریکا این مسأله یکی از جدی‌ترین جرم‌هایی است که یک رئیس جمهوری مرتکب می‌شود.

نکته دیگری که گزارش 300صفحه‌ای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا دارد این است که با انتشار این گزارش به طور رسمی رئیس جمهوری متهم شمرده می‌شود و پرونده او از فاز تحقیقات صرف خارج شده و وارد فاز تحقیقات قضایی می‌شود. در همین راستا روز سه‌شنبه روند استیضاح ترامپ از کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا به کمیته قضایی این مجلس منتقل شد و رئیس جمهوری امریکا یک گام دیگر به استیضاح نزدیک‌تر شد. کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا قرار بود دیروز چهارشنبه به وقت محلی نخستین جلسه استماع خود را برگزار کند. پیشتر نیز جرالد نادلر، رئیس کمیته قضایی از ترامپ خواسته بود یا خودش یا وکلایش در این جلسه حضور یابند و دفاعیات خود را ارائه دهند اما ترامپ روز سه‌شنبه در یک پیام توئیتری از راه دور بار دیگر روند استیضاح را غیرمنصفانه خواند و نوشت: «کل روند غیرمنصفانه است نه فقط برای دونالد ترامپ بلکه برای مردم امریکا.»

روز سه‌شنبه هم پس از انتشار گزارش 300 صفحه‌ای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا علیه ترامپ، استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای این گزارش را «فریبکارانه» خواند و اعلام کرد، نتایج تحقیقات این پرونده نشان داد که هیچ مدرکی علیه رئیس جمهوری وجود ندارد. این گزارش تنها «سرخوردگی و یأس» دموکرات‌ها را نشان می‌دهد و متن گزارش مانند «عبارات متناقض و بی‌سر و ته یک وبلاگ‌نویس سطح پایین» است که تلاش می‌کند چیزی را که وجود ندارد، ثابت کند. آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا یک روند جعلی یکجانبه را هدایت می‌کند.

کوین مک کارتی، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان هم در واکنش به این گزارش به خبرنگاران گفت، شف که قسم خورده ترامپ را به «همان قصر طلایی ای که از آنجا آمده برگرداند» با تمرکز بیش از حد روی مسأله استیضاح، دارد حفاظت از امنیت ملی امریکا را نادیده می‌گیرد.

این در حالی است که کامالا هریس، سناتور 55 ساله دموکرات که روز سه‌شنبه به وقت محلی در یک پست توئیتری انصراف خود از شرکت در انتخابات را به خاطر ناتوانی در کسب حمایت مالی اعلام کرد با اشاره به روند استیضاح ترامپ، خطاب به او نوشت: آقای رئیس‌جمهور، نگران نباشید. شما را در جلسه محاکمه خودتان خواهم دید.