۰ نفر

«نگرانی» دوباره دولت آمریکا درباره اینترنت ایران

۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۲۴
کد خبر: 399452
«نگرانی» دوباره دولت آمریکا درباره اینترنت ایران

دولت آمریکا که تا کنون از اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران فروگذار نکرده به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از «قطع اینترنت» در ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک پایگاه خبری آمریکا روز چهارشنبه بدون ارائه توضیحات بیشتر از قصد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای «جلوگیری از قطع اینترنت در ایران» خبر داده‌ است. 

پایگاه پالیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داده دستیاران ترامپ در حال بررسی روش‌هایی جدید برای جلوگیری از خاموشی اینترنت هستند. 

با این وجود، این رسانه نوشته مقام‌های آمریکا به طور دقیق نگفته‌اند چه برنامه‌ای برای جلوگیری از این مسئله دارند. 

شبکه ملی اطلاعات

مقام‌ها و کارشناسان در ایران در روزهای گذشته توضیح داده‌اند که با راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» نگرانی‌ها از قطع یکباره اینترنت جهانی برطرف خواهد شد. 

«سیداحمد معتمدی» از کارشناسان این حوزه که سابقه تکیه بر کرسی وزارت ارتباطات را در کارنامه کاری خود دارد گفته که شبکه ملی اطلاعات به معنی این نیست که «ما دیگر به شبکه اینترنت جهانی دسترسی نداشته باشیم.»

او تصریح کرد: «شبکه اینترنت ملی همان چیزی است که تاکنون در شبکه‌های تلفن و موبایل نیز وجود داشت و این شبکه ‌ها نیز شبکه ملی بودند اما پروتکل و قوانین بین‌المللی ممکن است باعث شود که این شبکه دچار مشکلاتی شود و به همین دلیل بر این عقیده‌ایم که اگر روزی به دلیل ضوابط، قوانین و پروتکل‌های بین‌المللی بنا شد تا ارتباط خارج با ما قطع شود ما همچنان ارتباط داخلی داشته باشیم. بستر این ارتباط در شبکه ملی اطلاعات وجود دارد.»

ایشان همچنین در پاسخ به این سوال که عده‌ای تصور می‌کنند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به اینترنت جهانی است گفت: «مسلماً خیر، این حرف درستی نیست و شبکه ملی اطلاعات برای این موضوع ایجاد می‌شود که اگر در مواقع ضروری ارتباطات بین‌المللی قطع شد مردم بتوانند همچنان از اینترنت داخلی استفاده کنند و دستگاه‌های ذیربط نیز فعالیت خود را ادامه دهند.»

وی تأکید کرد: «به طور مثال اگر در یک برهه از زمان ترامپ رئیس جمهور آمریکا از تصمیم‌های یکباره‌ای خود گرفت و خواست اینترنت ایران را قطع کند مشکلی در روند اداری و فعالیت سازمان‌ها و نهادهای ما ایجاد نشود و تمامی فعالیت‌های ما به یکباره متوقف شود. هر چند خوشبختانه بانک‌های ایرانی طراحی سایت‌هایشان طوری است که بر بستر شبکه داخلی است و هم به داخل و هم به خارج از کشور دسترسی دارد و می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد.»

تحریم‌کنندگان ایران چرا حامی آزادی اینترنت هستند؟

نگرانی مقام‌های دولت آمریکا درباره «آزادی اینترنت» در ایران در حالی است که واشنگتن تنها چند هفته قبل‌تر برای سخت‌تر کردن تجارت دارو و غذا با ایران قاعده و قانون وضع کرده است. 

دولت آمریکا از سال‌های دور علی‌رغم اعمال شدیدترین سخت‌گیری‌ها برای جلوگیری از صادرات اقلام مختلف و ضروری برای مردم، در حوزه اقلام مرتبط با ارتباطات در فضای اینترنت نه تنها تحریمی اعمال نکرده بلکه دستورالعمل‌هایی برای تسهیل مبادلات این اقلام صادر کرده است.

به عنوان مثال، وزارت خزانه‌داری آمریکا فروردین‌ماه سال جاری دستورالعملی برای تسهیل «آزادی‌های اینترنتی» صادر و در آن تأکید کرد: «صادرات و بازصادرات نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ضروری برای «تبادل ارتباطات شخصی بر روی اینترنت» از ایالات متحده یا از جانب اشخاص این کشور به ایران، مشمول قوانین تحریم‌های آمریکا نمی‌شوند.» 

از آن طرف، همین وزارت خزانه‌داری روز ۳ آبان‌ماه سال جاری مکانیسم جدیدی را برای دشوار کردن مبادلات مربوط به کالاهای بشردوستانه با ایران شامل دارو و غذا راه‌اندازی کرد.