۰ نفر

سناتور آمریکایی ترامپ را احمقی مفید برای روسیه دانست

۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۳:۴۶
کد خبر: 399249
سناتور آمریکایی ترامپ را احمقی مفید برای روسیه دانست

عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با انتقاد از عملکرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در قبال روسیه، گفت: پیش از این کسانی که ناخواسته تبلیغات شوروی را پخش می‌کردند، احمق‌های مفید نامیده می‌شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، باب منندز روز سه شنبه در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که با موضوع آینده سیاست آمریکا در قبال روسیه با حضور دیوید هیل معاون سیاسی وزیر خارجه ترامپ برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: امروز، رئیس جمهوری ترامپ می گوید حمله کرملین به انتخابات ما یک جعل و فریبکاری بود. او خط تبلیغاتی کرملین را تکرار می کند و اوکراین را در واقع عامل دخالت در انتخابات می داند.

عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا ادامه داد: در طول جنگ سرد، به کسانی که ناخواسته تبلیغات شوروی را پخش می کردند، احمق‌های مفید" گفته می شد. من نمی دانم امروز به آنهایی که در دولت یا کنگره هستند و دروغ‌های کرملین را آگاهانه منتشر می کنند، چه می نامید. هرچه باشد بسیار آسیب زننده است.

منندز اضافه کرد: ما باید یک رژیم تحریم روشن را برای تغییر رفتار کرملین اعمال کنیم. تحریم های روسیه تا به امروز به وضوح اثر مطلوبی نداشته است. چرا؟ زیرا دولت در اجرای آنها جدی نبوده است. چندین ماده اجباری کاآتسا تا به امروز هنوز نادیده گرفته شده است.

وی خرید سامانه دفاع هوایی اس 400 روسیه از سوی ترکیه را نقض قانون کاآتسا دانست و اظهار کرد: هفته گذشته، ترکیه این سیستم را در برابر یک F-16 ساخت آمریکا آزمایش کرد. دیگر کافی است. مجازات های کاآتسا باید بدون تاخیر بیشتر اعمال شود. عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در عین حال تاکید کرد: اگر می خواهیم فشارها را بر مسکو افزایش دهیم، باید صادق باشیم که این امر می تواند بر سایر موضوعات اثر داشته باشد. ممکن است تحت یک رژیم تحریم پیشرفته، شرکت‌های آمریکایی دیگر نتوانند از اقتصاد روسیه بهره مند شوند.

منندز یادآور شد: ممکن است سرمایه گذاران آمریکایی دیگر از بازار وام حاکمیتی روسیه بهره‌ای نگیرند. ممکن است بازار انرژی و بخش بانکی تحت تاثیر قرار گیرد. با اطمینان ما باید به دنبال به حداقل رساندن این تاثیرات باشیم، اما نهایت اطمینان ما همیشه باید این باشد که ادامه تجاوز کرملین چقدر بر امنیت ملی ما تاثیر دارد.

وی به پیامدهای منفی خروج آمریکا از پیمان "استارت جدید" در زمانی که روسیه همچنان آن را اجرا می کند و به دنبال تمدید آن است، اشاره کرد و گفت: بدون این پیمان، روسیه قادر خواهد بود که صدها سلاح اتمی را در نقشه استراتژی هسته ای خود بارگذاری کند.

عضو ارشد دموکرات‌ها در کمیته روابط خارجی سنا افزود: گسترش سریع زرادخانه‌های اتمی استراتژیک روسیه، ایالات متحده را در وضعیت ضعف استراتژیک و لزوم بازنگری اساسی در آرایش نیروهایمان قرار خواهد داد.

منندز با تاکید بر لزوم تقویت موضوعات حقوق بشری و گسترش ارزش‌های غربی برای مردم روسیه که از نظر او در مخمصه و زیر تبلیغات کرملین زندگی می کنند، ادامه داد: لازم است از دوستان اروپایی به خصوص آنهایی که در خط مقدم تهاجم روسیه قرار دارند، حمایت کنیم.

وی با انتقاد از سوق دادن بودجه نظامی آمریکا به ساخت دیوارهای مرز با مکزیک، گفت: بودجه ابتکار عمل متحدان اروپایی ما باید افزایش می یافت اما رئیس جمهوری آن را صرف ساخت دیواری کرد که قول داده بود مکزیک هزینه آن را بپردازد و در عوض نزدیکترین متحدان ما در اروپا متحمل هزینه‌های این کشور می شوند. چه معامله ای!

این سناتور دموکرات به آمریکایی‌های بازداشت شده در روسیه هم اشاره کرد و افزود: اگر آنها شواهدی برای متهم کردن "پائول ولین" دارند که او را محاکمه کنند و گرنه همین امروز باید او را آزاد سازند.

منندز همچنین از ارائه طرحی برای مقابله با تهدیدهای روسیه علیه آمریکا خبر داد که قرار است هفته آینده در این کمیته به رای گذاشته شود.