۰ نفر

آلمان از پیوستن به ائتلاف اروپایی هرمز امتناع کرد

۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۵
کد خبر: 398590
آلمان از پیوستن به ائتلاف اروپایی هرمز امتناع کرد

برلین از عدم تمایل برای حضور در ماموریت اروپایی تنگه هرمز به رهبری فرانسه خبر داد و اعلام کرد نیروی دریایی این کشور تنها در صورت درخواست اتحادیه اروپا به تنگه هرمز اعزام خواهد شد.

به گزارش دویچه وله، وزارت خارجه آلمان امروز یکشنبه اعلام کرد که ارتش این کشور در «ماموریت اروپایی» تنگه هرمز که از سوی فرانسه اعلام شده شرکت نمی‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، البته مقامات آلمانی می‌گویند به لحاظ سیاسی از ابتکار فرانسه پشتیبانی می‌کنند اما واحدهای نیروی دریایی تنها درصورت درخواست اتحادیه اروپا به تنگه هرمز اعزام می‌شوند.

پیش از این فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه، با اعلام طرح ماموریت اروپایی گفته بود که پایگاه دریایی فرانسه در ابوظبی به مرکز فرماندهی تبدیل می‌شود. این پایگاه میزبان ۶۵۰ نظامی است.

این در حالی است که هلند از ابتکار فرانسه پشتیبانی کرده است. براساس اعلام وزارت دفاع هلند، این کشور از ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۲۰ یک ناوچه را برای تامین امنیت آبراه راهبردی هرمز به این تنگه اعزام خواهد کرد.

به ادعای مقامات هلندی، هدف از اعزام این ناوچه تامین امنیت مسیر کشتیرانی در تنگه هرمز خواهد بود.

گفتنی است در تابستان سال جاری در مسیر تنگه هرمز حملاتی علیه برخی نفتکش‌ها انجام شد و آمریکا انگشت اتهام خود را به سوی ایران گرفت.

به دنبال این حملات ایالات متحده درصدد تشکیل ائتلافی بین‌المللی برآمد حال آنکه تاکنون تنها انگلیس، استرالیا، آلبانی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین به آن پیوسته‌اند. مرکز فرماندهی این ائتلاف در بحرین قرار دارد.

در این میان، فرانسه آمریکا را متهم کرده بود که از اجرای تعهداتش برای دفاع از متحدان خود در منطقه خلیج فارس غفلت کرده است. فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه نیز از بی‌توجهی روزافزون آمریکا به خاورمیانه انتقاد و اعلام کرد که کشورش به موازات ائتلاف آمریکایی، رهبری ائتلاف کشورهای اروپایی را به عهده خواهد گرفت.

با توجه به عدم حضور آلمان در ائتلاف پیشنهادی فرانسه اکنون مشخص نیست که ابتکار فرانسه در خلیج فارس چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

آلمان اخیرا از موضع‌گیری امانوئل ماکرون علیه پیمان ناتو نیز انتقاد کرده است. ماکرون در مصاحبه ‌با نشریه «اکونومیست» از وضعیت کنونی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتقاد کرده بود. او در این مصاحبه گفت: آنچه ما امروز شاهد آن هستیم، مرگ مغزی ناتو است.

مخالفت آلمان با حضور در ائتلاف اروپایی هرمز در حالی انجام می‌شود که در تاریخ ۲ مهرماه، «آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر» وزیر دفاع آلمان در دیدار با «مارک اسپر» همتای آمریکایی خود گفت کشورش در هماهنگی با اعضای اتحادیه اروپا از ماموریت دریایی در خلیج فارس حمایت می‌کند.