۰ نفر

دور باطل استیضاح ترامپ

۶ آذر ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبر: 397601
دور باطل استیضاح ترامپ

سیاست داخلی ایالات متحده این‌روزها بیش از هر زمان دیگری روی ماجرای استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، متمرکز شده است. دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا با شور و حرارت روند استیضاح ترامپ را دنبال می‌کنند و مسائل دیگر کنگره اکنون به حاشیه رانده شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، دموکرات‌ها امیدوارند تلاش کنونی‌شان اگر نه در استیضاح ترامپ، دست‌کم در کاهش محبوبیت او و شکست رئیس‌جمهور در انتخابات سال 2020  مؤثر باشد. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران بر پایه آمار و ارقام نظرسنجی‌ها می‌گویند آمریکایی‌ها تصمیم خود را درباره ترامپ گرفته‌اند. برای مخالفان رئیس‌جمهوری، شواهد خرابکاری‌هایی که در روند استیضاح ترامپ فاش می‌شود، فقط احساس‌های ناخوشایند و هراس‌هایشان از دولت را شدت می‌بخشد. در‌عین‌حال، هواداران ترامپ هم مانند اعضای حزب جمهوری‌خواه، روند استیضاح و جلسه‌های مرتبط با آن را کسل‌کننده، بی‌اهمیت و نامربوط می‌خوانند.

با این همه، به نظر می‌رسد دموکرات‌های مجلس نمایندگان در ادامه کاری که آغاز کرده‌اند، مصمم‌اند. روز دوشنبه رئیس دموکرات کمیته‌ای که هدایت استیضاح ترامپ را در اختیار دارد، اعلام کرد پس از بازگشت نمایندگان کنگره به واشنگتن در سوم دسامبر، گزارش یافته‌های روند استیضاح را به کمیته قضائی می‌فرستد. آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای به اعضای کنگره همچنین گفت: در گزارش یادشده، موارد متعددی از سرپیچی کاخ سفید از همکاری با این تحقیقات ذکر می‌شود و این ناکامی دولت ترامپ از همکاری می‌تواند اساس یک ماده جداگانه استیضاح -یا اتهام رسمی مانع‌تراشی کنگره- علیه این رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه باشد. این قانون‌گذار دموکرات کمیته اطلاعاتی نوشت: «ده‌ها شاهد از دستور رئیس‌جمهوری ترامپ برای سرپیچی از احضاریه‌های قانونی پیروی کردند و کاخ سفید، وزارت امور خارجه، وزارت دفاع، دفتر مدیریت و بودجه و وزارت انرژی، هیچ سندی را در پاسخ به احضاریه‌ها ارائه ندادند. در حقیقت، این کمیته‌ها هیچ سندی از هیچ‌کدام از دستگاه‌های قوه مجریه دریافت نکردند».

تهیه این گزارش، پیش‌نیاز لازم برای رأی‌گیری احتمالی در مجلس نمایندگان تحت رهبری دموکرات‌ها درباره استیضاح ضد ‌ترامپ است. آدام شف در این نامه گفت: «شهادت و اسنادی که ما موفق به دستیابی به آنها شده‌ایم، الگویی حقیقی را فاش می‌کند که بسیار منکوب‌کننده، مسلم و نکوهیده است». نمایندگان مجلس دنبال این هستند که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا برای دستاوردهای انتخاباتی و سیاسی خود، کمک اقتصادی آمریکا به اوکراین را قطع کرده است یا نه.

روند تحقیقات مرتبط با استیضاح ترامپ در حالی ادامه دارد که بر اساس نظرسنجی‌ها، تلاش دموکرات‌ها تأثیر چندانی بر میزان محبوبیت رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا نداشته است. حمایت از استیضاح در میان مردم آمریکا به 46 درصد رسیده است. با‌این‌حال میزان محبوبیت ترامپ از زمان انتخاب در سال 2016، فقط اندکی فراز و فرود داشته است. به‌جز ابتدای دوران ریاست‌جمهوری ترامپ که محبوبیت او حدود 45 درصد بود، در باقی موارد محبوبیت او روندی نزولی داشته، اما هیچ‌گاه به پایین‌تر از 40 درصد نرسیده و اکنون نیز محبوبیت او به همین میزان است. به باور برخی تحلیلگران، دونالد ترامپ با وجود اظهارات تهاجمی و بعضا خنده‌دارش و اتهاماتی که وجهه دولت آمریکا را خدشه‌دار کرده است، همچنان می‌تواند روی پایگاه بی‌شمار هوادارانش حساب کند؛ اینها همان افرادی هستند که حتی اگر همان‌طور که ترامپ خودش زمانی گفته بود در وسط بولوار پنجم نیویورک‌سیتی به فردی شلیک کند، باز هم کنار او می‌ایستند و از او حمایت می‌کنند. هرچند حمایت 40‌درصدی از ترامپ برای پیروزی او در انتخاباتی شانه‌به‌شانه کافی نیست، ولی رئیس‌جمهوری آمریکا برای پیروزی در انتخابات آتی و ادامه ریاست‌جمهوری در دور دوم، به آرای عمومی نیازی ندارد. آرای هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016، حدود سه میلیون بیشتر از ترامپ بود، ولی در نهایت بر اساس آرای الکترال، ترامپ توانست سکان رهبری کاخ سفید را بر عهده بگیرد. در سال 2020 نیز ترامپ همچنان می‌تواند پنج میلیون رأی کمتر از حریف خود به دست آورد، ولی در آرای الکترال پیروز شود. 

به بیان دیگر، کافی است پایگاه حامیانش در ایالت‌های کلیدی را حفظ کند تا بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود. تا آنجا که به اقتصاد ایالات‌ متحده مربوط می‌شود، اوضاع ترامپ بد نیست؛ نرخ بی‌کاری 3.6 است که نرخی پایین به شمار می‌رود. درست است که رشد اقتصادی آمریکا کم است، میزان بدهی رو به افزایش است و مناقشات تجاری با کشورهای دیگر نیز بر اقتصاد تأثیر گذاشته، اما ترامپ تمام تلاش خود را می‌کند تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 از رکود اقتصادی ناگزیر جلوگیری کند. اقتصاد قوی یکی از بخش‌های اصلی بازی ترامپ است.