۰ نفر

آیا جان بولتون ترامپ را پایین می‌کشد؟

۵ آذر ۱۳۹۸، ۸:۰۳
کد خبر: 397383
آیا جان بولتون ترامپ را پایین می‌کشد؟

جان بولتون، مشاورامنیت ملی سابق امریکا دوباره در کانون توجه قرار گرفته و این بار در بطن آخرین بحرانی است که گریبان ترامپ را گرفته است. بولتون می‌خواهد به شما اطمینان دهد که هیچ جایی نمی‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ چند روز قبل گفت: «حساب توییتر خود را آزاد کردم؛ حسابی که دسترسی به آن پس از استعفایم به شکل ناعادلانه‌ای از من گرفته شده بود.» بولتون روز شنبه در پیامی توییتری نوشت: «بیایید دوباره به بحث در مورد مشکلات بحرانی که امنیت ملی امریکا را تهدید می‌کند، بپردازیم.» او ادامه داد: «تهدیدها خطرناک و رو به رشد هستند. کمتر از یک سال دیگر تکلیف رییس‌جمهور و اکثریت مجلس نمایندگان و سنا مشخص می‌شود. زمان آن فرا رسیده که دوباره حرف خود را فریاد بزنیم.» او در انتهای توییت، شجاعانه نام خود را نیز با هشتگ ذکر کرد!

از نظر دموکرات‌ها، این جمهوریخواه تمام عیار یک بزدل مطلق است؛ آنها نمی‌خواهند یک دیکتاتور بالقوه به ریاست‌جمهوری امریکا برسد، اما در عین حال تمایلی هم به حذف رسمی او ندارند. از نظر برخی جمهوریخواهان، بولتون خائن بالقوه‌ای در میان آنهاست. یکی از مقامات ارشد سابق می‌گوید: «بولتون مهم‌ترین شاهد برای پیگرد قانونی ترامپ است.»

«تغییر رژیم» راهبردی است که بولتون همواره در طول عمر سیاسی‌اش به آن علاقه داشته و ترجیح داده است. او شاید آمادگی اجرای یک برنامه تلویزیونی را نداشته باشد اما در 70 سالگی هنوز هم جوان است و می‌تواند آینده جمهوریخواهان را رقم بزند؛ البته اگر رییس پیرش از سر راه او خارج شود.

ترامپ پس از استعفای بولتون به زیردست سابق و نومحافظه‌کار خود حمله کرد و او را آقای سرسخت نامید. «او بسیار سرسخت بود؛ او بود که ما را به جنگ عراق کشاند.» این انتقاد ناخوشایندی از سوی پرچمدار جمهوریخواهان بود که یک سال و نیم قبل، از همکاری با مشاور جنگ‌طلب خود بسیار راضی بود. اما، این موضوع یک بار دیگر واقعیتی را برای برخی حامیان اصلی جمهوریخواهان آشکار کرد؛ اینکه کاخ سفید ترامپ آن مکتب بوکانانیسمی نبود که برخی از پوپولیست‌ها در انتظار آن بودند (پت بوکانان مشاور سه رییس‌جمهور امریکا از جمله نیکسون و ریگان بود و به خاطر نظریات ضدمهاجرتش شهرت دارد).

اکنون ترامپ در گوشه رینگ قرار گرفته است. اما او پیش‌تر نیز در گوشه رینگ بوده است؛ از افتضاح «جرسی شور» گرفته تا انتشار فیلم او در «اکسس هالیوود» در ماه اکتبر. مخاطبان اصلی - و برخی از سختگیرترین رقبای او - انتظار دارند ترامپ بار دیگر قسر در برود و از استیضاح نجات یابد.

او شاید بتواند این کار را خیلی‌خوب انجام دهد. به نظر می‌رسد رقبای دموکرات او بر سر ماهیت مخالفت‌شان با او با یکدیگر به اختلاف خورده‌اند. برخی مثل جو بایدن معتقدند او دیوانه‌ای است که حکومت امریکا را غصب کرده و برخی مثل الیزابت وارن و برنی سندرز معتقدند هنوز مانده تا به آن نقطه برسد.

انتخابات ماه آینده بریتانیا راهنمای خوبی است برای اینکه بفهمیم آیا جهان باید خود را برای رهبری احیاگر آماده کند یا یک شخص به ‌شدت رادیکال‌تر؟ جمهوریخواهان منتقد به جدیت در درخواست استیضاح باید برخی از تحولات اخیر را میانه‌روی بدانند. مایکل پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، ویلیام بارک، مشاور جمهوریخواه را استخدام کرده است تا در طول روند استیضاح مجلس از او دفاع کند. فیونا هیل، معاون سابق شورای امنیت ملی روسیه معتقد است که ترامپ و اطرافیان او آنچنان نگران موضوع اوکراین نبودند.

اعتراض واقعی به ترامپ در میان تندروهای سیاست خارجی این است که او با ایمان واقعی مخالفت می‌کند. همان طور که بولتون در روز شنبه نوشت: «ما باید امنیت ملی امریکا را در اولویت قرار دهیم. تهدیدها خطرناک و در حال رشد هستند. زمان آن فرارسیده که دوباره فریاد بزنیم.» این شعار محافظه‌کاران که از دوره ریگان و بوش بر جای مانده است در سال 2016 کارایی ندارد. اگر بولتون چیزی برای گفتن داشته باشد، باعث بازگشت او به انتخابات 2020 خواهد شد. اگرچه، اکنون این ترامپ است که سکان را در دست دارد و به این سادگی هم از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند.