۰ نفر

ترامپ خواهان برگزاری دادگاه استیضاح در «سنا» است

۱ آذر ۱۳۹۸، ۹:۱۶
کد خبر: 396409
ترامپ خواهان برگزاری دادگاه استیضاح در «سنا» است

مقام کاخ سفید گفت که ترامپ خواهان برگزاری دادگاه استیضاح در سنای آمریکا و شهادت دادن کسانی است که دمکرات‌ها از مصاحبه با آن‌ها خودداری می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  هوگان گیدلی گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواستار برگزاری دادگاه استیضاح در مجلس سنای این کشور است تا تشریفات و مراحل قانونی که به گفته وی در تحقیقات استیضاح در حال انجام ازسوی دمکرات‌ها رعایت نشده، در آنجا رعایت شود.

به گفته گیدلی معاون دستیار رئیس جمهوری، ترامپ انتظار دارد که «جو بایدن» یکی از نامزدهای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که از شخصیت‌های محوری در تحقیقات استیضاح است اما برای شهادت‌دهی فراخوانده نشده، در دادگاه استیضاح سنا شهادت دهد.

وی تاکید کرد: انتظار داریم تا بالاخره حرف شاهدانی را بشنویم که واقعا شاهد بوده‌اند و احتمالا در فساد نقش داشتند؛ کسانی مثل آدام شیف [رئیس دمکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان]، جو بایدن، هانتر بایدن و کارمند افشاگر نهادهای اطلاعاتی.

مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقاتی مقدماتی را برای استیضاح ترامپ پیش می‌برد که شیف گرداننده اصلی آن است و تاکنون تعدادی از مقام‌ها دولت ترامپ در فرایند آن شهادت داده‌اند.

در تازه‌ترین مصاحبه‌های صورت گرفته در جریان این تحقیقات، گوردون ساندلند سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا که یکی از افراد مطلع و کلیدی در مسائل مربوط به اوکراین بوده است، در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان شهادت داد.

ساندلند وقوع بده بستان در موضوع اوکراین را تایید کرد و گفت: ترامپ دستور داده بود درباره اوکراین با جولیانی کار کنیم و او هم خواستار بیانیه عمومی ولادیمیر زلنسکی درباره شرکت انرژی بوریسما و انتخابات ۲۰۱۶ بود.

وی با تاکید بر اینکه اسنادی را در این ارتباط از کاخ سفید خواسته اما درخواست وی رد شده، اضافه کرد: من، [کرت] ولکر [فرستاده ویژه سابق آمریکا در اوکراین] و ریک پری [وزیر انرژی ایالات متحده] در مسیری که رئیس جمهوری مشخص کرده بود در موضوع اوکراین با رودی جولیانی همکاری می‌کردیم.

وی تصریح کرد: ما نمی‌خواستیم با جولیانی [وکیل شخصی ترامپ] همکاری کنیم و بازیچه او شویم، اما همه ما می‌دانستیم اگر این کار را نکنیم، فرصت بسیار مهم روابط اوکراین و ایالات متحده از دست می‌رود. بنابراین ما از دستور رئیس جمهوری پیروی می‌کردیم.

قانون اساسی آمریکا اجازه داده است نمایندگان کنگره، رئیس جمهوری حاضر در قدرت را استیضاح کنند. در صورتی که موارد استیضاح در کمیته اطلاعاتی مورد تایید قرار گیرد، موضوع در صحن مجلس نمایندگان مطرح و رای گیری می شود.

اگر مجلس نمایندگان به موارد استیضاح رای مثبت دهد، آن‌گاه سنای آمریکا موظف خواهد بود تا در محکمه ای به موارد اتهامی رئیس جمهوری رسیدگی کند و در صورتی که دو سوم سناتورها، این اتهامات را وارد بدانند، رئیس جمهوری از قدرت برکنار می شود.

تا کنون دو رئیس جمهوری آمریکا مورد استیضاح قرار گرفته اند اما هیچ کدام با استیضاح برکنار نشده اند. مساله سوء استفاده از قدرت و همچنین ممانعت از اجرای عدالت دو اتهام فعلی دونالد ترامپ در تحقیقات استیضاح است.

دونالد ترامپ متهم است در برقراری ارتباط با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، خواستار آن بوده است تا نسبت به عملکرد هانتر بایدن فرزند جو بایدن که یک رقیب انتخاباتی وی در سال ۲۰۲۰ محسوب می شود، تحقیق کند. گفته می شود او اعطای کمک‌های امنیتی به اوکراین را که مصوبه کنگره بوده است به انجام این تحقیقات منوط کرده بود.